עופר עיני קורא לנתניהו להתערב במאבק האחיות

יו"ר ההסתדרות עופר עיני קורא לעובדי חברת פלאפון להמשיך במאבק ההתאגדות מול הנהלת החברה, בדברים שנשא בוועידת ישראל לעסקים

יו"ר ההסתדרות עופר עיני קורא לעובדי חברת פלאפון להמשיך במאבק ההתאגדות מול הנהלת החברה ומזמין את ראש הממשלה בנימין נתניהו לסייע בפתרון שביתת האחיות.

עיני דיבר בפאנל שנערך היום (ב') בוועידת גלובס לעסקים תחת הכותרת "חופש ההתאגדות של העובדים מול זכות הקניין של המעבידים" בהשתתפות טובי העוסקים בתחום.

"בעודי פה קיבלתי טלפון שאחד מחברי ועד עובדי פלאפון, בעת שהיה בדיון, בא אליו נציג של החברה ולקח לו את האוטו. אני קורא לעובדי פלאפון להמשיך את המאבק בכל הכוח עד לחתימה על הסכם קיבוצי", אמר עיני. עיני קרא לבעל השליטה בפלאפון, שאול אלוביץ: "במקום להתווכח, שב לשולחן המשא ומתן אם העובדים. לעסקים הטובים ביותר בישראל יש ועד עובדים. עובדי פלאפון תמשיכו - אנחנו איתכם בכל הכוח".

יו"ר ההסתדרות התייחס, כאמור, גם לשביתת האחיות שנמשכה היום. "אחות מתחילה לא מרוויחה מספיק. צר לי שהאחיות הגיעו למצב שאין להן מה להפסיד", אמר. לדבריו, מחר האחיות יסלימו את מאבקן ואולי ינטשו את בתי החולים. "אני רוצה לנצל את הבמה ולומר כי הסכסוך הזה לא יוכל להסתיים כפי שהוא. אני קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו - 'אתה מכיר את בעיית האחיות, היית בעניין, כנס ביחד איתי לעובי הקורה וניתן למקצוע האחיות את ההכרה שהוא ראוי לה. נחזיר למלאכיות את ההכרה שמגיעה להן'", אמר עיני.

שר התמ"ת, שלום שמחון, שמשתתף אף הוא בפאנל ציין כי משרד התמ"ת הגביר תחת שרביטו את מעורבותו בתחום יחסי העבודה. "משרד התמ"ת צריך לשמש כתשתית ארגונית לכל מי שעוסק בתחום. מערכת הבחירות לא תמשוך לכיוון של הגנה על מעמד העובד, אבל אין ספק שאנחנו נמצאים בפתח של עידן חדש מבחינת המעורבות הממשלתית בעולם העבודה בישראל", אמר שמחון.

שמחון התייחס למתח בין העולם החילוני לחרדי ואמר כי ישנה התפתחות דרמטית בהשתלבות של המגזר החרדי בשוק העבודה. "זה תהליך שכבר לא ייעצר והוא דרמטי. אני כבר משוחרר מפוליטיקה, אני מציע שבמערכת הבחירות הקרובה המגזר הזה לא יותקף כדי שמפלגה תזכה במנדט או שניים. המדינה צריכה להשקיע בעולם החרדי ולא להילחם בו. הוא חלק מהחברה, אסור לנו להחזיר אותם בחזרה לגטאות ועלינו ליצור מערכת תמריצים נכונה שתשלב אותם". הפאנל שנמשך בשעה זו, נערך בהנחיית שי ניב, כתב התעסוקה של גלובס. עוד משתתפים בפאנל עו"ד ארנה לין, עו"ד דפנה שמואלביץ, עו"ד נחום פינברג, נשיא ביה"ד הארצי לעבודה לשעבר, השופט בדימוס, סטיב אדלר, ונשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן.

"ישראל - המדינה היחידה שבה סותמים למעסיק את הפה במקרה של התארגנות עובדים"

בשבוע שעבר חלה התפתחות דרמטית בסוגיה שמעסיקה את עולם יחסי העבודה. בחוות דעת שהגיש לבית הדין הארצי לעבודה קבע היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, כי יש להגביל באופן משמעותי את יכולתו של מעסיק להביע דעה בעניין התאגדות עובדיו, עד כדי שלילה של זכות הביטוי שלו בנושא. חוות הדעת הוגשה במסגרת ערעור של ההסתדרות על פסיקה שניתנה לאחרונה במקרה של התאגדות עובדי חברת פלאפון. חוות דעתו של וינשטיין עמדה במוקד הפאנל.

עו"ד דפנה שמואלביץ', המייצגת את לשכת התיאום של ארגוני המעסיקים, מתחה ביקורת נוקבת על עמדת היועץ המשפטי לממשלה. "ישראל היא המדינה היחידה בעולם שבה סותמים למעסיק את הפה במקרה של התארגנות עובדים. העמדה של היועץ המשפטי לממשלה היא בעייתית", אמרה שמואלביץ'.

עם זאת, שמואלביץ' ציינה כי "גם היועץ המשפטי אינו אוסר על המעסיק לדבר אלא מזהיר אותו שארגון העובדים יכול להביא לבית המשפט את הדברים שיאמר". לדבריה, התוצאה של חוות הדעת היא "עקומה".

"הפתרון המעשי שהציע היועץ המשפטי - להפוך את ארגון העובדים ל'צנזור הראשי' של יחסי העבודה, לא יעבוד. זו הצעה לא הגיונית ולא שקולה כי מי שכתב כנראה את חוות הדעת לא ראה את התמונה כולה ולא פגש כלל את נציגי המעסיקים", סיכמה שמואלביץ'.

גם עו"ד נחום פינברג תקף את חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה ואף כינה אותה "תקלה גדולה מאוד". פינברג רמז כי לא וינשטיין עצמו כתב את חוות הדעת אלא עורכי דין שעובדים עמו. "חוות הדעת נכתבה על ידי אנשים שלקחו בחשבון שהיא תהיה רלוונטית רק לשוק הפרטי והיא משקפת השקפת עולם פוליטית מאוד נוטה לטובת עובדים ולא מאוזנת", אמר.

לדבריו, "התוצאה שלה היא בלתי ניתנת ליישום והיא נעשתה בלי מחשבה וללא שנציגי הצדדים זומנו להביע דעתם. הם כתבו חוות דעת בשבועיים על סמך עובדות שנוטות לחובת המעביד ויצא מזה חוות דעת שאני לא מכיר קיצונית ממנה". פינברג התייחס גם למאבק עבדי פלאפון. "התיק הקשה של פלאפון צימח חוות דעת קיצונית בשמאליות שלה גם לאנשים בקבוצות העובדים, סבורים שהיא הרבה מעבר למקובל. חוות הדעת גרמה להסתדרות לברוח מהמשא ומתן", אמר.

עו"ד ארנה לין יצאה בתקיפות נגד האמירות של עמיתיה וכינתה את העברת הביקורת על עמדת היועץ המשפטי "שערורייה". "כל עמדה של היועץ המשפטי, נעשית אחרי סדרת פגישות בכל משרדי הממשלה. היועץ המשפטי עצמו עבר על חוות הדעת ועל כל סעיף בה. ההתנפלות על עמדתו היא שערורייה", אמרה לין הנסערת. לין ציינה כי גם המחוקק מגן באופן מוחלט על התארגנות ראשונית של עובדים ואסר לפגוע בהם. "חבריי רוצים להשיג את המצב לאחור. חשוב לזכור כי זכות ההתארגנות היא זכות יסוד. צריך להבין מה היועץ אומר וגם המעסיקים בפלאפון ובכל מקום צריכים להבין שזו זכות יסודית שאי אפשר לא להגביל אותה ולא להתנכל לה. הבעת עמדה על ידי המעסיק בזמן התארגנות עובדים מוצגת כתמימה אבל זה לא נכון. המעביד לא רוצה להגיד 'איזה יום יפה היום' להתארגנות אלא שהוא אינו מסכים שהעובדים יתארגנו, זה יגרום לפיטורים, ההסתדרות היא סרטן פוליטי. החוק אוסר זאת במפורש. זה מה שהיועץ המשפטי לממשלה אמר".

נשיא ביה"ד הארצי לעבודה לשעבר, השופט בדימוס, סטיב אדלר, סירב להתייחס למקרה של פלאפון, שעדיין נדון, אך אמר כי למעסיק אסור לעשות כמעט דבר מול התארגנות עובדים. "רוב הדברים שיעשה מעסיק בעת התארגנות של עובדיו יפורשו על ידי העובדים כאיום כלפיו. מצד שני, יש דברים שהמעביד יכול לעשות. הוא יכול להמשיך בתקשורת הרגילה שיש לו עם העובדים בנושאים שאינם קושרים בהתארגנות. אם יש דברים שקריים שהארגון אומר לעובדים, גם לגבי זה, לגבי עובדות המעסיק רשאי לתקן ולהתבטא. מעבר לזה המעסיק מוגבל. אסור לו להסביר מדוע הוא מתנגד להתאגדות כי העובדים עלולים לראות כאיום".

צביקה אורן, נשיא התאחדות התעשיינים, שהשתתף אף הוא בפאנל, אמר כי הוא מתנגד באופן מוחלט לאיומים של מעבידים ולמניפולציות אך ציין כי יש להם זכות להביע דעה. לדברי אורן, לו הייתה ניתנה בידו ההזדמנות הוא היה פותר את הסכסוך של עובדי פלאפון עם הנהלת החברה בשיחה עם עופר עיני, "תוך שעה".