ברק מחר בפנטגון; ידון על מאמצי איראן לחמש את חמאס

פקיד בכיר בממשל: איראן מוצאת דרכים לחמש מחדש את חמאס ברקטות ארוכות טווח לאחר סיום "עמוד ענן" ■ "לווייני צילום של ישראל וארה"ב במעקב אינטנסיבי של נמל בנדאר עבאס במפרץ הפרסי

שר הביטחון היוצא, אהוד ברק, ייפגש מחר (ה') עם עמיתו האמריקני, ליאון פאנטה, בפנטגון. כך הודיע אמש דובר משרד ההגנה, ג'ורג' ליטל, בחשבון הטוויטר שלו. זו תהיה הפגישה הראשונה של פאנטה וברק מאז מבצע "עמוד ענן" וקרוב לוודאי ביקורו האחרון של ברק בפנטגון כשר ביטחון, אם פרישתו מהחיים הפוליטיים אכן תהיה סופית.

לפי הערכות בוושינגטון, אחד מהנושאים המרכזים בשיחה יהיה מאמצי איראן לחמש מחדש את משטר חמאס בעזה, שנמשכו גם בשבוע שחלף, נושא שמעיב על המגעים בין מצרים לישראל לגבי הקלות בתנועת סחורות ובני אדם במעברי הגבול לעזה. נושא אחר יהיה, כמובן, תיאום עמדות לגבי מאמצי טהראן לייצר נשק גרעיני. נראה שברק ידון עם פאנטה על הפער בין הקו האדום הישראלי, שחצייתו עלולה לחשוף את איראן להתקפה של צה"ל, לבין הקו האדום ששרטטה ארה"ב.

פקיד בכיר בממשל אובמה מסר לברברה סטאר, כתבת הפנטגון של CNN, כי איראן "מוצאת דרכים לחמש מחדש את חמאס" ברקטות ארוכות טווח וכלי נשק אחרים וכי מאמצים אלה נמשכו גם לאחר חילופי האש בין צה"ל לחמאס.

על פי הדיווח, שיחת פאנטה - ברק עשויה להתמקד בפעילות בנמל האיראני בנדאר עבאס, במפרץ הפרסי, במיקום אטסטרגי על חוף מיצרי הורמוז, שמשמש נקודת המוצא להברחת נשק לרצועת עזה דרך סודאן. הנמל נמצא תחת "מעקב אינטנסיבי" של שירותי המודיעין האמריקניים והישראליים, שמפעילים לווייני ריגול במאמץ לחושף תנועות של אוניות ומטוסים שמבריחים את מטעני הרקטות לעזה.

פקידים אמריקניים וישראליים אמרו, כי אוניות איראניות עם מטעני הרקטות מפליגות מבנדאר עבאס לים האדום ועוגנות באחד מנמלי סודאן (קרוב לוודאי פורט-סודאן, ר.ד.) ושם הן פורקות את מטעניהן - רכיבי טילים ונשק. מחוף סודאן מועברים המטענים בדרך היבשה לסיני ומשם במנהרות לעזה. אוניות אחרות מפליגות צפונה יותר בים האדום (כלומר למצרים), נתיב קצר יותר לעזה. לדעת הפקידים, איראן רוצה לקיים כמה ערוצי הברחה, בייחוד אם יסתמן שמצרים תבלום העברת נשק וסחורות אחרות לעזה דרך המנהרות.

"אין זה קל להעביר מטענים לעזה אלא אם כן אתה עושה שימוש במנהרות, אך נראה שהמצרים נערכים עתה לקראת הסדר שבו כל מה שנכנס לעזה ישונע במעברים קרקעיים ולא במנהרות", אמר ל-CNN ג'ון אלטרמן, מומחה לענייני המזה"ת במרכז ללימודים אסטרטגים ובינלאומיים בוושינגטון. "התפתחות כזו תקשה מאוד על העברת נשק לעזה".

ישראל צריכה להיות זהירה מול מצרים

סא"ל אביטל ליבוביץ', מלשכת דובר צה"ל, אמרה ל-CNN, כי איראן "ניסתה לדחוף יותר ויותר רקטות לרצועת עזה בעיצומו של 'עמוד ענן" וכי המאמצים נמשכו גם אחרי הפסקת האש. "אנו יודעים שלאיראן יש מעורבות עמוקה עם חמאס בתוך הרצועה", אמר ליבוביץ'.

פקידים ישראליים אמרו לערוץ החדשות, כי אין אפשרות לסגור את מאות המנהרות המתוחכמות בעזה מפני שדרכם מתנהלת פעילות כלכלית בשווי מיליוני דולרים.

מזווית אחרת: ג'ון אלטרמן אומר, כי ישראל אינה מוכנה לשתף את מצרים במידע מודיעיני רגיש על הברחות הנשק האיראני לעזה מפני שקיים סיכון גבוה לשת"פ בין קהיר לחמאס.

"לאחר הכל, אם תתגבש ברית בין חמאס לבין ממשלתו של מוחמד מורסי בקהיר, ישראל תצטרך לנהוג זהירות לגבי שיתוף המצרים במידע מודיעיני על חמאס מחשש שהמצרים יעבירו מיד את המידע הזה לידי חמאס", אמר אלטרמן.