מביטוח לאשראי: דורון ספיר ימונה למנכ"ל כאל

ספיר, החסר ניסיון בבנקאות ובשיווק, יצטרך לתמודד עם השחיקה בהכנסות ■ כאל נמצאת בשליטת בנק דיסקונט, וכיום מכהן ישראל דוד כמנכ"ל החברה. דוד הודיע לפני כמה שבועות כי בכוונתו לעזוב את החברה

דורון ספיר צפוי להתמנות למנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, כך נודע ל"גלובס". ספיר מכהן כיום כמשנה למנכ"ל חברת הביטוח מגדל, ונחשב אחת הדמויות הבכירות בחברה. במסגרת תפקיד זה הוא אחראי על תחום הכספים, המיכון ומחשוב וכן על חלק מפעילות ההשקעות של החברה. דירקטוריון כאל אמור לאשר הערב (יום ד') את המינוי.

ספיר נחשב דמות מקצועית ומוערכת, בעיקר בתחום הניהול. עם זאת, אין לו ניסיון בתחום הבנקאות או כרטיסי האשראי. כמו כן, לספיר אין רקע בתחום השיווק, אף הוא פן חשוב בענף כרטיסי האשראי. לפני תפקידו במגדל, כיהן ספיר כמנכ"ל טלדור מערכות מחשבים, ולפני כן כמנכ"ל ISS ישראל.

ירידה ברווחים

כאל נמצאת בשליטת בנק דיסקונט, וכיום מכהן ישראל דוד כמנכ"ל החברה. דוד הודיע לפני כמה שבועות כי בכוונתו לעזוב את החברה. משרת מנכ"ל כאל נחשבה מבוקשת למדי; מאז שדוד הודיע על עזיבתו, קיבלו יוסי בכר, יו"ר דיסקונט ויו"ר כאל, וראובן שפיגל, מנכ"ל דיסקונט, פניות מ-30 מועמדים בקירוב שהציעו עצמם לתפקיד, כולל מגורמים מתחומים שונים כגון קמעונאות ושיווק.

דוד נכנס לתפקיד מנכ"ל כאל לפני כשנתיים וחצי. הוא נכנס לחברה בהיותה במשבר, בעקבות פרשת סליקת אתרי הפרונו וההימורים. במהלך כהונתו פעל לייצב את החברה, וכאמור, לפני שבועות ספורים הודיע על עזיבה. השבוע הסביר ל"גלובס" כי החליט לעזוב לאחר שמיצה את התפקיד והאתגרים שהיו בו. נציין כי בחודשים הקרובים ייתכן שינוי נוסף בצמרת כאל. בדיסקונט בוחנים אפשרות כי יובל גביש, ראש החטיבה הבנקאית בבנק, ימונה כתפקיד נוסף ליו"ר כאל, במקום בכר.

כאל פרסמה לפני יומיים את תוצאותיה לרבעון השלישי, שמהן עלה כי רווחי החברה ירדו בכ-17% ל-54 מיליון שקל, למרות עלייה קלה בהכנסות. לדברי דוד, הירידה ברווח נבעה מגידול בהוצאות, בשל השקעות שביצעה החברה, שאמורות לשאת פרי החל בשנה הבאה. לכאל 1.59 מיליון כרטיסי אשראי פעילים, ותיק אשראי חוץ-בנקאי ב-1.89 מיליארד שקל.

התחרות גוברת

בפני ספיר ניצבים לא מעט אתגרים: הוא יצטרך להתמודד עם השחיקה המתמשכת בהכנסות בעקבות הירידה בעמלה הצולבת, בתחרות הגוברת באשראי החוץ-בנקאי, ובשיפור המיתוג השיווקי של החברה שנחלש בעקבות המשבר שעברה ובעקבות התחזקות המתחרים.

נזכיר כי באחרונה התחלף מנכ"ל גם בחברה המתחרה, לאומי קארד. תמר יסעור, שכיהנה כמנכ"לית במשך פחות משנתיים, עזבה לטובת תפקיד ראש החטיבה הבנקאית בבנק לאומי, והחליף אותה חגי הלר, שכיהן כסמנכ"ל הכספים. כך שתוך כמה חודשים התחלפו שני מנהלים מבין שלושת המנהלים של חברות כרטיסי אשראי.