עו"ד יואב ספיר: "אשת השנה במשפט היא דורית ביניש"

עורכי דין בכירים מסכמים את שנת המשפט החולפת - והפעם: עו"ד יואב ספיר, הסנגור הציבורי הראשי ■ "יש לעשות מאמץ כדי למנוע סיכונים להרשעות-שווא"

- מיהו בעיניך איש השנה בתחום המשפט?

"נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, דורית ביניש, שפרשה השנה משירות ציבורי ארוך-שנים, שהתאפיין בהגנה על שלטון החוק ועל זכויות האדם בישראל. בשנים שלפני פרישתה כתבה הנשיאה ביניש מספר הלכות חשובות המבססות את הזכות להליך הוגן בפלילים. בין הלכות אלה: אימוץ הכלל המאפשר פסילת ראיות שהושגו באופן לא חוקי על-ידי המשטרה (יששכרוב), ביסוס זכות ההיוועצות בעורך דין לפני חקירה (שי), הגדרת סמכויות החיפוש של שוטר ופסילת ראיות שנתקבלו בחיפוש לא חוקי (בן-חיים)" .

- מה הייתה ההתפתחות המשפטית החשובה של 2012?

"חקיקת חוק הבניית שיקול-הדעת השיפוטי בענישה. יש לקוות שהיישום של החוק במציאות יהיה כזה שיביא בחשבון את המורכבות ואת הדילמה המוסרית שבמלאכת הענישה, במיוחד בשליחתו של אדם לבית-סוהר. אם הפרשנות שתינתן לחוק תביא להחמרה נוספת של הענישה ולהגדלה ניכרת של מספר האסירים, תהיה זו החמצת ההזדמנות שיצר המחוקק לבתי המשפט ולחברה להעדיף ענישה מידתית המביאה בחשבון את הנסיבות המיוחדות של כל אדם ואת הצורך בשיקום".

- מבחינה מקצועית, מהו הדבר החשוב ביותר שעשית השנה?

"מעט לפני כניסתי לתפקיד הסנגור הציבורי הראשי, קיבל בית המשפט העליון שני ערעורים שהגשתי. חאמד זינאתי זוכה מעבירת רצח, ובפרשת בן-חיים נקבעו גבולות לסמכותה של המשטרה לערוך חיפוש על אזרח ללא חשד סביר, דבר שהביא לזיכויו. בעקבות פסק הדין חזרה בה התביעה מעשרות כתבי אישום.

"מאז כניסתי לתפקיד אני פועל לשינוי ארגוני בסנגוריה הציבורית, הכולל הקמה של מחוז חדש, מחוז המרכז; וכן לקידום זכות ההיוועצות של עצורים בעורך דין לפני החקירה, לרבות הרחבת היכולת להיוועץ בסנגור ציבורי למי שנעצר בשעות הלילה".

- לאיזה שינוי אתה מייחל במערכת המשפט בארץ בשנת 2013?

"הכרה בעובדה שבמערכת המשפט הפלילי עלולות להתרחש טעויות, ובכך שיש לעשות מאמץ כדי למנוע סיכונים להרשעות-שווא. בהקשר זה, יש לצפות לשינוי בכללים המאפשרים הרשעה על סמך הודאה ללא תוספת ראייתית משמעותית - עניין הנדון כעת בוועדה ציבורית, בראשותה של שופטת העליון עדנה ארבל.

"כמו כן, אני מייחל ליתר פתיחות של המערכת לשמיעת טענות של אנשים הטוענים שנגרם להם עיוות דין. הכרה ביכולת לטעות והפגנת רצון לתקן את הטעויות משדרות עוצמה ולא חולשה".