פער תזרימי חדש בחברת החשמל: עוד 240 מיליון שקל

הפער התגלה בסעיף הספקים בדוחות החברה לרבעון השלישי של השנה ■ הפער הזה מצטרף לפער של 1.4 מיליארד שקל שהתגלה מוקדם יותר בתחזית תזרים המזומנים של החברה ■ רווחי החברה ברבעון השלישי עמדו על 668 מיליו שקל

פער תזרימי חדש במאזני חברת החשמל: החברה מגלה בדוחותיה לרבעון השלישי כי בנוסף לפער התזרימי בסך 1.4 מיליארד שקל שהתגלה בתחזית תזרים המזומנים של החברה בספטמבר התגלה לאחרונה פער נוסף בסך 240 מיליון שקל בסעיף הספקים.

עוד עולה מהדוחות כי החשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו מוכנה להעניק לחברת החשמל כבר השנה ערבות מדינה נוספת בהיקף של עד 2 מיליארד שקל, ככל שהדבר יידרש. אם יינתנו ערבויות אלה השנה תוכל חברת החשמל לרשום לעצמה את ההישג המפוקפק של קבלת ערבויות מדינה בהיקף כולל של 9 מיליארד שקלים בשנה אחת.

חברת החשמל רשמה ברבעון השלישי רווח נקי של 668 מיליון שקלים גידול של כ-12% לעומת רווח של 596 מיליון שקלים שרשמה ברבעון המקביל אשתקד הרבעון השלישי בשנה נחשב מסורתית לחזק מבחינת החברה ואולם ההפסד המצטבר שלה מתחילת השנה עומד על מיליארד ו-35 מיליון שקלים. עיקר ההפסד המצטבר מיוחד להפסד חד-פעמי של 1.9 מיליארד שקל שהחברה רשמה בגין המעבר להסדר פנסיה צמודת-מדד. הפסד העתק הזה לא הוחזר עדיין לחברה אך היא דורשת כי ימומן באמצעות ייקור תעריף החשמל.

דוחות הרווח וההפסד אינם משקפים את המשבר התזרימי הדרמטי שעברה חברת החשמל במהלך החודשים האחרונים, זאת כיון שהמדינה נחלצה לסייע לה באמצעות העמדת ערבויות מדינה בהיקף חסר תקדים לגיוס של 7 מיליארד שקלים. ואולם במאזן החברה ניתן לראות הרעה ניכרת ביחס בין ההון העצמי של החברה לבין חובותיה. החוב לטוח קצר שצברה חברת החשמל גדל מתחילת השנה בכמעט 50% ומגיע כיום ל-15 מיליארד שקל, לעומת 8.5 מיליארד שקלים בסוף הרבעון השלישי אשתקד. החוב לטווח ארוך של החברה גדל אף הוא, בשיעור מתון יחסית והוא מגיע לכ-57.5 מיליארד שקל לעומת 55.6 מיליארד אשתקד.

במקביל נשחק ההון העצמי של החברה והוא עומד כיום על 16.5 מיליארד שקל לעומת 19.5 מיליארד אשתקד. המינוף, או יחס ההון למאזן של החברה עומד כיום על 5.36 לעומת 4.28 רק לפני שנה.

ההתחייבות של החשבת הכללית, הנכללת במכתב ששיגרה אתמול בויאנג'ו, משנה למעשה את הסיכום שהושג לאחרונה עם האוצר שלפיו הערבויות בסך 2 מיליארד השקלים יינתנו רק ב-2013, וזאת רק אם יתברר שיש בהן צורך. ההחלטה להקדים את יכולת משיכת הערבות באה על-רקע הקשיים המרובים שבהן נתקל לפני כשבוע ניסיונה של חברת החשמל לגייס כמיליארד שקלים בהקצאה פרטית למוסדיים ללא ערבות מדינה. החברה הצליחה בסופו של דבר לגייס כמעט את מלוא הסכום אך נאלצה להתחייב לתשלום ריביות גבוהות מאד של עד 6.5% אחוז. כעת חוששים בחברה כי לא יצליחו לגייס 2 מיליארד שקלים נוספים שהתכוונו לגייס ללא ערבויות מדינה.

בנוסף יעניק האוצר ערבויות מדינה למחזור אגרות חוב שמועד פירעונן חל ב-2013. ערבויות המדינה ניתנות אך ורק למימון ההתייקרות בהוצאות רכישת הדלקים לייצור חשמל. הוצאות אלה שבשנה רגילה מגיעות לכ-10 מיליארד שקלים ומהוות כ-50% מסך הוצאות החברה גדלו ב-2012 בכ-60% לעומת אשתקד, וב-2011 ב-35% לעומת 2010.