דוהרת ללב המיינסטרים: מה מציעה האסטרה סדאן?

עם תמחור אגרסיבי, מפרט נדיב ועיצוב נאה, האסטרה סדאן עשויה להפוך בקרוב למראה מוכר מאד על כבישי ישראל

לא מעט אנשי עסקים ישראלים, ביניהם כמה טייקונים, מנסים מזה שנים לנגוס נתח מעוגת ייבוא הרכב החדש לישראל, שהיקפה כ-15-17 מיליארד שקל בשנה. מכיוון שרוב זיכיונות הייבוא של מותגי הרכב החשובים כבר תפוסים באופן סולידי, יכולים ציידי האוצרות רק לגרד את תחתית החבית. במילים אחרות, לנסות למצוא זיכיונות ייבוא של יצרני בוסר או זיכיונות רדומים וזנוחים.

אבל מסתבר, שגם בתחתית החבית אפשר למצוא לעיתים יהלומים - בתנאי שמתאזרים בסבלנות ומעריכים את שוויו של הזיכיון לא על פי ביצועי ההווה אלא על פי פוטנציאל המכירות שלו בעתיד. בשנים האחרונות ראינו שתי דוגמאות ליהלומים חבויים שכאלה. האחת היא קיה, שהפכה בתוך שנים בודדות משחקן שולי לאחד המותגים החזקים בטבלת המכירות של השוק הישראלי בזכות דגמים חדשים, שלא היו קיימים בהיצע של היצרן כאשר עברה הסוכנות מיד ליד לפני כמה שנים.

השנייה היא אופל, שנוכחותה בישראל הייתה עד לפני שנתיים וירטואלית וכיום, לאחר העברת הזיכיון, היא מוכרת כאן כמה אלפי כלי רכב בשנה. הפרק החדש והחשוב ביותר בקאמבק של המותג אפל בישראל מתחיל בימים אלה עם תחילת שיווקה של האסטרה סדאן (שמכונה על ידי היבואן ברלינה), שפונה היישר לפלח הגדול ביותר של שוק הציים והלקוחות הפרטיים בישראל.

חיצונית, האסטרה סדאן היא מכונית נאה והרמונית. מאחורי החרטום העגלגל והמוכר של האסטרה האצ'בק נמתח גוף ארוך ונאה, עם קפלי פח זוויתיים שיוצרים אלמנט תלת-ממדי מתוחכם וזנב בעיצוב אלגנטי. אם מוסיפים לכך חישוקי 17 אינץ' תקניים ואורך נכבד של 4.66 מ' מקבלים עיצוב שפונה למכנה משותף רחב אבל עדיין אינו קלישאתי. לחלק מהצופים ברחוב היא הזכירה את המאזדה 6 ובמושגים של הרחוב הישראלי זו בהחלט מחמאה.

תא הנוסעים הוא גרמני-שמרני, עם קשר חזותי ישיר לאסטרה האצ'בק. עמדת הפיקוד מאורגנת היטב ומציגה את כל המידע ללא התחכמויות מיותרות, מתגי הפיקוד המשניים ממוקמים בצורה נוחה לגישה על ההגה ובטווח הושטת אצבע, המושבים הקדמיים נוחים ומפחיתים מהעומס בנסיעות ארוכות וכל תפריטי מערכת המולטימדיה עם מסך המגע (שכלולה בחבילת האבזור המשודרגת) עברו גיור כהלכה ומתקשרים בעברית שוטפת. בסיס הגלגלים של המכונית הוא אחד הגדולים בפלח המשפחתי ויש לכך בונוס ישיר בכל הנוגע למרווח הרגליים של היושבים מאחור אם כי מרחב הכתפיים אינו חורג מהממוצע.

איכות הייצור טובה מאד, למרות הייצור בפולין, אם כי איכות חומרי הדיפון אינה עשירה במיוחד ואינה חורגת מהממוצע עם שלל משטחי פלסטיק קשיחים. זה כנראה צפוי במכונית שמכוונת בעיקר לשווקים מתפתחים, שהלקוחות בהם אינם בררנים כמו עמיתיהם במערב אירופה. כנ"ל לגבי בידוד הרעשים, שמצליח להחדיר לתא לא מעט רעשי מנוע וגלגלים.

מתחת לכסות הנאה מסתתרת פלטפורמת "דלתא 2" הגלובלית של ג'נרל מוטורס, שמהווה בסיס לשברולט קרוז ולעוד שלל דגמים, שמיוצרים בכל רחבי העולם. מהנדסי אופל הוציאו את המיטב מהפלטפורמה הזו והאסטרה סדאן היא מכונית נעימה מאד לשימוש בחיי היום-יום. ספיגת הזעזועים מעט נוקשה יותר מזו של שברולט קרוז אבל המכונית עדיין מנטרלת שיבושי כביש מכל הסוגים בצורה סבירה בהחלט. אחיזת הכביש ותגובות השלדה מעבירות תחושה אירופאית מהודקת, לא מעט בזכות החישוקים רחבי המידות, שעוטים גומי איכותי בחתך נמוך. היינו שמחים לקבל הגה מעט חד יותר, אבל זו עדיין מכונית שלא תפיל תוגה על נהגים חובבי הגה.

נטולת יומרות

בצעד מפתיע ויתרה יבואנית אופל על מנוע ה-1.6 ליטר הקלאסי של המכונית, שמוצע באירופה עם תיבה אוטומטית, ודילגה היישר לאופציה חזקה, חדשה ומתוחכמת יותר של מנוע 1.4 ליטר טורבו עם 140 כ"ס. פגשנו את המנוע הזה בעבר באסטרה קופה GTC הקרבית ולא שבענו נחת מפוטנציאל הביצועים שלו ביחס למכונית עם יומרות ספורטיביות.

אבל לאסטרה סדאן נטולת היומרות, המנוע הזה דווקא מעניק תבלין ספורטיבי מפתיע - במיוחד אם משווים אותו להיצע המקובל בפלח המחיר הזה. הכוכב כאן הוא המומנט השופע, שמעניק למכונית דחף בריא בעליות תלולות, מזניק אותה קדימה במרץ מרמזורים ומעניק לה שיוט רגוע מאד במהירויות גבוהות, עם שפע של רזרבות דחף לעקיפות לא מתוכננות. המנוע תואם היטב את התיבה האוטומטית בת 6 המהירויות - ג'נרל מוטורס היא היצרנית הגדולה בעולם של תיבות כאלה - שאינה נכנעת לאופנה של תיבות "כפולות מצמדים" על שלל המוזרויות שלהן.

עוד בונוס של המנוע הזה הוא צריכת דלק טובה. לא היינו חותמים על ה-15 קילומטר לליטר המוצהרים אבל נהגים מרוסנים לא יתקשו להוציא מהסדאן המגודל הזו 12 קילומטר לליטר בנהיגה "אמיתית".

מחיר האסטרה סדאן הבסיסית מתחיל ב-125 אלף שקל והגרסאות המאובזרות היטב עדיין עולות פחות מ-130 אלף שקל. זהו תמחור אגרסיבי מאד אם לוקחים בחשבון, שמחירה הרשמי של האחות שברולט-קרוז, עם אותו מנוע 1.4 טורבו, עומד על כ-140 אלף שקל. מכיוון שיבואנית אופל (קבוצת שלמה) היא גם הלקוחה הגדולה ביותר בישראל של משפחתיות בתצורת סדאן, אין לנו ספק שהאסטרה הזו תהפוך בקרב למראה מוכר על כבישי ישראל. אבל היא תעשה זאת בזכות ולא בחסד.

חלק מהמתחרות

פולקסווגן ג'טה

ב-129 אלף שקל מציעה פולקסווגן את הג'טה החדשה. במחיר הזה מקבלים מנוע 1.2 ליטר טורבו עם 105 כוחות סוס צנועים אבל בזכות תיבת הילוכים DSG כפולת מצמדים היא זריזה למדי עם 10.9 שנית מאפס ל-100

שברולט קרוז 2013

מינואר 2013 תשווק בישראל השברולט קרוז, לאחר מתיחת פנים. לקרוז יש כבר גרסה עם מנוע 1.4 טורבו בהספק 140 כ"ס ותיבה אוטומטית, במחיר של כ-140 אלף שקל. בעקבות הצגת הסדרה המחודשת ייתכן שינוי במערך האבזור התקני, שילווה בהוזלה של גרסה זו

רנו פלואנס 2013

מעבר לפינה נמצא מודל 2013 המחודש של הרנו פלואנס. השינויים המרכזיים כוללים ריענון העיצוב וכיול מחדש של המתלים. ככל הידוע, המנוע העיקרי ימשיך להיות 1.6 ליטר בנזין, שיוצע לצד מנוע הדיזל הקיים והתיבה כפולת המצמדים

אופל אסטרה
 אופל אסטרה