שוק תעודות הסל הממונפות יתרחב: אושרה תחרות בתחום

הרשות, הבורסה ומנפיקי התעודות הממונפות סיימו לגבש כללים שימנעו פגיעה בתקינות המסחר, ואלה אושרו על ידי דירקטוריון הבורסה ויובאו לאישור רשות ניירות ערך

שוק תעודות הסל עומד ככל הנראה בפני התרחבות. זאת, לאחר שדירקטוריון הבורסה אישר ביום חמישי האחרון הנחיות מתוקנות לרישום למסחר של תעודות סל ממונפות. ההנחיות תאפשרנה לכל מנפיקי תעודות הסל להנפיק תעודות חדשות, ובלבד שהן תעמודנה בהנחיות החדשות. ההחלטה כפופה לאישור מליאת רשות ניירות ערך.

הנחיות אלה הינן בהמשך לתיקון שאישר דירקטוריון הבורסה ביוני האחרון, המסדירות כללים למדדים שישמשו נכסי בסיס לתעודות סל, וכללים לרישום למסחר של תעודות ממונפות, ללא איזון תקופתי.

מאז פברואר 2009 לא ניתן אישור להנפקת תעודות ממונפות חדשות, לאחר שהתברר שהכללים לפיהם פעלו פגעו בתקינות המסחר והגבירו את התנודתיות בשערי המניות ומדדי המניות. הרשות, הבורסה ומנפיקי התעודות הממונפות סיימו לגבש כללים שימנעו פגיעה בתקינות המסחר, ואלה אושרו על ידי דירקטוריון הבורסה ויובאו לאישור רשות ניירות ערך. לאחר מכן, ההנחיות הזמניות יוגשו לאישור שר האוצר וועדת הכספים.

עיקרי ההנחיות החדשות לתעודות סל ממונפות על מדד ת"א-25 הם:

■ ניתן להפיק תעודות באיזון חודשי.

■ יותר לעשות איזון יומי בתנאים מסוימים, כגון: גובה המינוף (לונג-עד פי 3, שורט-עד פי 2), ביצוע קניה ומכירה לצורך שמירה על המינוף באמצעות אופציות על מדד ת"א-25 בלבד (ולא במניות), איזון אחת לחודש ביום שלפני פקיעת האופציות על מדד ת"א-25.

■ יוגבל ההיקף לכל אחד מבתי ההשקעות, כך שהשווי הכספי לא יעלה על 350 מיליון שקל.

■ יותר לדירקטוריון למחוק מהמסחר תעודה, אם הדבר דרוש לשמירה על תקינות המסחר.

בנוסף, על פי ההנחיות, ניתן יהיה להנפיק תעודות ממונפות באיזון יומי על מדדים בינלאומיים, כשהמינוף המרבי יהיה עד פי 3.

בשלב הראשון, יעוגנו הכללים החדשים בהנחיות זמניות של הבורסה, ולאחר תקופה של שנה יבחנו הרשות והבורסה האם יש מקום לעגן את הפעילות האמורה באופן קבוע בתקנון הבורסה, בין היתר לאחר שילמדו ההשלכות של המהלך האמור והשפעותיו על תקינות המסחר בבורסה.

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, ציין כי "פתיחת שוק תעודות הסל הממונפות הינה חלק ממפת הדרכים של הרשות. הפסקת הבלעדיות למנפיק יחיד של תעודות ממונפות תתרום להרחבת מגוון המוצרים בתחום, להגברת התחרות בו, למסחר תקין ולהוזלה משמעותית של מוצרים אלה למשקיע הישראלי".

יו"ר הבורסה לניירות ערך, שאול ברונפלד: "הכללים שגיבשו הרשות והבורסה הם שביל זהב שיאפשר למשקיעים לרכוש תעודות סל ממונפות ממגוון של מנפיקים, מבלי שפעילות מנפיקי התעודות תפגע בתקינות המסחר".