שוק הרכב הישראלי מפגין עוצמה; עד מתי?

שוק הרכב הישראלי ממשיך להפגין יציבות יחסית, חרף המשבר החמור והמתמשך באירופה ■ עם זאת, בשנה הבאה נתחיל להרגיש את ההשפעה

שוק הרכב הישראלי סיים את נובמבר עם קצת יותר מ-16 אלף מכירות, שהביאו את הסיכום השנתי הכולל ל-194,273 ב-11 חודשים, ירידה של 8.3% לעומת התקופה המקבילה (ראו הרחבה בתיבה). מנקודת מבט צרה, מדובר בעוד חודש מכירות בינוני בשנת מכירות לא מזהירה. ואולם כאשר מציבים את המכירות הללו בהקשר רחב יותר, מגלים ששוק הרכב הישראלי הפגין השנה עוצמה וחסינות בקנה מידה בינלאומי.

אנחנו לא מדברים על העובדה, שהנתונים הסולידיים של נובמבר הושגו כאשר במשך רבע מהחודש, חצי מהמדינה הייתה תחת אש - כולל נמל יבוא הרכב העיקרי ומרבית המתקנים הלוגיסטיים של יבואני הרכב. אנו מתכוונים לכך, ששוק הרכב הישראלי כמעט לא הושפע עד כה כמעט מהמשבר החמור שאליו נקלע שוק הרכב האירופי, שבשנה שעברה סיפק 47.3% בקירוב מכלי הרכב החדשים שנרכשו בישראל.

אירופה יורדת מהכביש

תעשיית הרכב האירופית נמצאה בחודש שחלף - ובכל 13 החודשים שקדמו לו ברציפות - בנפילה חופשית מצוק שאיש אינו יודע מה גובהו. נתוני מכירות הרכב החדש באיחוד האירופי חזרו השנה לאלה של 1993, ולמרות שסיכום המכירות מצביע עדיין על ירידה מצרפית של פחות מ-10%, התמונה המלאה בעייתית הרבה יותר. ביוון ובפורטוגל, למשל, צנח השנה שוק הרכב החדש ב-40% בקירוב, וגם איטליה, צרפת וספרד רשמו עד כה ירידה דו-ספרתית עמוקה, חלקן בשיעור גדול מ-22%.

הירידה בביקוש מפעילה כיום מעגל הרס אכזרי: כמעט כל מדינות דרום אירופה הן גם בסיסים ענקיים לייצור רכב, שנשענים לא מעט על הביקוש המקומי. הפגיעה בביקוש מביאה את היצרנים לקצץ בייצור, לסגור מפעלים ולפטר עובדים, מה שמביא לפגיעה נוספת בכלכלה המקומית, מאיץ את הירידה בביקוש - וחוזר חלילה.

נדגיש, שהמושג "יצרני רכב אירופיים" כבר מזמן לא מתייחס רק למותגים האירופיים המוכרים לנו. כמעט כל יצרני הרכב ממזרח אסיה, בהובלת הקוריאנים, מפעילים כיום בסיסי ייצור גדולים בתוך אירופה ובמדינות הלוויין שלה, שתכליתם העיקרית לספק את הביקוש לצרכן האירופי. גם היצרנים האסיאתיים הללו - בתוכם כמה מספקי הרכב המרכזיים של השוק הישראלי - נפגעים כיום מהמשבר. בעבור היפנים זו פגיעה קשה במיוחד, מכיוון שהשוק המקומי של יפן עדיין לא התאושש ממשבר הצונאמי והכור בשנה שעברה, והמכירות באירופה נחשבו בעבורם נקודת משען.

נכון לעכשיו ברור שלא מדובר במהמורה חולפת. נשיא פיאט, למשל, העריך בחודש שעבר, שהביקוש לרכב באירופה לא יתחיל להתאושש לפני 2014. עמיתיו מפורד היו פסימיים עוד יותר, והעריכו שהירידה בביקוש באירופה "תימשך עוד כמה שנים".

רע ליצרנים, טוב ליהודים?

בינתיים, נראה ששוק הרכב הישראלי כמעט לא הושפע ישירות מהמצב באירופה. ואולם בקרב בכירי הענף קיימת תמימות דעים, שאם המצב אכן יימשך במשך זמן תהיה לכך השפעה מהותית עלינו - ללא קשר לכוחות הפנימיים שמשפיעים בשגרה על הביקוש לרכב בישראל.

השאלה הגדולה היא "האם המשבר טוב לנו", או שמא ידחוף את שוק הרכב המקומי לכיוון השלילי. בעניין זה הדעות בענף חלוקות: אסכולה אחת טוענת ש"מה שרע ליצרנים טוב ליבואנים ולרוכשי הרכב בישראל". על פי האסכולה הזו, המשבר המתמשך בביקוש לרכב באירופה יוצר כיום עודף גדול של כושר ייצור, שאינו נתקל בביקוש מקביל וגורם על פי חוקי הכלכלה הקלאסיים לירידת מחירים ודאית.

"כבר כיום אנחנו רואים, בשוליים, השפעה חיובית על השוק הישראלי", אמר לנו בכיר בענף. "אם בעבר היו דגמים, שהביקוש להם היה אדיר באירופה וההמתנה להם בישראל הייתה ממושכת, כיום אנחנו יכולים לקבל כמעט כל כמות שנזמין, ולקבל אותה באופן מידי".

בענף מספרים גם על התגברות ניסיונות "דחיפת מלאי" מצד היצרנים, ועל נכונות נקודתית לגלות גמישות בתנאי הסחר. מנגד, אסכולה אחרת טוענת שיצרני הרכב פועלים בשיטת "הכלים השלובים" בכל הנוגע למחירים ולרווחיות בשווקים הגלובליים שלהם.

"יצרן ששולי הרווח שלו נשחקים כיום עד דק באירופה שואף לפצות עצמו בשווקים שבהם הביקוש עדיין ער ופעיל", אמר לנו יבואן גדול. "זה אומר שאם המצב באירופה יימשך לאורך זמן והשוק בישראל ימשיך להפגין יציבות נראה לחץ גובר והולך של היצרנים להעלות מחירים ליבואנים או לקצץ בהנחות".

אין ספק, שאם יצרני הרכב יתחילו לשנות את מחירי ה-FOB (המחיר הסיטונאי, כפי שהוא מוכן למשלוח ארצה) של כלי הרכב - כלפי מעלה או כלפי מטה - כתוצאה מהמשבר בתעשיית הרכב, תהיה לכך השפעה מהותית על הלקוח הישראלי. זאת, בהנחה ששערי המטבע לא יקבלו תפנית חדה לטובה.

בינתיים, יציבות על תנאי

כאשר מסתכלים קדימה אל שוק הרכב הישראלי ב-2013, נראה שהשנה עתידה להיפתח עם עליית מחירים של אחוזים בודדים בחלק מדגמי הרכב הפופולריים. אבל בנטרול השפעות חיצוניות, כמו תנודות שערי המטבע והצפי לשינויי מיסוי בהמשך השנה (בעיקר עדכון "המיסוי הירוק", שידחה לשנה הבאה, או שיישלף ברגע האחרון בדצמבר כדי להפתיע את השוק) לא נראה שעליית המחירים של 2013 נובעת לעת עתה ישירות מהעלאת מחיר משמעותית של היצרנים.

מנגד, אפשר לראות בשוק מגמה של ירידת מחירים ריאלית, שבולטת במיוחד במחירים של דגמים חדשים, ויכולה לנבוע מעודף היצע באירופה. כך, למשל, ינחתו כאן החל בינואר כמה "משפחתיות ביניים" חדשות, ולא מעט דגמי יוקרה, במחירים שיאתגרו מלמטה את ספי המחיר הקיימים בשוק. בחודשים האחרונים כבר ראינו ירידות מחירים לא מבוטלות בפלח היוקרה בכלל ובדגמי פנאי, וקרוב לוודאי שהמגמה תימשך בשנה הבאה.

עוד השפעת לוואי מעניינת של המשבר האירופי, שכבר מורגשת כיום, היא עליית האטרקטיביות של ייבוא אישי ומקביל מאירופה לישראל. בנקודת הזמן הנוכחית מצטברים כיום בחלק ממדינות היבשת עודפי מלאי עצומים, שהיצרנים/דילרים להוטים להיפטר מהם בכל דרך. בשילוב עם הרוח הגבית העזה, שנושבת מכיוון משרד התחבורה, זהו פיתוי מתמיד לאנשי עסקים ויזמים שמנסים להשיג דריסת רגל בענף. מקורותינו מדווחים, שבאחרונה נרשמה התחממות בזירת הייבוא המקביל, שהייתה קפואה למדי בשנתיים האחרונות, וגם הייבוא האישי - שעד כה היה ממוקד ברובו בשוק האמריקני - מתחיל להסיט את הפוקוס מזרחה. שני האפיקים הללו, אם יתממשו ויתרחבו, ייצרו לחץ לא מבוטל כלפי מטה על המחירים בישראל.

חרף "עמוד ענן": מכירות סבירות בענף הרכב בחודש נובמבר

בינואר-נובמבר נמכרו בישראל 194,273 כלי רכב חדשים, ירידה של 8.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כך עולה מדוח איגוד יבואני הרכב המבוסס על נתוני הרישוי. בנובמבר לבדו נמסרו בישראל 16,502 כלי רכב, ירידה של כ-10% לעומת נובמבר אשתקד. חלק הארי של הירידה מיוחס לשיתוק הפעילות בענף בעת מבצע "עמוד ענן".

את המסירות המצטברות הובילה יונדאי, עם 30,150 מסירות, ירידה של 4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. במקום השני פורד, עם 19,249 מסירות, עלייה של 91%. במקום השלישי טויוטה, עם 18,691 מסירות, ירידה של 21%. במקום הרביעי קיה עם 18,317 מסירות, עלייה של 25%. במקום החמישי מאזדה, עם 10,833 מסירות, ירידה של 46%. במקום השישי סקודה, עם 10,666 מסירות, עלייה של 22%.

חברת הרכב החשמלי "בטר פלייס" מכרה בחודש החולף 25 מכוניות בלבד. מתחילת פעילותה השנה מכרה 513 מכוניות חשמליות. פרארי ומזראטי, שהצטרפו השנה לשוק בטווח המחירים של כ-1-2.5 מיליון שקל, מכרו 21 כלי רכב.