התעשיינים זועמים: מחיר המים יזנק ב-17.5% בחודש הבא

התעשיינים מזהירים: העלאת מחיר המים לתעשייה בחודש הבא תוביל לגל התייקרויות במוצרי מזון וטואלטיקה ובמחירי הדירות

תרעומת בהתאחדות התעשיינים בעקבות כוונת רשות המים להעלות בתחילת ינואר את מחיר המים לתעשייה ב-17.5%. בהתאחדות אומרים, כי בתוך פחות מארבע שנים חלה עלייה מצטברת במחיר המים למפעלי התעשייה בשיעור של כ-85%, ומזהירים כי הייקור המתוכנן לחודש הבא יוביל לגל התייקרויות נרחב של מוצרי המזון והטואלטיקה ולעלייה במחירי הנדל"ן. ההתאחדות מייחסת את ההתייקרות החדה מהשנים האחרונות במחיר המים לרפורמה שהובילה להקמת תאגידי המים והביוב מ-2009.

מנתוני התאחדות התעשיינים עולה, כי בשנה החולפת שילמו מפעלי התעשייה חשבונות מים ב-600 מיליון שקל בקירוב, וכי בעקבות ההתייקרות הצפויה, ישלמו המפעלים ב-2013 כ-700 מיליון שקל. "העלייה במחיר המים תייקר את תשומות הבנייה ותשפיע באופן ישיר על מחירי הדירות. ההתייקרות המתוכננת, בנוסף לעליית מחירים בשאר תשומות הייצור - כמו חשמל, ארנונה ושכר עבודה - יובילו במשותף לגלגול העלות למחירי המוצרים", הזהירו היום (ד') בהתאחדות.

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, קרא היום לממשלה לפעול בבהילות לבלימת ההתייקרות המתוכננת, וזאת עד לביצוע בדיקה מקיפה למען גיבוש מנגנון חדש לקביעת מחירים. "העלאת תעריפי המים היא החלטה שפוגעת קשות בתעשייה, ואת ההשלכות שלה ירגישו כל אזרחי מדינת ישראל בעקבות העלייה ביוקר המחייה. על הממשלה לגלות אחריות ולהפסיק ולהתייחס אל התעשייה כאל פרה חולבת, בעלת משאבים בלתי מוגבלים", אמר חייק.

לפי נתוני רשות המים והתאחדות התעשיינים, כלל ענפי התעשייה במשק צורכים בשנה כ-120 מלמ"ק של מים בשנה, מהם 90 מלמ"ק של מים שפירים. 51% מהכמות נצרכים בידי תעשיות הכימיה והכימיקלים, ו-17% נצרכים בתעשיית המזון והמשקאות. בניסיון לבלום את העלאת המחירים הצפויה בינואר והעלאות נוספות שמתוכננות במחיר המים לתעשייה עד 2014, התאחדות התעשיינים דורשת לבטל הקלות מס בכ-50 מיליון שקל שניתנות לתאגידי המים, ולהקצות את הרווחים העודפים שלהם להפחתת התעריפים.

מרשות המים נמסר בתגובה: "תעריפי המים לתעשייה היו במשך שנים נמוכים באופן משמעותי מעלות אספקת השירותים ובעקבות שינויי חקיקה, משנת 2010 התעריפים משקפים את עלותם המלאה של המים.

"ב-2009 נחתם הסכם בין הממשלה, התעשיינים וההסתדרות, שלפיו התעשיינים ייהנו מתקופת הסתגלות שבמהלכה יעלו התעריפים במתווה רב-שנתי מוסכם. הואיל ומשק המים פועל כמשק כספי סגור שמכסה את עלויות אספקת השירותים, אי-מימוש עליית התעריף לתעשייה יוביל להעלאת תעריף נוספת לצרכן הביתי".

עליית תעריפי המים
 עליית תעריפי המים