הנשיא פרס: "לחזור לפוליטיקה? אני צעיר מדי"

(עדכון) - פרס: "חייבים לחזור למו"מ עם אבו-מאזן; אין לנו זמן" ■ ראש עיריית ת"א רון חולדאי: "יש בישראל אזעקת צבע אדום חברתית-כלכלית מהדהדת; הטילים האלה בדרך לכאן"

ועידת ישראל לעסקים 2012 של "גלובס" יצאה היום (א') לדרך במלון דייוויד אינטרקונטיננטל בת"א. הוועידה תימשך יומיים ויתארחו בה בכירים מהארץ ומחו"ל על מנת לדון בנושאים הבוערים ביותר על סדר היום. במליאת הפתיחה הבוקר נאם ראש עיריית ת"א רון חולדאי ואחריו הנשיא שמעון פרס.

לצפייה בלו"ז הוועידה - לחצו כאן

חולדאי ביקר בחריפות את ממשלת ישראל ואת המדיניות החברתית-כלכלית שלה. הוא התייחס לבחירת העיר ת"א במקום השני בעידוד יזמות: "כששואלים לאן, הכוונה היא מדינת ישראל לאן - כשמדברים על עסקים וכלכלה ועידוד. אם נבודד את עצמנו מבחינה מדינית לא נוכל לראות את עצמנו כסטארט-אפ סיטי". הוא ביקר את החינוך בישראל ואמר: "צריך לשאול למה ובאיזו רמה אנחנו מחנכים את הדור הבא. בסדרת חוקים שנחקקו בשיטת הסלמי נוצר מצב שמדינת ישראל פועלת בחינוך שאינו מטפל בבעיות החברה. כדי שיידעו מהי דמוקרטיה צריך להכניס לימודי ליבה ברמה מספיקה כדי לחזק את חוסנונו החברתי-כלכלי".

חולדאי הוסיף כי "היתה מחאת אוהלים בקיץ, אבל בנושאי דיור משרד השיכון לא הכניס כושר השתכרות לקריטריטונים לזכאות. במדינת ישראל של היום מתקיים מאבק ערכי בין ישראל ע"פ חזונו של הרצל שוחר התרבות וזכויות האדם לבין ישראל אחרת שהערכים האלה זרים לה ואין היא לוקחת את זכויות האדם לנגד עיניה. לצערי זוהי ישראל שמונעת באופן פוליטי בלבד".

חולדאי ציין כי "מדובר באזעקת צבע אדום מהדהדת. אזעקה חברתית כלכלית. הטילים האלה בדרך לכאן. צריך והגיע הזמן להתעורר ולהכריע במאבק הערכי הזה לטובת מדינת ישראל וכלכלתה".

פרס: מו"מ עכשיו - אין לנו זמן

הנשיא פרס התייחס בשיחה עם ריצ'רד קווסט מ-CNN למצב המדיני-ביטחוני והשווה את עזה לסינגפור: "האחת מצויה בחושך של ימי הביניים והשנייה גלובלית. במה לבחור? סינגפור או עזה? רצון טוב או מוות? סינגפור היא המודל ויש לחזור למו"מ אם אבו-מאזן. הוא אדם של שלום, של פשרות".

פרס נשאל על הוויתורים המדיניים שישראל נדרשת לעשות ועל כך שחמאס לא מוכן לשום ויתורים, ואמר: "זה הזמן לבחירה אמיתית - הסכמנו לשתי מדינות לשני עמים. אבל הדרך להסכמה אמיתית עם הצד השני היא ארוכה והגיע הזמן לנקוט בצעדים ולא רק לדבר על הכוונה. הגיע הזמן לדבר על הדרך ולהפסיק למדוד את אורך הדרך".

"הגיע הזמן לשכוח את העבר ולחשוב על העתיד. מעתה והלאה צריך לחשוב איך באמת מיישמים את רעיון שתי המדינות לשני העמים. על מה לעזאזל אנחנו מתווכחים? תחליטו מה אתם רוצים ועכשיו! אין לנו זמן", אמר הנשיא בתקיפות וזכה למחיאות כפיים.

פרס אמר כי על רוב הדברים שני הצדדים מסכימים, אבל התחומים שלא בהסכמה הם משמעותיים ולכן אנחנו במו"מ: "גם השמאל וגם הימין בישראל מסכימים על שתי מדינות לשני עמים. יודעים בערך באילו גבולות (עם מחלוקות מסוימות), מסכימים שהגבולות יהיו מוגנים ועוד. אז זה הזמן להתחיל לפעול".

פרס נשאל שוב אם שקל לחזור לפוליטיקה ואמר: "אני חושב שאני צעיר מכדי לחזור". על תגליות הגז של ישראל אמר פרס: "עם כל הכבוד לגז ולנפט, ישראל חיה על ההיי-טק שלה".

הנשיא הוסיף כי "אני מרגיש צעיר כמו החלומות שלי. אדם נמדד לפי השאיפות, החזון והחלומות שלו ולא לפי הגיל. אני מאמין שבחזון שלי ובתקווה אני קרוב יותר לגיל של אובמה מאשר לאלה שרוצים לבחור בדרך הטרור והדמים".