"פחות אנשים יעשו כסף ממקצוע העיתונות אך הוא יישאר מרתק"

ג'ון גאפר, פרשן בכיר ועורך משותף ב"פייננשל טיימס", שספרו "חוב קטלני" יצא באחרונה בעברית, מדבר בראיון בלעדי ל"גלובס" על הדימוי הדמוני של בכירי וול סטריט ועל עתיד העיתונות

"אני לא מאמין שרוב האנשים בוול סטריט רעים למרות שיש שם הרבה מאוד התנהגות בזויה", אומר ג'ון גאפר - עורך משותף ופרשן בכיר של ה"פייננשל טיימס" בראיון בלעדי ל"גלובס". "לדעתי רוב העוולות שם הונעו על-ידי תמריצים פיננסיים ותחרות והדחף לעשות יותר כסף ולעשות זאת טוב יותר מבנקים אחרים".

ספרו השלישי של גאפר - "חוב קטלני" על משבר המשכנתאות מ-2008 שיצא באחרונה בעברית (הוצאת פן וידיעות ספרים), מתמקד בגורלו של אחד מטייקוני וול סטריט שהודח מתפקידו כמנהל בנק במסגרת המשבר. הספר מערב שערורייה פיננסית, רצח, תככים ומניפולציות, מעורבות בעייתית של הממשל וגם קצת אהבה.

גאפר: "אני מכיר הרבה אנשים בוול סטריט ובבנקים, שהם לא רק אתיים אלא גם מלאי מחשבה, אבל בשיא הבועה היה שם לחץ עצום לבצע עסקאות שיביאו לרווח כספי, כפי שקרה באפיזודות קודמות של שיגעון (מאניה) פיננסי".

- רצח והתאבדות, כמו שמופיעים ב"חוב קטלני", הם רק הגזמה של ספר מתח, או באמת התרחשו במשבר בוול סטריט ב-2008?

"אני לא בטוח לגבי רצח, אבל אני יודע על הרבה אנשים שהיו מדוכאים כתוצאה של הנפילה מגבהים של עשיית כסף ויוקרה (כפי שקורה לאחד מגיבורי הספר - י.מ). היו גם מספר מקרים של התאבדויות מבין אלו שנפגעו במיוחד מההתרסקות, דבר מאוד מצער, כמובן".

"באחת מאותן תקריות, שעוררה בי את ההשראה לכתיבת הספר, היה מעורב מנהל בקרן גידור שהכרתי באמצעות חבר, שחווה נפילה כתוצאה מהפסדים גדולים לקרן הגידור שלו. זה הביא אותי להתחיל לחשוב על ההשפעות הפסיכולוגיות של ההתרסקות הפיננסית".

התערבות ממשלתית

באחת ההתפתחויות המעניינות ב"חוב קטלני" מתברר כי גורמים בכירים בממשל מתערבים בתחרות בין פירמות בוול סטריט לטובת אחד הצדדים, ולא באופן חוקי. אין ספק שזו אחת הנקודות שבהן עולה התהייה אם תרחיש כזה הוא רק פרי דמיונו של הכותב.

- אתה יודע על מקרים דומים שהתרחשו במציאות?

"אני לא יודע על מקרה אמיתי שבו הממשלה התערבה בדרך זו, אבל מספר אנשים בליהמן ברדרס התלוננו שלבנק ההשקעות שלהם נתנו להתרסק בזמן שהממשל השקיע כסף רב כדי להציל את גולדמן זקס. הם האמינו שהיחס הלא הוגן הזה בשני המקרים הדומים הוא בגלל ששר האוצר באותה עת, הנרי פולסון, היה בעבר מנכ"ל גולדמן זקס".

- מה היה הפרט המפתיע ביותר מבחינתך בנוגע למשבר הזה?

"הפרט המהמם ביותר מבחינתי היה הדרך שבה מספר בנקים שינו נתונים רשמיים, כמו ריבית הליבור, כדי להשיג רווח".

- אתה כותב על סכנות שהאנשים בוול סטריט הביאו לעולם. לדעתך וול סטריט עדיין מסוכנת לכלכלה העולמית?

"כן. מצבה של מערכת בנקאית שלא חלה עליה רגולציה ויכולה לבצע עסקאות ממונפות ולקחת סיכונים ואז נאלצת לקבל סיוע כספי גדול מהממשל, ובכך לערער את הכלכלה - כל זה נותר והוא מאוד מסוכן".

- הצלחת לזקק את מרכיבי הליבה שהובילו למשבר?

"אני חושב שגורם מרכזי הוא הפחד שלא לקחת חלק במשהו שקורה והעובדה שאלו שהשקיעו בבועה היו יכולים לעשות כסף מאוד בקלות לפני ההתרסקות הגדולה. אתה יכול להפסיד רק אם אתה מבין האחרונים להיכנס להשקעה בשיא הבועה. יש ביטוי בתחום ההשקעות - 'הטיפש הגדול יותר', שכוונתו שזה בסדר גמור לקנות מוצר כשהוא מוערך יתר על המידה, כל עוד אתה יכול למכור אותו לאחד אחר, טיפש יותר, לפני ההתרסקות".

- די קל להסביר את הסיבות למשבר כלכלי לאחר מעשה. גם קל לחזות אותו?

"זו הבעיה. לעתים די קל להצביע על כך ששווקים מסוימים מוערכים יתר על המידה, אבל המצב הזה יכול להימשך יותר משאתה חושב. הטריגר למשבר לרוב לא ניתן לצפייה מראש ומי שמוכר מוקדם מדי, מפסיד כסף. יש אמרה אחרת בהקשר הזה בתחום ההשקעות: 'השווקים יכולים להישאר לא הגיוניים יותר זמן משאתה יכול להתמודד עם מגבלות פיננסיות'".

- למה בעצם בחרת ליצור עלילה על משבר המשכנתאות של 2008 ולא על המשבר העדכני יותר - זה של החוב באירופה?

"כי לוקח זמן רב לכתוב נובלות וזה מה שהתרחש כשלראשונה חשבתי על הנושא".

- אם כבר מזכירים את המשבר באירופה, נדמה שהמדינות שם מתרסקות האחת אחרי השנייה. מה יקרה לדעתך בשלב הבא?

"אני לא בטוח. עדיין ישנה אפשרות שיוון תעזוב את גוש האירו. הבעיה עם מדינות כמו ספרד ואיטליה היא שיש עכשיו הרבה מנגנונים כדי להציל אותן, אבל הן עצמן לא ממש רוצות לעשות את מה שנדרש".

- נדמה שגם בארה"ב עוד לא ממש התאוששו מהמשבר של 2008. מי האחראי העיקרי לכך - הממשל הרפובליקני שהמשבר פרץ במשמרת שלו, או הנשיא הדמוקרט, שאחז בהגה השלטון בארבע השנים האחרונות?

"שניהם אחראים, בדברים שונים, למרות שלממשל בוש והפדרל ריזרב יש יותר אחריות במתן האפשרות לבועה לצאת משליטה. אבל קיימת שאלה אם בכלל ממשלה יכולה למנוע את המחזוריות הכלכלית, שבה יש גם משברים.

"בכל אופן, נראה שעכשיו ארה"ב מתחילה להתאושש".

- לו היה ניתן בידיך הכוח להשפיע על מדיניות, אילו רפורמות היית יוזם בארה"ב ובוול סטריט?

"הייתי אוכף יותר שינויים מבניים, כמו הפרדה בין בנקי השקעות ובנקי קמעונאות, במקום לסמוך על כך שרגולציה תפתור את כל הבעיות".

מגוון פלטפורמות

כתיבת ספרי מתח היא בכלל תחביב עבור גאפר, שאת רוב זמנו מקדיש לעבודתו כפרשן בכיר ואחד מעורכי הפייננשל טיימס (יחד עם ניק דנטון). כמו גיבורי ספרו, גם הוא מתמודד בימים אלו עם משבר כלכלי גדול, זה של העיתונות.

- מהי לדעתך הדרך הכי טובה מבחינת העיתונים לשרוד?

"אני לא בטוח שזו השאלה הנכונה, אלא אם בכלל ארגוני חדשות יכולים לשרוד בזמן שהפרינט נכחד, עובדה בלתי נמנעת. "הדבר העיקרי שניתן לעשות הוא לפרסם משהו שיהיה מספיק מיוחד עבור הקורא, כך שיהיה לו מבחינתו ערך גם בזמן שמוצרי חדשות ניתנים בחינם, ואז לגבות ממנו על כך תשלום".

- כיצד בפייננשל טיימס מתמודדים עם המשבר הזה?

"יש לנו אסטרטגיה לאפשר לאנשים לקרוא את המוצר שלנו בדרך שהם בוחרים - בפרינט, בטאבלט או ברשת, כל עוד הם משלמים על המינוי. נראה שזה עובד".

- מה לדעתך יהיה גורל המקצוע הזה בעתיד?

"אני חושב שפחות אנשים יעשו ממנו כסף, אבל זה יישאר מקצוע מרתק".