משרד האוצר: "מחירי הדירות הגבוהים הם גם דבר טוב"

ראובן קוגן, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר במסגרת סמינר בנושא "דיור בר השגה": "יש חוסר התאמה בין עוצמת השיח בנושא לבין תרומת השיח לנושא עצמו"

"השיח על דיור בר השגה הוא דיון חדש יחסית בישראל, שהתחיל ב-2009-2010 בעליית המחירים המשמעותית בתחום הנדל"ן. צריך לזכור שדיור בר השגה זו נישה די שולית בענף הנדל"ן. יש חוסר התאמה בין עוצמת השיח בנושא לבין תרומת השיח לנושא עצמו, הממשלה נסחפה מאחורי הציבור אבל השיח לא תרם לפתרונות. הממשלה מחויבת להפחתת המחירים בשוק ולא למצוא פתרונות לאוכלוסיות ספציפיות. גם מי שהגה את הדיור בר השגה לא התכוון לאוכלוסיות חלשות, כי לשם כך יש דיור ציבורי". כך אמר היום ראובן קוגן, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר במסגרת סמינר בנושא "דיור בר השגה" של מכון גזית-גלוב לחקר הנדל"ן במרכז הבינתחומי בהרצליה.

"דיור בר השגה מתייחס למעמד הביניים, לאוכלוסייה רחבה יותר" המשיך ואמר קוגן, "כמשרד האוצר אנחנו נלחמים על כך ששוק הנדל"ן ישאר שוק. התפיסה של לתת מוצר שקוראים לו דירה ממחיר שהוא נמוך ממחיר השוק שלו היא תפיסה שאיננה טובה לשוק עצמו. מחירי הדירות הגבוהים הם גם דבר טוב. אם קרה משהו חיובי מעליית מחירי הנדל"ן זה שיווק הדירות בפריפריה".

קוגן התייחס גם לנושא המכרזים החדשים לשכירות ארוכת טווח שיצאו לאחרונה ואמר: "הנושא שמתפתח לשמחתי בארץ הוא בנייה להשכרה לטווח ארוך משום שזהו המסלול לדיור בר השגה. מאז ומעולם שכירות ארוכת טווח הייתה מפוקחת בחוק עידוד השקעות. המחיר הוא לא הפונקציה החשובה בהשכרת דירה, היציבות חשובה לא פחות לשוכר ואם נותנים במסגרת הזו וודאות לשכר דירה לכמה שנים קרובות זה מספיק. במרכז הארץ ברגע שפטרת את בעיות המיסים והקרקע פתרת את הבעיה בהשכרה לטווח ארוך. בפריפירה ניתן לסבסד את הפיתוח עד 80% על מנת לפתח דיור בהשכרה לטווח ארוך. הבעיות שלנו כמשרד האוצר הוא בנושאי מחירים מפוקחים שנובעים מסרבול תהליכים ומביאים את השוק לתפקד פחות טוב".

דובר נוסף במסגרת הסמינר היה ירון טוראל, מנהל האגף הבכיר, ועדות מקומיות, במנהל התכנון שהתייחס לעובדה שעד היום מדינת ישראל לא הגדירה במפורש מה אומר המושג דיור בר השגה: " אנחנו חושבים שדיור זה ראוי במקומות מסוימים ואנו כופים על מנהל מקרקעי ישראל ועל האוצר לעזור לאוכלוסיות אלה, משום שאם לא יאשרו דיור בר השגה הוא לא יבנה. ממשלת ישראל לא הגדירה קריטריונים למי זכאי לדיור בר השגה ואין את שיטות הסבסוד למטרה זו. עד שבעיות אלה לא יפתרו אנחנו לא יכולים לעשות זאת לבדנו. חשוב לזכור כי הכלים של מנהל התכנון לייצר דיור בר השגה הם מוגבלים, מדובר בכלים פיננסיים או בכלי מקרקעין ולא בכלים שמצויים בידי התכנון ולכן איננו יכולים לפתור בעיה זאת".