סטייה זה טוב

בעולם הפיננסי סטיות הן נכס. הן מאפשרות להתכונן לשינוי מגמה

הנושא הפעם הוא סטיות. והפחות מעניינות מבחינה אנושית, דהיינו הסטיות המופיעות לעיתים בשוק ההון (באנגלית Divergences), והמצביעות על סבירות גדלה לשינוי קרוב במגמה של הנכס הפיננסי אחריו אנו עוקבים.

כמו במגוון הסטיות האנושיות, גם כאן הן יכולות להיות מכמה סוגים: הקלאסית, והידועה מכולן, היא הסטייה שבין תנועת המחיר עצמו (הגרף), ואינדיקאטור טכני המתייחס לאותה תנועה עצמה. הבה נראה סטייה בולטת כזו, בגרף הבא, המציג את מדד נאסד"ק, ואינדיקאטור מומנטום שלו, הנקרא MACD:

משה שלום נסדק
 משה שלום נסדק

ניתן מייד להבחין, בגרף שבועי זה, בהבדל המהותי הקיימים בין זוג השיאים האחרונים במדד, לעומת ב-MACD. במדד, השיא באוקטובר היה הרבה יותר גבוה מן השיא שבאפריל. לעומת זאת, ערכו של ה-MACD (הקו השחור) באוקטובר, נמוך מן הערך של אותו אינדיקאטור באפריל. בקיצור: אנו חוזים במומנטום יורד, למרות שהמחיר עצמו עולה.

זוהי סטייה שלילית קלאסית, המתריעה על חולשה סמויה מן העין המתבוננת רק בגרף המחיר בלבד. סטייה כזו מאותת למנתחים הטכניים על סיכוי סביר מאוד לשינוי ממגמה עולה, ליורדת, למרות שעדיין לא קרה דבר בנכס עצמו. זו הנקודה החשובה: אנו מקבלים אינפורמציה מקדימה מאלמנט נלווה לתנועה אשר אינו משתקף בה עדיין.

דרך אגב, סטייה כזו קיימת גם במדד NYA (מדד המניות הנסחרות בבורסת ניו-יורק) כפי שניתן לראות מן הגרף השבועי הבא:

משה שלום ניו יורק
 משה שלום ניו יורק

למרות שהיא אכן קיימת, עוצמתה פחותה כאן בהרבה מזו הקיימת בנסדק, וזאת בגלל ההפרש הקטן יותר שבין השיאים ב-MACD. הבחנה זו חשובה גם כן: ההפרש בין השיאים במחיר, ואלו הקיימים באינדיקאטור, קובעים את עוצמתה של הסטייה ואת הסיכוי שהיא "מנבאת" את אותו שינוי מגמה.

בנוסף לסטייה הקלאסית הזו, המוכרת בוודאי להרבה מן הקוראים, קיימות סטיות נוספות. הפעם לא בין נכס, ומשהו הנובע מתנועת מחירו, אלא בין הנכס, ונתון סטטיסטי אחר, הנובע מן השוק או הסקטור הכולל אותו. למשל סטייה בין מדדי המניות, ומדד הקרוי Advance-Decline Line (מדד המייצג את ההפרש המצטבר שבין מספר המניות שעלו, וירדו, בכל שבוע).

לפניכם שני קוים שבועיים כאלה. את אלו המייצגים את המצב של שני הבורסות שציינתי קודם: זו של ניו-יורק (בחלק העליון), וזו של בורסת נסדק (בחלק התחתון):

משה שלום הפרש-עולה-יורד
 משה שלום הפרש-עולה-יורד

שני הקווים השונים כל כך, מספרים את הסיפור כולו: מאז הנפילה של 2010 הייתה התאוששות הרבה יותר גדולה במניות הגדולות, המניבות דיבידנדים, והמייצגות פריסה עסקית בינלאומית יותר, מאשר במניות התקווה של הסקטור הטכנולוגי. אז איך זה שמדד הנסדק בכל זאת נמצא כה גבוה? הדעה המקובלת נוטה לכיוון ההשפעה שיש למניות בודדות, כמו מניית ההמונים האחרונה, אפל.

הסטייה שאנו מחפשים כאן היא כמובן יצירת שיאים, או שפלים, הפוכים בקו הAdvance-Decline, ומאלו המופעים במדד. ראינו סטייה שלילית כזו בנסדק, אך היא לא הצליחה עד כה במשימתה להתריע על שינוי במדד עצמו. לעומת זאת, זה עדיין לא קרה בקו המייצג את בורסת ניו-יורק. בגלל התנהגות היסטורית זו, נשים על האלמנטים המייצגים את בורסת ניו-יורק, הרבה יותר חשיבות.

עוד סטייה שניתן לציין כאן היא סטייה בין מדדי המניות, ומדד ה"פחד", מדד ה-VIX. לפניכם גרף שבועי שלו:


בנוסף לסטייה החיובית הקלאסית, הקיימת במדד ה-VIX עצמו (שפלים עולים ב-MACD, עם שפלים יורדים במדד עצמו) אנו יכולים להתייחס ליחס שבין השפלים, או השיאים, שלו לאלו של מדדי המניות כמו זה של ניו-יורק, או של ה-S&P500.

משה שלום ויקס
 משה שלום ויקס

כפי שניתן להבין, אנו מחפשים כאן שוני המייצג תנועה שונה כאשר ה-VIX יהיה הגורם המתריע לגבי העתיד. יש לזכור כמובן שעלייה ב-VIX פירושה שלילה במניות, וירידה בו, רוגע, ובדרך כלל עליות.

לסיכום אומר, שסטיות (Divergences) הן כלי נוסף העומד ברשותנו לנסות ולהתכונן לשינוי אפשרי של המגמה בנכס פיננסי (למשל מדדי מניות). יש את הסטיות הקלאסיות (החיוביות או השליליות), הניבטות מן התנועה במחיר עצמו, ומתנועה של אינדיקאטור על בסיס אותו מחיר.

ויש סטיות יותר רחבות, הקיימות בין הנכס, ופרמטר שוק המציין אופטימיות, או רוחב השתתפות. דוגמאות נוספות יכולות להיות סטייה בין שני נכסים הנמצאים בקטגוריה פיננסית זהה, כמו שתי מתכות יקרות (זהב וכסף), או סטייה שבין הנכס והסקטור בו הוא נמצא (מניית יצרן מכוניות, וסקטור המכוניות כולו).

אנו עוסקים, כמנתחים טכניים, בעיקר במגמה של הנכסים עצמם. סטיות יכולות בהחלט לעזור לקבל אזהרה לגבי עתיד מגמה זו.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.