יוסי ורדי: "הצעירים פחות מתעניינים ברכוש ויותר בנגישות"

רון חולדאי: "כדי לעודד, אנחנו דואגים לשיווק העיר בעולם כדי לעשות עסקים לצד פתיחת מתחם 'הספרייה' לסטארט-אפים, אספקת אינטרנט אלחוטי במרחב הציבורי ועוד"

איך הפכה תל אביב לאחת הערים החדשניות בעולם ובכלל מה הופך עיר לכזו - זה הנושא שעמד במרכזו של הפאנל "חדשנות עירונית" בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", שהנחתה הילה אורן, מנכ"לית עיר עולם.

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, הסביר כי מלבד איכות החיים ומתן שירותים בסיסיים לתושבים, נדרש גם הצטרפות של הרשות לגל. "כדי לעודד, אנחנו דואגים לשיווק העיר בעולם כדי לעשות עסקים לצד פתיחת מתחם 'הספרייה' לסטארט-אפים, אספקת אינטרנט אלחוטי במרחב הציבורי ועוד", אמר חולדאי. "אלה דברים טריוויאליים אבל משדרים שהעירייה בעד התעשייה הזאת. בנוסף, העברנו הקלות בארנונה לבתי תוכנה כדי לעודד את התעשייה בשלבים הראשונים שלה".

עוד הוסיף חולדאי כי העיר עצמה מנסה להיות מובילה בתחום הטכנולוגי בכל ההיבטים כמו מיזם אופניים, מיזם שיתוף רכבים עתידי ועוד.

ליז גאנס, עורכת בכירה ב-AllThingsD, ציינה כי "שיתוף בתחום התחבורה הוא דבר חשוב ואני יכולה להעיד על כך גם ממגוריי בסן פרנסיסקו. העיר פקוקה ומעבר ממקום אחד לשני הוא קשה במיוחד. לכן, מיזמים כמו שיתוף אופניים או רכבים זה משהו שהתפתח שם וסטארט-אפים נכנסים לתחום הזה. היום יש לי יותר אופציות מאשר לפני שנתיים כשחשבתי איך אני מגיעה ממקום אחד בעיר למקום אחר".

בפאנל השתתף גם מירקו וויטפילד, מנהל פיתוח עסקי של ועידת SXSW העולמית, והסביר כיצד הפסטיבל, שמארח מדי שנה אירוע רב-משתתפים בתחום המוזיקה, הסרטים והאינטראקטיב, הפך את העיר אוסטין בטקסס לכל כך חדשנית. "מה שהתחיל לפני 27 שנים כאירוע מוזיקה באוסטין, כשאף אחד לא רצה להגיע לטקסס לראות להקות מקומיות, הפך לפסטיבל מצליח וגדול. זה התחיל מכך שהרבה אנשים מלוס אנג'לס וניו יורק עברו לאוסטין כי השכירות מאוד נמוכה ופתאום נרשמה כניסה של אנשים מאוד קריאטיביים. בנוסף, הם סגרו את נמל התעופה הישן ובנו חדש, מה שמצד אחד הביא ליותר אנשים שמגיעים לשם ובמקביל את הנמל הישן הפכו לאולפני וידיאו וסרטים, מה שדחף ליותר ויותר קריאטיביות".

יזם האינטרנט הוותיק, יוסי ורדי, הסביר שהחדשנות הטכנולוגית של היום והדור הצעיר מאפשרים להם לעבור ממקום למקום, כך שלא העיר היא החדשנית אלא האנשים והסביבה. "הצעירים היום פחות מתעניינים להיות בעלי רכוש ויותר מעניין אותם נגישות - באופניים, בשכירת מכוניות לפי שעה, בהתפרצות האדירה של שימוש בשרתים מרוחקים של אמזון".

"ב-1996 כשהקמנו את ICQ היינו צריכים לקנות שרתים, היום אתם מתחבר לענן ומקבל את כל המשאבים. האנשים האלה לא רוצים להיות מחויבים וקשורים. זה נותן להם ניידות עצומה והם יכולים לעבור ממקום למקום. הם לא צריכים לסחוב קונטיינרים עם ציוד ויכולים להיות איפה שהם רוצים בעולם - בלונדון, בסיליקון ואלי או בברצלונה. זה חלק מהאופי שלהם".

ג'ף פולבר, יזם ומשקיע סדרתי, שחי בארה"ב אך מבלה רבות בישראל, אמר שלדעתו הטכנולוגיה התקדמה מאוד אבל בסופו של דבר הדגש הוא באנשים ובמקום. "ה-DNA של תל אביב הוא העיר והאנשים ביחד והם יוצרים קוקטייל של חדשנות שאתה לא רואה במקום אחר. יש משהו מדהים ביצירת אנרגיות כאלה וזה לא גדל אם האנשים לא לוקחים חלק בזה. זה משהו שיהיה קשה לייצר במקום אחר בעולם".