פלאפון גררה רכבים של עובדים שובתים; "המנכ"ל גיל שרון השתגע"

עובד בפלאפון: "המנכ"ל גנב לי את הרכב עם העגלה של הילד וכיסא תינוק. אין לנו איך לקחת עכשיו את הילדים לגן" ■ פלאפון בתגובה: "העובדים קיבלו אתמול SMS שאם הם שובתים עליהם להשיב את הרכב עד השעה 16:00"

סכסוך העבודה בפלאפון מגיע לשיאים חדשים: מסתבר כי בשעות הלילה גילו העובדים שלוקחים חלק בשביתה בה פתחו אתמול, כי הרכבים הצמודים שלהם נעלמו מחצר ביתם. הרכבים נלקחו על-ידי נציגים מטעם פלאפון, שהשתמשו במפתחות רזרביים או על-ידי גרר. לפחות בחלק מהמקרים היו ברכבים כסאות לילדים, עגלות תינוקות וחפצים אישיים, בהם פנקסי צ'קים ועוד.

הנהלת החברה נקטה בצעד הזה לאחר ששלחה בשעות הצהריים המאוחרות מסרון לעובדים, בו הם מתבקשים להחזיר את רכבם עד השעה 16:00 אם בכוונתם להמשיך בשביתה. בוועד ובהסתדרות הנחו את העובדים שלא לעשות כן, ובכל מקרה העובדים לא קיבלו התרעה נוספת או אזהרה על הכוונה לקחת את הרכבים, כולל חפציהם האישיים.

"המנכ"ל גיל שרון השתגע", אמר ל"גלובס" אחד העובדים. "הוא גנב לי את הרכב עם העגלה של הילד וכיסא תינוק. הרכב הזה משמש אותי גם לשימוש פרטי, ואני משלם עליו מדי חודש. אין לנו איך לקחת עכשיו את הילדים לגן", הוא הוסיף.

איתמר אביטן, אחד מחברי ועד העובדים בפלאפון, סיפר כי נאלץ לשלוח את הילד שלו לגן במונית ספיישל ללא כיסא בטיחות. "כל יום מנכ"ל החברה חוצה שיא חדש של שפלות", הוא הוסיף.

יו"ר הוועד, ברק לוי, הבהיר: "ככל שיכו בנו יותר, כך נתחזק. הנהלת פלאפון לא תצליח לשבור אותנו".

מומחה ליחסי עבודה, המזוהה דווקא עם המעסיקים, טוען בשיחה עם "גלובס" כי על פניו מדובר בצעד חוקי, אולם באותה נשימה "מרחיק לכת, לא קונבנציונלי ובלתי סביר". לדבריו, ניתן היה לאפשר לעובדים לפחות יום נוסף להתארגנות, או לכל הפחות ליידע את העובדים על הכוונה לקחת פיזית את הרכבים ולבקש מהם לפנות את החפצים.

"ייתכן שבפלאפון לא רצו להיגרר לעימות פיזי, ולכן עשו מה שעשו", הוא אומר. עוד הוא טוען כי בציי רכב רבים נוהגים כיום להתקין מערכות שמסוגלות להשבית את הרכב מרחוק, ומוטב היה לעשות זאת "מבלי לחדור לפרטיות".

בתוך כך, השביתה בה פתחו אתמול (ב') העובדים בחטיבות ההנדסה, מערכות המידע ובמטה, התרחבה היום (ג') גם למוקדי השירות בבאר-שבע ובירושלים. העובדים דיווחו על היענות גבוהה והפיצו תמונות בהן המוקדים נראים ריקים. בהנהלה, לעומת זאת, הודיעו מבעוד מועד כי המוקדים יעבדו כשורה, וכי לקוחות החברה לא ייפגעו.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הודיע אמש במהלך נאומו בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", כי הוא הנחה את יו"ר האגף לאיגוד מקצועי להעמיד לרשות חברי הוועד רכבים צמודים חלופיים במקום אלה שנלקחו מהם ורכבי עבודה נוספים, כדי לסייע לשובתים. עיני הבהיר כי ההסתדרות תעניק גיבוי מלא לעובדי החברה "עד לחתימה על הסכם קיבוצי". הוא שב וקרא לבעלים, שאול אלוביץ', להיכנס להידברות.

מחברת פלאפון נמסר בתגובה: "אתמול בצהריים קיבלו עובדים שהודיעו כי הם שובתים מסרון ומייל אישי המודיע להם שבמידה והם ממשיכים לשבות עליהם להשיב את רכב החברה שברשותם עד השעה 16:00 והתאפשר להם לפנות את ציודם האישי שברכב. בעת שביתה הסכם העבודה מושעה ורכב החברה חוזר למעסיק ועומד לרשותו לצורך ביצוע עבודה על ידי עובדים שאינם שובתים. אתמול בערב נאספו רכביהם של שמונה עובדים ששבתו ולא החזירו את רכבם, והודעה מסודרת על כך נמסרה להם" (ההודעה נמסרה לאחר שהרכב נלקח ש.נ).