דור שלם דורש דיור: מה הסיכוי שנזכה לדיור בר-השגה?

בוועידת ישראל לעסקים 2012 ידונו בסוגיית דיור בר-השגה ■ בין המשתתפים: יאיר לפיד, בנצי ליברמן, נסים בובליל, אוהד דנוס ועוד

דיור בר-השגה, מושג שכיכב בשיח הציבורי במחאה החברתית, הוא התחום החברתי-כלכלי החשוב ביותר בשוק הדיור. דיור בר-השגה נוגע ליכולת של צעירים ובעלי שכר בינוני לממן מגורים סבירים, נוכח העלייה החריפה במחירי הדירות בשנים האחרונות.

בלב הוויכוח הציבורי, שהתעורר בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג להורדת יוקר המחיה, מצוי המונח של "מיצוי כושר השתכרות". המונח מתייחס לזכאות לקבל הטבות בדיור ביחס להשתתפות בכוח העבודה והמאמץ שעושה אזרח כדי להשתתף ולתרום לכלכלה ולקהילה.

עיקרון זה, המקובל כבסיס במערכת ההטבות והרווחה, לא הוכנס לקריטריונים של הזכאות לדיור בר-השגה, ובמקומו ניתנה עדיפות בולטת למספר שנות הנישואים ולמספר הילדים. בג"ץ דן בימים אלה בחמש עתירות התובעות לשנות את הקריטריונים באופן שיותאמו להמלצות ועדת טרכטנברג, ולפסול את הקריטריונים שנקבעו.

אחת ההמלצות המרכזיות של ועדת טרכטנברג היא לפתח במהירות את שוק הדיור להשכרה, הן במסלול של בניית פרויקטים בשוק החופשי והן בפרויקטים של דיור בר-השגה, כלומר פרויקטים שבהם המחיר לרוכשים מפוקח וזול באופן משמעותי ממחיר השוק.

בינתיים יצאו לשוק רק מכרזים בודדים בתחום הדיור בר-השגה להשכרה, ומידת הצלחתם תתברר רק מאמצע חודש דצמבר. במכרזים אלה, בכל פרויקט יוקצו 33% בממוצע מהדירות לדיור בר-השגה, ואורך חייו של פרויקט יהיה לכל היותר 15 שנים. נתונים אלה, כך נראה, לא יספקו את הצורך הגובר והולך בדיור בר-השגה.

בוועידת ישראל לעסקים 2012 של "גלובס" ידונו בבעיות אלה ואחרות במסגרת המושב "דור שלם דורש דיור". כמו כן ידונו בהיעדר שיתוף-הפעולה בין הערים לבין משרד השיכון ומינהל מקרקעי ישראל בפרויקטים של דיור בר-השגה. במושב ישתתפו יאיר לפיד, יו"ר מפלגת "יש עתיד"; נסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ; בנצי ליברמן, מנהל מינהל מקרקעי ישראל; נחום חופרי, ראש עיריית רעננה; ראובן קוגן, סגן ראש אגף תקציבים במשרד האוצר; ארנון גלעדי, המשנה לראש העיר תל-אביב-יפו; היזם חנן מור; אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל ועו"ד גיל גן מור מהאגודה לזכויות האזרח. המנחה יהיה משה ליכטמן מ"גלובס".

ועידת ישראל לעסקים 2012, הוועידה העסקית השנתית הגדולה בישראל, תתקיים השנה בסימן " 2013 לאן?". זהו האירוע הכלכלי החשוב והיוקרתי בישראל המפגיש בין כל מקבלי ההחלטות, אנשי העסקים ובכירי הכלכלה מהארץ ומהעולם. ועידת ישראל לעסקים של "גלובס" תתקיים בתאריכים 9-10 בדצמבר במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל-אביב. (לצפייה בלו"ז הוועידה והרשמה - לחצו כאן)