רבע מהישראלים עניים; שיעור הילדים העניים - 35.6%

‎‎דוח העוני לשנת 2011 מצביע על עלייה קלה כמעט בכל הפרמטרים, וגידול משמעותי בקרב משפחות עובדות ‏‎‎‏■ כחלון: "אם אין שיפור - זה החמרה"‏‏

‎‎שיעור העוני בישראל רשם עלייה מינורית ב-2011 ועמד על 24.8% מכלל האוכלוסייה לעומת 24.4% ב-2010. שיעור המשפחות העניות עמד על 19.9% לעומת 19.8% בהתאמה. כך עולה מדוח העוני השנתי של המוסד לביטוח לאומי, שהוצג היום (ה') על ידי מנכ"ל המוסד פרופ' שלמה מור יוסף ושר הרווחה משה כחלון.‏

לפי הדוח, נמשכה המגמה השלילית לפיה יותר ויותר עובדים מצטרפים למעגל העוני. שיעור העוני בקרב משפחות שבהן לפחות מפרנס אחד הגיע ב-2011 ל-13.8%, לעומת 13.2% ב-2010. לפני כעשור, כך על פי הדוח, תחולת העוני בקרב משפחות עובדות עמדה על 7% בלבד. בכך עלה חלקן של המשפחות העובדות העניות לכ-64% מכלל המשפחות העניות בגיל העבודה.

גם כשבוחנים את שיעור העוני בקרב משפחות שבהן שני בני הזוג עובדים, מגלים עלייה משמעותית עוד יותר: 6.7% בשנת 2011 לעומת 5% בלבד בשנת 2010. במילים אחרות, עשרות אלפי זוגות קמים בבוקר לעבודה וחוזרים אל העוני.

"הנתונים מראים שעבודה לא מספיקה תמיד בשביל לחלץ מעוני", אמר פרופ' מור יוסף. "חייבים למצוא דרך לכך שאנשים עובדים לא יהיו עניים", הוא הוסיף.‏

עוד על פי הדוח, שיעור הילדים העניים רשם גם הוא עלייה מינורית ועמד בשנת 2011 על 35.6% לעומת 35.3% בשנת 2010. עליות קלות נוספות נרשמו בקרב משפחות עם ילדים, משפחות חד-הוריות, משפחות חרדיות ומשפחות ערביות. למעשה, ירידות מינוריות בשיעור העוני נרשמו רק בקרב עולים חדשים (16.3% לעומת 16.7%) ובקרב קשישים (19.4% לעומת 19.6%).

במוסד לביטוח לאומי הזכירו כי השיפור הקל במצבם של הקשישים הוא תולדה ישירה של הגידול המסוים בקצבאות הקשישים - עדות לכך שקצבאות מחלצות מעוני.

‏"2011 הייתה אמנם שנה של צמיחה כלכלית ושל ירידה באבטלה, אבל לצערי הצמיחה לא חלחלה למטה", אמר השר כחלון. "העניים נשארו עניים ולא נהנו מפירות הצמיחה", הוא הוסיף. כחלון ציין כי באופן כללי הנתונים מצביעים על יציבות במגמות העוני, אולם הבהיר: "לתפיסתי, אם אין שיפור זה החמרה, והגיע הזמן לעצור את זה. עוני זה לא גזירת גורל, כשילד נולד לא כתוב בשום מקום שהוא צריך להיות עני".

לדברי כחלון, הדוח הנוכחי מוכיח כי התערבות ממשלתית כפי שנעשתה במקרה של עולים וקשישים סייעה להורדת העוני באוכלוסיות אלה. "זה מראה לנו שאם רוצים - אפשר". כחלון התנצל על כך שפרישתו מהחיים הפוליטיים מותירה אותו בעמדת "נותן העצות" כהגדרתו, אך הדגיש כי הדבר החשוב ביותר שהממשלה צריכה לעשות הוא לקבוע יעד ברור שיפחית את שיעורי העוני לרמה הנהוגה במדינות ה-‏OECD‏.