סבא"א: האקרים מאיראן פרצו למחשבינו וגנבו מידע רגיש

בהודעה רשמית חריגה מטעם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית נמסר כי גורמים עוינים שמקורם באיראן חדרו למערכת והוציאו ממנה חומר חסוי אודות 100 מומחי גרעין וחקירות שמנהלים אנשיה

שעות אחרי הדיווחים על פצצת אטום רבת-עוצמה שמפתחת לכאורה הרפובליקה האיסלמית של איראן, מסרה הלילה (ג') הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הודעה חריגה שלפיה חשפו מומחי אבטחה כי האקרים שמוצאם באיראן היו אחראים לפריצה למערכות המחשוב של הארגון והצליחו להוציא ממנו חומר רגיש וחסוי.

מסבא"א נמסר כי התוכן שנגנב כולל, בין היתר, רשימת שמותיהם של 100 מומחי אטום המועסקים בשירות האו"ם וכן מידע על אחת מהחקירות שניהלו אנשיה. "החומר הוצא משרת ישן", אמרה דוברת הסוכנות, ג'יל טודור. "אנו נוקטים כל מאמץ אפשרי כדי להתגונן מפני מתקפות מסוג זה ולהבטיח את החיסיון על המידע המאוחסן במערכות המחשוב שלנו".

שלשום קיבלה על עצמה קבוצת האקרים שהזדהתה בתואר "פאראסטו" - שם אירני נפוץ לנשים - כגורם שקיבל על עצמו את האחריות לגניבת המידע ולפריצה למערכות סבא"א.

"הפצצה של איראן - חזקה פי 3 מזו של הירושימה"

במקביל, ממסמכים סודיים שנחשפו אתמול בסוכנות הידיעות AP, עולה כי איראן נערכת לייצור פצצה גרעינית בעוצמה של פי שלושה מזו שהפיל חיל האוויר האמריקני על העיר היפנית הירושימה בשלהי מלחמת העולם השנייה.

לפי הדיווח, אחראים להדלפת החומר בכירים במדינה שתוארה ככזו ש"מעוניינת לעצור את תכנית הגרעין של איראן ולמנוע את התחמשותה בנשק גרעיני".

בסבא"א בחנו את המסמכים והזהירו כי הם "מצביעים על שינוי דרמטי שהתחולל בתכנית הגרעין של טהראן ומעידים על כוונתה לייצר פצצה בעוצמה של 50 קילוטונות". לשם השוואה, הייתה עוצמת הפצצה שהוטלה בשמי הירושימה כ-15 קילוטונות.

דיויד אולברייט, מומחה אטום שבדק את הממצאים, הזהיר כי הם "מעידים על תפנית חדה בתכנית הגרעין באופן כזה שלא ניתן למצוא דמיון בינה לבין הניסויים האטומיים הראשונים של קוריאה הצפונית, שבוצעו בעוצמה של קילוטונות ספורות".

בסבא"א דיווחו בשנה שעברה כי אנשיה קיבלו לידיהם תרשימים שלפיהם פועלת איראן להשיג חומרים המהווים בסיס לתכנית גרעין צבאית.