בימ"ש בארה"ב: יצרניות הסיגריות יממנו קמפיין בו יודו כי שיקרו

‎‎מסע הפרסום יכלול בין היתר אמירות כגון "העישון הורג בממוצע 1,200 אמריקנים מדי יום"‏‎‏ ‏■ הפרסומות יופיעו באמצעי התקשורת השונים במשך שנתיים

‎‎יצרניות סיגריות גדולות, שבמשך עשרות שנים הכחישו כי שיקרו לציבור האמריקני לגבי הסכנות הכרוכות בעישון סיגריות, ייאלצו לממן בכספן קמפיין פרסום שבו יהיה עליהן להודות כי אכן שיקרו לציבור - כך קבעה אתמול (ג') שופטת פדרלית בארה"ב.

הפסיקה כוללת את העונש החמור ביותר שהולידה התביעה ההיסטורית שהגיש משרד המשפטים של ארה"ב ב-1999 נגד יצרניות הסיגריות בגין סחטנות. השופטת הפדרלית גלדיס קסלר כתבה כי מסע הפרסום החדש יהיה משקל נגד הולם ל"תרמית העבר" של החברות, שהחלה ב-1964.‏

‏‏פרטי מסע הפרסום, כגון גובה עלותו ואילו אמצעי מדיה יהיו מעורבים בו, עדיין לא נקבעו, וייתכן שהם יובילו לעוד מאבק ממושך.‏ עם זאת, נקבע כי הפרסומות יופיעו באמצעי התקשורת השונים במשך שנתיים.‏

‏בפסיקה אתמול, שעליה יכולות יצרניות הסיגריות לערער, מבקשת השופטת קסלר לספק ניסוחים סופיים של 5 הצהרות שונות שיידרשו החברות לפרסם.‏

באחת ההצהרות נאמר: "בית משפט פדרלי קבע כי יצרניות הסיגריות הנתבעות רימו בכוונה את הציבור האמריקני, כשמכרו ופרסמו באופן כוזב סיגריות בעלות תכולת זפת נמוכה וסיגריות 'לייט' כסיגריות מזיקות פחות מאשר סיגריות רגילות".‏ הצהרה אחרת כוללת את המשפט: "העישון הורג בממוצע 1,200 אמריקנים מדי יום".

‏הניסוחים זכו לשבחים מצדם של פעילים למען בריאות הציבור, שהמתינו שנים לתוצאות מוחשיות מהתביעה.

‏‏"לדרוש מיצרניות הסיגריות לומר סוף-סוף את האמת - זה מחיר קטן שהן יצטרכו לשלם עבור התוצאות ההרסניות של העבירות שהן ביצעו", אמר מתיו מיירס, נשיא הקמפיין למען ילדים חופשיים מסיגריות, ארגון למאבק בסיגריות שפועל מוושינגטון.‏

‏‏"הצהרות אלה פועלות בדיוק כפי שהן צריכות לפעול. הן ברורות, ענייניות, קלות להבנה וחפות מכל ז'רגון משפטי וז'רגון מדעי - העובדות בלבד", אמר אלן ורגיאס, היועץ המשפטי של אמריקן לגסי פאונדיישן, הידועה במסע הפרסום "אמת" שהחל בשנת 2000, ושלזכותו נזקפת בלימת העישון בקרב הצעירים.

‏יצרניות הסיגריות הגדולות ביותר בארה"ב הוציאו ב-2010 8.05 מיליארד דולר לפרסום מוצריהן וקידום המכירות שלהן, לעומת 12.5 מיליארד דולר ב-2006, על-פי דוח שפרסמה בספטמבר ועדת הסחר הפדרלית.

‏יצרניות הסיגריות הגדולות, שנאבקו נגד הכורח להשתמש במילים כמו "רימינו" בהצהרות שיפרסמו, בטענה כי הדבר יפגע בזכויות חופש הדיבור שלהן, שמרו על פרופיל נמוך בתגובתן להחלטה ואמרו כי הן "לומדות את הפסיקה". ‏‎‎‏