שמואל חרל"פ מתגונן: "יבואני הרכב אינם 'ברונים שודדים'"

יו"ר כלמוביל מונה 9 עובדות על התחרותיות בענף הרכב ■ חרל"פ מציין לדוגמה כי מספר היבואנים בישראל חופף, פחות או יותר, למספר יצרני הרכב בעולם, וקורא להפסיק את ה"עליהום" הפופוליסטי על ענף יבוא הרכב

1. בענף הרכב פועלים 16 יבואנים שמייבאים 45 מותגים. לשם השוואה, 16 תאגידים בינלאומיים מייצרים כ-85% מסך כלי הרכב בעולם. כלומר מספר היבואנים בישראל חופף, פחות או יותר, למספר יצרני הרכב בעולם.

2. ארבעת היבואנים הגדולים - כלמוביל, דלק מוטורס, צ'מפיון מוטורס ויוניון מוטורס - החזיקו ב-2011 נתח שוק כולל של 53%. לשם השוואה, ב-12 מדינות החברות באיחוד האירופי, סכום נתחי השוק של ארבע חברות הרכב הגדולות עלה על 60% בכל שנה מ-1997 עד 2004. בגרמניה ובצרפת הוא נע סביב ה-70%. בישראל, ארבעת היבואנים הגדולים מייצגים 13 מותגים, בשעה שבאירופה ארבע חברות הרכב הגדולות מייצגות ברובן מותג לכל חברה. בישראל שוק הרכב תחרותי יותר מרוב המדינות באירופה.

3. בשנים 2010 ו-2011, ארבעת היבואנים הגדולים בישראל השיקו יותר מ-50 דגמי רכב חדשים. כל השקת דגם חדש מכניסה מתחרה חדש לשוק, "דם חדש", שמכריח את המתחרים להגיב, לתמרן ולהתחרות.

4. בשנתיים האחרונות התפתח פלח השוק של מכוניות קטנות: מיני וסופר מיני. כיום מוצעים לציבור 21 דגמי מכוניות בפחות מ-80 אלף שקל: סוזוקי אלטו, סקודה סיטיגו, יונדאי 10i, סיטרואן C1, פיאט פנדה, קיה פינטו, שברולט ספארק, פג'ו 107, טויוטה אייגו, סוזוקי ספלאש, רנו קליאו, ניסאן מיקרה, פיג'ו 206, סיאט איביזה, סקודה פאביה, יונדאי 20i, פורד פייסטה, פיאט פונטו, סוזוקי סוויפט, אופל קורסה 3 דלתות ופולקסווגן פולו 3 דלתות. האם פלח הרכב הקטן סובל מהיעדר תחרות?

5. מדוע יבואני הרכב משווקים מותגים שונים? מדוע לא לכפות על היבואנים להתפרק מכל מותגיהם ולהישאר עם מותג אחד לכל יבואן? כי מותגים בודדים מתקשים לשרוד. ולראיה, מותג סובארו עובר בימים אלה ליבואן קיים ומותג ב.מ.וו נמכר לדלק מוטורס. הן סובארו והן ב.מ.וו אינם יכולים לשרוד כמותגים עצמאיים. מדוע? בגלל התחרות. לו שוק הרכב היה קשיח ובלתי תחרותי, כל מותג היה שורד עצמאית בקלות.

6. האם יבואני הרכב הם מונופוליסטיים? יבואנות רכב היא עסק של זכיינות. בדומה לרשת המבורגרים או אופנה, הזיכיון של יבוא והפצת רכב מוענק על ידי היצרן על בסיס טריטוריאלי, הוא מוגבל בזמן ומותנה בתנאים רבים של השקעות בפיתוח המותג. הבעלות על הזיכיון ליבוא רכב הינה של היצרן, לא של היבואן. ולראיה, הזיכיונות ליבוא רכב שהחליפו ידיים בעשור האחרון. ב-1999 הועבר זיכיון מותג פורד, ב-2008 הועברו זיכיונות קיה ודייהו/שברולט, ב-2010 הועברו זיכיונות ב.מ.וו ואופל, ובימים אלה עובר זיכיון סובארו. כל העברה של זיכיון כפופה להסכמת היצרן. לכן אין שחר לטענה שיבואני הרכב, כמו זכייניי מקדונלד או זארה, מהווים מונופול.

7. האם יבואני הרכב עושקים את הצרכן? חדר במלון באילת עולה שלושה מחירים שונים: להזמנת יחיד, במבצע "הכול כלול" ובדיל מיוחד לוועד עובדים או חברת הייטק. יבואני הרכב זהים למלונות באילת: מחיר ללקוח בודד, הנחה לארגון קניות ומחיר מיוחד לחברת ליסינג/השכרה או צי רכב גדול. מי מחליט על גובה ההנחה לארגון הקניות ולחברת הליסינג? מנגנון השוק: התחרות השוצפת בין היבואנים על הנחות, כמויות ותנאי תשלום קובעת מי ימכור ובאיזה מחיר.

8. הנתונים המדויקים ביותר לגבי ענף הרכב, כולל רווחיות היבואנים, מצויים ברשות המסים במשרד האוצר. ערן יעקב, סמנכ"ל הרשות, קובע במפורש ש"השוק בהחלט קרוב לתחרות בריאה... כאשר בדקנו את רווחי יבואני הרכב בישראל לעומת יבואנים בעולם, גילינו שאין הבדלים ניכרים ברווחים, אך יבואנים ישראלים מרוויחים מעט יותר"("כלכליסט", 2.7.12).

9. שוק הרכב בישראל דינמי, תוסס ושוקק תחרות. יש בו מנצחים ומפסידים, פירמות רווחיות ופירמות מפסידות. אין בו מונופולים וקרטלים, ויבואני הרכב אינם "ברונים שודדים". הגיעה העת להפסיק את ה"עליהום" הפופוליסטי על ענף יבוא הרכב.

*** הכותב הוא יו"ר כלמוביל