מיטב: "הלחץ לירידת מחירי הדירות יהפוך לממשי ב-2013"

רון אייכל: "הזמן הממוצע למכירת דירה בישראל עלה בשנתיים מ-7 חודשים לשנה שלמה" ■ "פוטנציאל ההתקררות בשוק הדיור יהפוך בראשית 2013 לממשי"

הזמן הממוצע למכירת דירה בישראל עלה בשנתיים מ-7 חודשים לשנה שלמה. יחד עם זאת, הכמות המבוקשת של דירות חדשות גדלה ב-12.8%. בסקירה עדכנית של כלכלני בית ההשקעות מיטב על השוק המקומי, הכלכלן והאסטרטג הראשי רון אייכל מציין כי מדובר באינדיקטורים מייצגים שמסייעים להבנת המגמה בשוק - מספר חודשי ההיצע.

כפי שמציין אייכל, האינדיקטור הזה מחושב כיחס שבין מספר הדירות שעמדו למכירה בסוף אוקטובר לבין מספר הדירות שנמכרו במהלך החודש. כלומר, הוא מייצג את מספר החודשים שיידרשו בכדי למכור את כל מלאי הדירות המשק, בהנחה שלא יתווספו דירות חדשות למכירה.

לדבריו, על פי נתוני המגמה, מספר חודשי ההיצע נותר יציב באוקטובר ועמד על 12.4, כאשר הממוצע מתחילת השנה הוא 12.3. דהיינו, אנו רואים התייצבות במספר חודשי ההיצע בחודשים האחרונים, אבל בהשוואה ללפני שנתיים מדובר בעלייה כאמור.

אייכל מציין גם את מספר התחלות הבנייה הנמוך שנרשמו ברבעון השלישי (קצב שנתי של 25.4 אלף יחידות לשנה, הנמוך משמעותית מאשר ברבעון הקודם 34.1 אלף דירות). לדבריו, זהו למעשה הרבעון הראשון שבו היקף התחלות הבנייה הוא נמוך מאשר הביקוש הטבעי של המשק.

"אם ניקח בחשבון, כי הזמן הממוצע הנדרש לבניית דירה עומד על כשנתיים, אזי גמר הבנייה במחצית השנייה של 2012 הן התחלות הבנייה שנרשמו במחצית השנייה של 2010. כידוע, בתקופה זו חצו לראשונה, זה יותר מעשור, התחלות הבנייה את רף ה-40 אלף, לפיכך, דירות אלו מגיעות בימים אלו לשוק. יתר על כן, השיא בגמר הבנייה נרשם ברבעים השני והשלישי של 2011, לפיכך היקף גמר הבנייה עוד צפוי לעלות, במהלך 2013. אנו מעריכים כי פוטנציאל ההתקררות בשוק הדיור והלחץ לירידת מחירים יהפוך בראשית 2013 לממשי", ציינו במיטב.