דור-אלון תובעת החזר מס בסך 3 מיליון שקל על תשלומי מס בלו

טוענת כי מיסי בלו שהועברו לרשות המסים ביחס לדלק שנמכר על-ידה הפכו לחוב אבוד ■ "מיסי הבלו מהווים הסדר בלתי הוגן"

חברת דור-אלון אנרגיה דורשת מרשות המסים החזרים על תשלומי מס בלו. אתמול (א') הגישה דור-אלון לבית המשפט המחוזי מרכז תביעה בסך כ-3 מיליון שקל נגד רשות המסים, בטענה כי מיסי בלו שהועברו לרשות המסים ביחס לדלק שנמכר על-ידה הפכו לחוב אבוד.

באמצעות עורכי הדין אביגדור דורות, דייב זייתון ועדי חיה רבן ממשרד איתן מהולל&שדות, טוענת דור-אלון כי תשלום מיסי הבלו מהווה הסדר בלתי הוגן, משום שהוא דורש ממשווקי הדלק לממן מכיסם מס המוטל על צריכת הדלק, וזאת בשעה שהלקוח הרוכש את הדלק משפה את המשווק בגין תשלומי המס רק לאחר תקופה ארוכה.

"משווקי הדלק לא רק מהווים 'גובה חינם' בלבד, אלא מסבסדים מכיסם את המס המוטל על צריכת הדלק במשך חודשים ארוכים (וכאמור - לעתים אף לנצח), שעה שהמיסוי על הדלק מוטל בשיעורים המגיעים לעתים למחצית ממחיר הדלק לצרכן. המדובר בנטל כבד מאוד המוטל, שלא בצדק, על משווקי הדלק, וביניהם התובעת", טוענת דור-אלון בתביעתה.

לדברי דור-אלון, על זכות ההשבה שלה בגין המסים ששילמה ניתן ללמוד מהלכת בית המשפט העליון ב"הלכת אלקה" (בע"א 2112/95 אגף המכס והמע"מ נ' אלקה אחזקות), בה נקבע כי אין מקום לדרוש מנישום, הגובה מס עקיף עבור המדינה ללא תמורה, לשאת בתשלום המס, מקום בו התמורה עבור הטובין לא שולמה, והיא הוכרה כחוב אבוד.

לדברי דור-אלון, "חרף עיקרון יסוד זה, עמדת רשות המסים היא כי אין להשיב לתובעת, וכן ליתר יצרני הדלק, בלו אשר הועבר לידיה בגין דלק אשר התמורה בגינו לא שולמה, והוכרה כחוב אבוד".

דין הבלו כדין מע"מ ומיסי קנייה?

התובעת טוענת כי תחשיב הבלו ששילמה, המתייחס לדלק שתמורתו הפכה לחוב אבוד, העלה כי מדובר בסך של כ-3 מיליון שקל. וזאת, לאחר שנוספו לכל תשלום ריבית והצמדה כחוק, מיום הוצאת החשבונית ועד יום הגשת התביעה.

החברה מבקשת כי בית המשפט יורה לרשות המסים להשיב לה כ-3 מיליון שקל בגין מס שהיא שילמה ביחס לדלק שתמורתו הפכה לחוב אבוד.

בנוסף, מבקשת דור-אלון מבית המשפט כי יוציא פסק דין הצהרתי, לפיו היא זכאית להשבת מיסי בלו בגין עסקאות שהתמורה בעדן תוכר כחוב אבוד בעתיד.

יצוין כי בשנה האחרונה הכיר בית המשפט בזכות להשבת מיסי הקנייה במקרה של חובות אבודים בפסק דין בעניינה של חברת טמפו. ואולם, בנוגע למיסי הבלו טרם התקבלה החלטה שכזו.

כך, לטענת דור-אלון, נוצר מצב אבסורדי שבו המע"מ ומסי הקנייה מוחזרים לחברות במצבים שכאלה - אך את מס הבלו, באותן עסקאות ממש, טוענת רשות המסים כי לא ניתן "להציל".

מרשות המסים נמסר בתגובה כי "ככלל, עמדת הרשות היא שאין רלוונטיות לסוגיית החובות האבודים ביחס לבלו. התביעה של דור-אלון טרם הגיעה אלינו, לכשתגיע, נמסור את התייחסותנו בבית המשפט".