דולצ'ה וגבאנה נאשמים בהעלמת מס בהיקף 1.3 מיליארד דולר

שני מעצבי האופנה מואשמים במכירת מותגיהם לחברת החזקות שהקימו בלוקסמבורג ב-2004 כדי להשתמט מתשלום מסים באיטליה

מעצבי האופנה האיטלקיים דומניקו דולצ'ה וסטפנו גבאנה, שבין שלל לקוחותיהם המפורסמים אפשר למצוא גם את כוכבת הפופ מדונה, דוגמנית-העל נעמי קמפבל והשחקנית סקרלט ג'והנסן, הועמדו אתמול (ב') לדין בגין השתמטות לכאורה ממס, באחת מפרשות המס הבולטות ביותר שבהן מעורבים מפורסמים באיטליה.

סכסוך המס של שני המעצבים הוא אחד הסכסוכים המתוקשרים שהובאו בפני בית משפט באיטליה, במסגרת הצעדים התקיפים שנוקטת ממשלתו של מריו מונטי כלפי משתמטי מס. צעדים אלה כוללים בין השאר פשיטות משטרה מתוקשרות מאוד על יאכטות במרינות ועל אתרי סקי יוקרתיים.

שני מעצבי האופנה, המכחישים כי עברו על החוק ולא הופיעו אתמול באופן אישי בבית המשפט, מואשמים באי-דיווח על מסים בהיקף של 1 מיליארד אירו (1.3 מיליארד דולר) בתמלוגים.

צייצו בטוויטר: "לא עשינו דבר"

התובעת במשפט, לאורה פדיו, טענה כי שני השותפים העסקיים מכרו את מותגי דולצ'ה וגבאנה לחברת החזקות שהקימו בלוקסמבורג ב-2004, וזאת במטרה להשתמט מתשלום מסים באיטליה, שבה שיעור המס והחברות שלה הוא מהגבוהים בעולם.

שני השותפים העסקיים כבר זוכו בבית משפט במילנו מאישום של מירמת מס, אך ערכאה גבוהה יותר הפכה את הזיכוי וסללה את הדרך למשפט הנוכחי.

שני המעצבים, השואבים את השראתם מסגנון "החיים המתוקים" של שנות ה-50 בסיציליה ובאיטליה, שומרים על פרופיל נמוך בפרשה, לאחר שגבאנה יצא במתקפה חריפה על החלטת הערכאה העליונה יותר אשתקד, וצייץ בטוויטר שהוא עלול לעזוב את המדינה.

"כולם יודעים שלא עשינו שום דבר", כתב גבאנה בטוויטר ביוני, לאחר שבית המשפט במילנו הורה על קיום המשפט.

מלבד השניים עומדים לדין בפרשה 6 בני אדם, ובהם יועץ מס. אם יורשעו, עלול כל אחד מהם לקבל עונש של 5 שנות מאסר.

בדיון שהתקיים אתמול ביקש עורך דין מטעם דולצ'ה וגבאנה מבית המשפט להורות על ביטול המשפט בגין אי-סדרים ביידוע הליכים. ב-14 בדצמבר יודיע בית המשפט על החלטתו בעניין.

המעצבים סירבו אתמול להגיב על הפרשה, ועורך דינם לא היה זמין לתגובה עד למועד פרסום הכתבה.

הסדר מחוץ לבית המשפט

תביעות משפטיות קודמות נגד מפורסמים באיטליה בגין השתמטות ממס הסתיימו בהסדרים מחוץ לכותלי בית המשפט, שמנעו הליכים משפטיים ממושכים ואף עונשים חמורים יותר.

בשנת 2000 שילם זמר הטנור המנוח לוצ'יאנו פברוטי יותר מ-12 מיליון דולר בגין תשלום מסים בפיגור, במסגרת הסדר שהושג לאחר 4 שנות סכסוך עם הרשויות.

שחקן הכדורגל דיאגו מרדונה חייב מסים בסך 38 מיליון אירו (כ-50 מיליון דולר) לרשויות באיטליה, על-פי דיווחי התקשורת. הוא עצמו אמר כי ברצונו להסדיר את ענייני המס שלו.

ולנטינו רוסי, לשעבר אלוף העולם ב-MotoGP, הסכים לשלם 51 מיליון דולר לרשות המס האיטלקית ב-2008 לאחר חקירה ממושכת.

דולצ'ה וגבאנה
 דולצ'ה וגבאנה