לפיד עתר לבג"ץ בעקבות ההחלטה שלא לגייס חרדים לצה"ל

יאיר לפיד: "בסיועו של רה"מ נתניהו, המפלגות החרדיות ניצלו את הרגע הזה לפני הבחירות, כדי להביע זלזול בשלטון החוק, בציבור החילוני והדתי ובחיילי צה"ל"

‎‎‏"לממשלת ישראל אין סמכות לפטור את תלמידי הישיבות מגיוס לצה"ל, באמצעות עיגון פטור זה בהחלטת ממשלה", כך טוענת מפלגת "יש עתיד" בראשות יאיר לפיד ועו"ד יהודה רסלר, בעתירה שהוגשה הבוקר (ב') לבג"ץ.

העתירה הוגשה בעקבות החלטת הממשלה אתמול (א') לפטור 1,300 תלמידי ישיבות מגיוס לצה"ל, כצעד שנועד לעקוף את פסיקת בג"ץ המחייבת למצוא חלופה לחוק טל שבוטל באוגוסט.

‏‏"המלצת שר הביטחון והחלטת הממשלה, לבד מהיותן זלזול בציבור הנושאים בנטל השירות הצבאי, יש בהן שימת פסקי הדין של בג"ץ ללעג ולקלס", נכתב בעתירה, "מדובר בהחלטה עוקפת בג"ץ שנועדה להמשיך ולהנציח את אפלייתם רבת השנים לרעה של ציבור המשרתים, והיא פועל יוצא של שיקולים זרים, שכל מעייניהם שימור הקואליציה עם המפלגות החרדיות".

יצוין כי דווקא נימוק זה, של שיקולים קואליציוניים, עשוי להיות אבן-נגף מבחינת העותרים, שכן בעבר קבע בג"ץ כי לממשלה מותר לקבוע את מדיניותה בהתאם לשיקולים פוליטיים של סיעות הקואליציה.

‏עוד טוענים העותרים כי החלטת הממשלה פוגעת באופן לא חוקתי בעיקרון השוויון, "בהיותה מפלה בין דם לדם", וכי "אפליה בין שווים על-ידי רשויות השלטון אך ורק עקב דתם, סוג הלימודים או המוסד שבו הם לומדים לא יכולה להיוותר על כנה לאור החקיקה והפסיקה בנושא חוקי היסוד".

"החלטה מגונה"

‏‎‎‏"עתרתי הבוקר לבג"ץ בשם 'יש עתיד' לביטול החלטת הממשלה המגונה מאתמול לשחרר 1,300 חרדים צעירים משירות צבאי", אמר הבוקר לפיד בעת הגשת העתירה. "זו החלטה מגונה שנעשתה מסיבות פוליטיות פסולות, וזה ביזיון של פסיקת בג"ץ, שביטל לפני 4 חודשים את חוק טל. בסיוע ראש הממשלה נתניהו, המפלגות החרדיות ניצלו את הרגע הזה, לפני הבחירות, כדי להביע זלזול בשלטון החוק, זלזול בציבור החילוני והדתי וזלזול בחיילי צה"ל. זהו לעג בוטה כלפי החלטה מפורשת של בית המשפט העליון, ואנחנו לא ניתן להחלטה הזו לעבור".

לפיד ניצל את המעמד גם כדי לתקוף את יריביו הפוליטיים, ואמר: "אני לא מבין מדוע אני עומד כאן לבד על מדרגות בית המשפט, ולצידי לא ניצבת יו"ר מפלגת העבודה כשותפה למהלך. כולם צריכים לשרת. אנחנו פה כדי להתחייב שלא נשב בממשלה שלא תקבל את העיקרון הזה. זו אחת מ-5 ההתחייבויות שלנו וחלק מהחוזה שלנו עם מדינת ישראל".

‏חוק דחיית השירות לתלמידי ישיבות, הקרוי חוק טל, נחקק ב-2002, ובפברואר 2012 קבע בג"ץ כי החוק יבוטל בתום 10 שנים לתחילתו. תוקפו של חוק טל פקע באוגוסט האחרון, ובבג"ץ תלויות ועומדות עתירות שונות בדרישה לגייס את תלמידי הישיבות.

החלטת הממשלה, קבעו היועצים המשפטיים במשרד הביטחון, נשענת בין היתר על סמכותה השיורית של הממשלה להחליט בעניינים שאין בהם קביעה מפורשת בחוק, ואולם לטענת העותרים לא ניתן להשתמש בסמכות השיורית באופן הנוגד את הדין, לרבות את פסיקת בג"ץ.