קסם תעודות סל מסכם: שבוע חזק למדדים השקליים

המדדים הצמודים הציגו תשואות שליליות בהשפעת פרסום מדד המחירים לצרכן משבוע שעבר, אשר הצביע על ירידה של 0.2%

שבוע המסחר החולף הסתיים במגמה מעורבת. מתחילת השבוע ציפו המשקיעים לשמוע על הכרזת "הפסקת אש". הבשורה התקבלה רק ביום רביעי בלילה, כך שיום חמישי היה יום המסחר היחיד השבוע ללא לחימה.

בסיכום שבועי במדדים הקונצרניים, מדד תל 60 הניב תשואה שלילית של 0.17%, ומנגד, מדד תל בונד שקלי הניב תשואה חיובית של 0.58%.

במדדים הממשלתיים, גליל כללי הניב תשואה שלילית של 0.22%, ומנגד, מדד שחר כללי הניב תשואה חיובית של 0.26%.

ניתן לראות שהמדדים הצמודים הציגו תשואות שליליות בהשפעת פרסום מדד המחירים לצרכן משבוע שעבר, אשר הצביע על ירידה של 0.2%. מנגד, המדדים השקליים הניבו תשואות חיוביות, בשל הציפייה להמשך הורדת ריבית.

מדד אג"ח כללי סיכם את השבוע עם תשואה חיובית של 0.15%, ובשער של 290.66 נקודות. מדד זה נחשב למדד בנצ'מרק, כלומר מדד שניתן להשוות אליו את התשואות של הרכיב הסולידי בתיק ההשקעות.

תסכול מאירופה

האווירה באירופה ירודה שבוע אחר שבוע, ואין שבוע אחד ללא נתונים שליליים. סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס הורידה את דירוג האשראי המושלם של צרפת בדרגה אחת, מרמה של "AAA" לרמה של "Aa1", והותירה את תחזית הדירוג "שלילית".

מודי'ס מנו כמה סיבות אשר הובילו להורדת הדירוג: תחזית הצמיחה של המדינה בעייתית, אובדן גמישות במשק הצרפתי וקיים ספק באשר להמשך יכולתה של צרפת להתמודד עם הזעזועים בגוש האירו.

מדינה נוספת במשבר היא קפריסין, שזקוקה לחבילת חילוץ בהיקף של 17 מיליארד יורו. היא מצטרפת לאירלנד, לפורטוגל וליוון, שקיבלו כבר חבילות חילוץ בעבר, והיו הראשונים שהתחילו את כדור השלג התופח.

אירוע נוסף המצביע על חומרת המצב בגוש הוא התפוצצות השיחות בין שרי האוצר של האיחוד האירופי ומנהיגיו בנוגע לתקציב הרב-שנתי. נשיא האיחוד הודיע על הפסקת הדיונים, ועל חידושם בתחילת שנת 2013. כולם מקווים שהרע ביותר מאחורינו, וששנת 2013 תתחיל ברגל ימין עם תפנית חיובית.

איש אינו רוצה במלחמה, ובטח לא מי שמשקיעים את הונם בבורסה. אך ניתן להסתכל על הצד החיובי מבחינה כלכלית בתקופה שאחרי מלחמה. בשל ההרס שנגרם בזמן המלחמה, בתקופה שלאחר מכן צריך לייצר מחדש ולבנות מחדש מה שלעיתים יכול להיות המנוע לצמיחה מחודשת.

המשקיעים גילו איפוק לכל אורך המבצע, ומה שחיזק אותם שלא למכור סחורה באגרסיביות היו כמה נתונים ואמירות חיוביים שהתפרסמו במהלך השבוע.

ראשית, המדד המשולב למצב המשק בחודש אוקטובר עלה ב-0.1%, והוא מצביע על המשך התרחבות המשק, אך בקצב מתון יותר מבעבר. נוסף על כך, הפרסום של נתוני הצמיחה במשק ברבעון השלישי של השנה הראה על רמה של 2.9%, ושאנו הרחק ממצב של מיתון.

חיזוק נוסף שקיבלו המשקיעים הגיע מצדם של שר האוצר ונגיד בנק ישראל, אשר דנו בהשלכות המבצע על המשק. הם העריכו כי הכלכלה תצלח את המשבר הביטחוני ללא נזקים.

בשל מבצע "עמוד ענן", מחזורי המסחר היו נמוכים מהרגיל. הסיבות העיקריות הן גיוס של יותר מ-50,000 חיילי מילואים, והעובדה שרוב סניפי הבנקים בדרום עבדו במתכונת מצומצמת, או היו סגורים.

בתל בונד 20 ותל בונד 40 ירדו מחזורי המסחר ב-10%, עם היקף יומי של 143 מיליון שקל ו-133 מיליון שקל בהתאמה.

במדדים הממשלתיים, מדד גליל כללי ומדד שחר 2-5, ירדו מחזורי המסחר ב-16%, עם היקף מסחר יומי של 921 מיליון שקל ו-407 מיליון שקל בהתאמה.

אג"ח חשמל מובילה בירידות

גם השבוע חברת החשמל לא ירדה מהכותרות השליליות, לאחר שלא הצליחה לגייס מיליארד שקל ללא ערבות מדינה. בשל חששות המשקיעים ממצבה של החברה, היא גיסה רק 738 מיליון שקל, ובריבית גבוהה של 6.5%. בתגובה, אג"ח חשמל 22, אשר נסחרת בתל בונד 20, הציגה זה השבוע השני ברציפות את התשואה השלילית ביותר במדד, וירדה ב-1.15%.

מנגד, ניתן לציין לחיוב את הוט אג"ח ב' אשר במדד תל בונד שקלי, עם תשואה חיובית של 4%. מספר קטן של חברות ביצעו השבוע תשלומי ריבית לאג"ח, ובהיקף נמוך יחסית, אשר יצר ביקושים במדדים בהיקף מצטבר של 10 מיליון שקל.

הכותב מכהן כמנהל דסק אג"ח בקסם תעודות סל. קסם עשויה להיחשב בעלת ענין אישי בנושא הכתבה, לנוכח השקעתה בניירות ערך ובמכשירים פיננסיים הנזכרים בכתבה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם