הישג לתלמידי ישראל: מקום 7 בעולם במתמטיקה ב-2011

גאווה לאומית: שר החינוך הציג את תוצאות התלמידים בשני מבחנים בינ"ל ■ זינוק משמעותי נרשם בהישגי תלמידי כיתות ח' במתמטיקה, ותלמידי כיתות ד' הגיעו למקום השני בעולם במבחן בקריאה

אחרי הכישלונות והאכזבות של השנים האחרונות, הישג משמעותי לתלמידי ישראל במבחנים בינלאומיים. שר החינוך גדעון סער הציג הבוקר (ג') את התוצאות במבחנים שנערכו בשנת 2011 לתלמידי חטיבות הביניים ובתי הספר היסודיים - מקום שביעי בעולם במתמטיקה ושני בעולם בקריאה לדוברי עברית. "זהו מהפך אמיתי, תלמידי ישראל עשו זינוק אדיר", הדגיש סער.

הציונים שפורסמו במקביל ברחבי העולם הם של מבחני "טימס" במקצועות המתמטיקה והמדעים בקרב תלמידי כיתות ח' ושל מבחן "פירלס" בידיעת השפה, בו נבחנו תלמידי כיתות ד' בבתי ספר מדגמיים ברחבי הארץ. על פי התוצאות, זינקו הישגי התלמידים בכל המקצועות בהם נבחנו. במתמטיקה עלו תלמידי ישראל מהמקום ה-24 למקום ה-7 בעולם, ובמבחני הקריאה סיימו התלמידים במקום ה-18, כשדוברי העברית מביניהם הגיעו למקום השני בעולם, יחד עם פינלנד ורוסיה.

שר החינוך, שהציב בתחילת כהונתו את ההצלחה במבחנים כיעד מרכזי, שיבח את מערכת החינוך על ההישג המרשים. "מדובר במהפך אמיתי, במבחנים אלה הגיעו תלמידי ישראל להישגים הגדולים ביותר מאז הצטרפה ישראל בשנות ה-90", אמר סער. "בכל המקצועות היה לתלמידי ישראל הממוצע ההישגי הגבוה ביותר משאר המדינות המשתתפות".

"הרבה עבודה קשה"

"ההצלחה לא הושגה במטה קסם אלא בעבודה מאוד קשה", הבהיר סער, שביקש להודות לאנשי משרדו ולמורים. לדבריו, עצם הצבת ההישגים במבחנים הבינלאומיים כמטרה בראשית הקדנציה תרמו לנתונים המעודדים.

בסך הכל סיימו תלמידי ישראל את מבחן "פירלס" במקום ה-18 בעולם לעומת המקום ה-31 בפעם שעברה. במבחני ה"טימס", שכללו בתוכם גם את החלק צשל מתמטיקה, עלו התלמידים מהמקום ה-25 ל-13. המבחנים נערכים בכל 4-5 שנים ותוצאותיהם מייצגים במידה רבה את מצבה של מערכת החינוך בישראל לעומת מקבילותיה ב-45 מדינות מובילות ברחבי העולם. נראה כי כעת עשויים אנשי משרדו של סער לזכות בקצת נחת, לאחר שנים ארוכות של ביקורת בעקבות הכישלון שנחלו בעבר תלמידי ישראל במבחנים הבינלאומיים.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על ההישג בשיחה שקיים עם שר החינוך סער. "אני מבקש להודות למורים, למנהלים ולהורי התלמידים ששיתפו פעולה ביישום הרפורמות החשובות שהובילה הממשלה ותוצאותיהן המרשימות ניכרות", אמר נתניהו.

המבחנים: כ-250,000 תלמידים בכ-45 מדינות

במחקר "פירלס" הנוכחי השתתפו כ-255,000 תלמידי כיתות ד' ב-45 מדינות ברחבי העולם. הוא בודק את הידע בקריאה בשפת-אם של תלמידים בכיתה ד' ואת ההקשר החינוכי של הוראת שפת אם במדינות השונות.

במחקר "טימס" שהתקיים השתתפו כ-240,000 תלמידי כיתות ח' מ-42 מדינות ברחבי העולם. מטרתו לבדוק את הידע של התלמידים במדינות השונות במתמטיקה ובמדעים בכיתה ח' ואת ההקשר החינוכי של הוראת מקצועות אלה במדינות השונות.