סאגת יפנאוטו: קבוצת קרסו בוחנת אפשרות לרכישתה

החברה הודיעה לבורסה כי היא בוחנת הצעה לרכישת מניות יפנאוטו ■ המתווה יהיה כפוף לאישור בעלי האג"ח של יפנאוטו וגם לאישור יצרניות הרכב רנו וניסאן, אותן משווקת קרסו

יבואנית הרכב קבוצת קרסו הודיעה הערב (ג') לבורסה כי היא בוחנת את רכישת מניות חברת יפנאוטו, שהינה היבואנית והמשווקת של רכבי סובארו. אם תוגש הצעה לרכישת החברה היא תהיה במסגרת מתווה למכירת מניות של יפנאוטו, שכפוף הן לאישור של בעלי האג"ח והן לאישור של יצרניות הרכב רנו וניסאן (רכבים אותם מיבאת קבוצת קרסו).

יפנאוטו נקלעה למשבר על רקע ירידה עקבית בהכנסותיה משנת 2007 - אז עמד פלח השוק של סובארו על 5.2%, לעומת 0.8% היום ולכן גד זאבי החליט לשים אותה על המדף, ביחד עם שורה של נכסים אחרים שברשותו.

מכירת יפנאוטו, אם תצא לפועל, מצטרפת לשורה של מימושים של זאבי מהתקופה האחרונה. לפני כחודשיים מכר את בית החולים "אלישע" שבחיפה לקרן הריט סלע קפיטל, תמורת כ-85 מיליון שקל; במקביל איבד גם את מלוא החזקותיו (30%) בגרנד קניון בחיפה לחברת בריטיש ישראל, לאחר שלא שילם לה חוב של 84 מיליון שקל.

המו"מ למכירת זיכיון סובארו, שאותו קיבלה יפנאוטו מידי חברת פוגי' מיפן, מתנהל בטווח מחירים גבוה של 150 עד 240 מיליון שקל. הרף העליון קרוב לשווי שלפיו רכש זאבי את החלק של שותפיו בחברה, אמנון ברזילי ומוני הראל, לפני שנתיים.

בשנת 2009 ניהל איש העסקים שלמה שמלצר מו"מ לרכישת 50% לפי שווי של 270 מיליון שקל, ובשנת 2008 הציבו זאבי ושותפיו תג מחיר של 460 מיליון שקל לחברה, במהלך מו"מ מול חברת גרנית הכרמל של עזריאלי.

הירידה במכירות סובארו נמשכה גם לאחר חתימת הדוחות לסיכום המחצית הראשונה של השנה. החברה עדיין לא פרסמה את הדוחות לרבעון השלישי, אך מנתוני המכירות של החברה עולה, כי נרשמה ירידה של 50% בחודשים ינואר-ספטמבר 2012 לעומת התקופה המקבילה, ל-1,392 כלי רכב בלבד.

זאבי התחייב אשתקד לעמוד מאחורי החזר החוב למחזיקי האג"ח, ואף שיעבד לטובתם נכס נדל"ן שבבעלותו בחיפה. החודש הצליחו הצדדים לגבש הסדר חוב, אך בנק מזרחי-טפחות, נושה מובטח של החברה, הבהיר כי הוא מתנגד להסדר, בטענה שזכויות הנשייה שלו עלולות להיפגע. הבנק הוא הנושה המרכזי של החברה הבת יפנאוטו רכב - שבאמצעותה מתבצע יבוא כלי הרכב - עם חוב של כ-70 מיליון שקל.