אדרנלין לבן: הכירו את קורשבל - אתר הסקי הייחודי בדרום צרפת

אפשר לבלות נהדר באתר סקי וגם להתנסות בשפע פעילויות אתגריות ייחודיות לשלג, בלי לגלוש אפילו פעם אחת. שבן/בת הזוג יגלוש, ואתם תעשו את הפעילויות הכיפיות באמת

מי שאוהב לראות פתיתי שלג מהחלון, בגבהים שלא מומלצים לחולי לב וברמת פינוק מסיבית, כדאי לו לבדוק החורף את קורשבל, באלפים הצרפתיים. זה אמנם נשמע כמו שם של גבינה צרפתית מסריחה, אבל מקור השם הוא תרגום מלטינית של "שדות סוסים". עונת הסקי נפתחה רשמית בשבוע שעבר, וכ-318 מסלולים הועמדו לרשות ציבור הגולשים על-פני כ-600 קילומטרים צחים ויפים.

קורשבל הוא אחד מאותם יעדים המתאימים לצמדים שאחד מהם גולש והאחר לא ממש או בכלל לא. הצד הגולש ניצב במגלשיים שלופים מול מרחבי סקי עם מערכת רכבלים ומעליות יעילה במיוחד, והצד הלא-גולש יכול לשלב בין קצת ספורט אתגרי ומובנה לשלג, קריאת ספר באיזי, והתפרקדות נינוחה בספא. אפשר לבלות באתר שבוע מסעיר ומפנק בו זמנית, בלי לנעול מגפי סקי מסורבלים ולא נוחים על-פני עשרות קילומטרים מוכי רוחות ופתיתי שלג.

לעיירת הסקי קורשבל, שנמצאת באזור שלושת העמקים בדרום מזרח צרפת, יצא מוניטין של מקום יוקרתי ונוטף רכילות על מסיבות חשק. עשירי העולם, במיוחד מנסיכויות המפרץ ומרוסיה, מתמקמים באחד מעשרת המלונות המעוטרים בחמישה כוכבים. לעתים זאת ממש התבייתות למשך שבועות או חודשים, שבהם אי-אפשר למצוא שולחן פנוי באחת מהמסעדות בעלות כוכבי המישלן, שעובדות קשה כדי לספק את גחמותיהם של אילי הממון. לפי השמועות שרחשו בביקורי במקום, אירחו לי לחברה וויליאם וקייט, שביקורם נשמר בחשאיות (ולצערי לא פגשתי) וגם נסיך סעודי אחד, ששהה במלון שלי עם פמליה שלמה של נשים, שהסכימו לחלוק ביניהן גבר אחד עם הרבה חביות נפט.

אבל בקורשבל יש גם אופציות עממיות, למשפחות שכן בודקות את העו"ש. קורשבל מחולקת לארבעה כפרים, מדורגים לפי הגובה - 1,850 מטרים, 1,650, 1,550 ו-1,330 מטרים, שכל אחד מהם פעיל באופן עצמאי ונקרא על-שם המטראז' שלו. קורשבל 1,850 הוא הטופ של כל מה שהוזכר לעיל. אם יורדים בגובה, הכול מקבל פרופורציות אחרות, ואפשר לבלות חופשה בלי לפשוט יד או רגל.

עם זאת, התייר ה"רגיל" יכול לחוות גם אירועים מתסכלים, כמו היום שבו ניסיתי לרכוש לעצמי קוקיית גומי לאיסוף השיער. דילגתי על החנויות הנוצצות במרכז העיירה, שמייצגות בגאון מעצבי על צרפתים נחשבים, והסתפקתי בחנות הסקי הכי עממית, בהחלט לא בוטיק שאנל המתוקתק שנפתח רק לפני שנה-שנתיים. גם שם העזו לדרוש 50 אירו(!) למאסף השיער. אמנם דמוי פרווה, אבל בכל זאת השארתי אותו על המדף.

לעוף כמו ציפור

ראול גנו לקח מפרש מניילון והפך אותו לאטרקציה מסעירה, למי שתמיד חלם להיות ציפור. למפרש-עפיפון הזה הוא חיבר מוט דק, שרק בו אוחזים, רגע לפני שהרגליים נפרדות מפסגת הר קורשבל. ראול המסוקס טוען שבעיקר נשים מחפשות את החוויה, כי לגברים קצת קשה להתחבק איתו, שכן זו רשת הביטחון היחידה שהוא מציע כאשר הנשימה נעתקת.

בצרפתית קוראים לקפיצת הטנדם הזו "דלתא". הכוונה למעוף בן עשר דקות, שלא רציתי שייגמר לעולם. לראות אלפי גולשים מתחת לרגליי, להרגיש נטולת גבולות ומגבלות, זו עוצמה שקשה לתאר. הנחיתה במדרון דורשת ידע מינימלי בסקי, כי צריך להיעמד על המגלשיים ולהפגין יציבות. מתברר שיש צלם שמתחבא באחד הצוקים, ומתעד את כל הקופצים. את התמונה שלו ניתן לרכוש במרכז העיירה, אבל התענוג עולה כ-25 אירו, וגם לא תמיד ניתן לזהות את עצמך.

ראול הוא היחיד שמפעיל את הפעילות הזאת בקורשבל, ששמה Courchevel fly, והמחיר מתחיל מ-75 אירו. אין לו אתר אינטרנט, והוא יושב בבקתה במרומי אתר הסקי, בנקודה המכונה La Vizelle, ומשם קולט שיחות בנייד שלו לתיאום; טל' 33-0616261560 .

שימו לב שצריך להגיע לקפיצה מצוידים במגלשי סקי, שאותם ניתן לשכור באחת החנויות בעיירה.

רקטות בשלג

המינוח קצת בעייתי, עם האסוציאציות הלוקאל פטריוטיות שלנו לטילי פאג'ר, אבל "רקטות" זה מונח מושאל מטניס. הכוונה לנעליים בצורת מחבט, שהן הדרך היחידה לצעוד בשלג עמוק של כארבעה מטרים בלי לשקוע. הטיול מתבצע בשטח מיוער, ומלווה בהפסקות נשימה שבהן המדריך מציע לזהות ציוצים וצמחים מסוגים שונים, וגם נותן ללגום סוג של שיכר מחמם עצמות.

מסלול הטיול נבחר לפי דרגות קושי, בכולן הוא מחטב אחוריים ושוקיים. אפשר שעתיים וחצי, חצי יום או יום שלם, שבמהלכו גם מגיעים לאגם קפוא בחלקו. יצא לנו לראות מטייל לא ממושמע שנפל לתוכו, ובתוך שניות הוקפץ הליקופטר שחילץ אותו לבית החולים האזורי, שערוך למצבים כאלה. המחיר לאדם בקבוצה נע בין 30 ל-50 אירו.

להזמנות: חברת Raquette Evasion שמתמחה בטרקים בשלג עד למרחק של כ-16 קילומטרים, טל' 33-0680335611 , www.raquette-evasion.com

לתת פול גז

כשראיתי את חבורת הגברים בשלהי גיל העמידה, שבאו לנהיגת אחר צהריים באופנועי שלג, נרגעתי. אבל עשר דקות לאחר מכן, כאשר קיבלנו תדריך מהיר כי סופה החלה, החיוך ממש נמחק לי. לדעת לנהוג באופנוע שלג במישור זה סיפור אחד, ולדהור במהירות הזויה במדרונות של סקי זאת חוויה מועדת להיפוך. וזה מה שכמעט קרה לי, אבל השכלתי לעצור בזמן ולעבור למושב האחורי של האופנוע של המדריך.

אל תבינו אותי לא נכון, גם זו הייתה התנסות מאתגרת, שדרשה להטות את הגוף מצד לצד בסנכרון מדויק עם הנהג ועם מהמורות הדרך. בחלקים מסוימים גם להדק ירכיים בחוזקה, כאשר הנהג נעמד. לא עזרו המכנסיים התרמיים מתחת לחליפת הסקי, שני זוגות כפפות, כובע צמר ומשקפי גוגל לעיניים (להגנה מפני רסיסי השלג הניתזים), הטמפרטורה צנחה למינוס משמעותי. גם הקסדה שקיבלנו עזרה רק קצת לבלום את הרוח ששרקה בחוזקה. הרבה זמן ישבתי מול האח המפצפצת במלון כדי להפשיר.

להזמנות: חברת Chardonloisirs, שמתמחה במוטוריקה דו-גלגלית בשלג. מחיר: כ-125 אירו, טל' 33-479083960 , www.chardonloisirs.com

מלכת הקרח

בלב מרכז הספורט של העיירה, המכונה Forum, נמצא ה-Ice Skating Ring, משטח החלקה על הקרח. אין ספק שלהיות בלב האדרנלין המושלג, בגובה 1,850 מטרים, נותן יותר מוטיבציה ללמוד להחליק על הקרח, מאשר בלב הקרחנה של שפלת החוף. לקחתי שיעור פרטי עם המורה סילבן, שהיה קאוצ'ר נפלא לרכישת ביטחון. בתוך כשעה הצלחתי להפוך מנצמדת ביד מזיעה למעקה המשטח האולימפי, לגולשת במרכז הרחבה בצעדי ריקוד, גם אם קטנים ומהוססים.

אפשר להיכנס ב-5 אירו למשטח ולשכור סקטים ב-3 אירו. המחיר לשיעור פרטי: 60-30 אירו. במשטח האולימפי מתקיימים תחרויות של הוקי קרח ומופעי גאלה של טובי המחליקים בעולם. פרטים על כל האירועים, שעות פתיחה ועוד - באתר הבית של קורשבל. לשיעור פרטי מומלץ המורה Sylvain le Goff בטלפון 33-661152857 .

סוסי שלג

פולו, ספורט נוצץ לחובבי פרוות, שמפניה וכריכוני חזה אווז, לא היה במקור כה אלגנטי. כשהיה עדיין ספורט של בני אצולה מונגוליים, במקום כדור חבטו בגולגולות. בגרסה המודרנית הן הוחלפו בכדור פלסטיק אדום שאיתו צריך להבקיע שער בעזרת מחבט עץ. בסבבים מחליפים גם את הסוסים שרושפים זיעה, וכל אחד מהם שווה מיליונים. פולו שלג זה אותו דבר, רק בשלג.

גם כאן משתמשים בסוסים, בחוקים דומים ובמגפי רכיבה שהם חלק חשוב מהעניין. כיום פולו שלג הוא ספורט לתצוגה, שמתקיים במספר אתרים מצומצם, טורניר ה-polo master בקורשבל הוא אחד מהם, והוא מתקיים על-גבי משטח שדה התעופה, שמוסב למגרש קרח. אגב, שדה התעופה של קורשבל, Altiport, מדורג כאחד משבעת המסוכנים בעולם, וכדי לנחות בו צריך רישיון מיוחד. המסלול הוא באורך 525 מטרים בלבד, ובסופו מדרון לתהום. קצת ערפל ועננים - ועלולים לגמור בפספוס לא נעים. נוסף על כך, הוא צמוד למדרונות הסקי. מי שנחת בו הוא לא אחר מאשר פירס ברוסנן בסרט Tomorrow Never Dies. הכניסה לפולו שלג היא חינם, 31 בינואר עד 3 בפברואר.

טרמפולינה בשלג

Tremplin du Praz הן ארבע מקפצות בגבהים שונים (25-120 מטרים), בקורשבל 1,300. מרתק להגיע לאימון בוקר, בתנאי שלג כבד, ולראות ילדים מתאמנים לצד קופצים אולימפיים. כל אחד מקבל שריקת יציאה מהמאמן שלו ועף כמו טיל באוויר, עד לנחיתה על שני מגלשיו. אחת האימהות, שצפתה באימון של בנה, הסבירה לי שזה ספורט שובר איברים, אבל כשגדלים באזור הזה, אי-אפשר להטיל וטו על ילד שיש לו פוטנציאל להביא מדליות. אליפות העולם בקפיצות תיערך כאן באוגוסט 2013. פרטים על האירועים תמצאו באתר הבית של Le Praz.

בקתת פונדו

מי שרוצה לעשות וי על חוויה כפרית טיפוסית בסגנון האזור, סאבוי (Savoyard), שיתכונן לשתות הרבה שיכר, לטבול לחם יבש במטבל פונדו דביק, ולשיר שירי רעות לצלילי אקורדיון, שכם אל שכם עם צרפתים גאים במורשת. מגיעים לבקתה המבודדת Woodcutters Log Cabin בעמידה בטרקטור פתוח וצפוף. בתפריט מרק כרוב, בשרים לא כשרים, פונדו, חביתיות תפוחים וקינמון צרובות ברום וביין. כדאי לבוא מצוידים בבגדי סקי, כולל הכול, חוץ מהמגלשיים. המחיר 85 אירו. פרטים באתר www.chardonloisirs.com.

אנו גולשים לפידים

טיול מהיר במיוחד במגלשת Toboggan, שדרוג למי שמכיר רק ישיבה מקפיאה על שקיות ניילון באתר החרמון. בחוויה הלילית, שני קילומטרים של השביל מוארים בלפידים, ואופנועי שלג מאבטחים את המועדים לסטייה. המחיר: 30 אירו לאדם. פרטים באתר התיירות המצוין של קורשבל www.courchevel.com שמתעדכן כל הזמן

כדור פורח

טיסה בכדור פורח מאפשרת לכם לקבל פרופורציה אחרת על האלפים הצרפתיים. הביאו בחשבון שהטיול קר מאוד ונמשך שלוש שעות, כולל צפייה בניפוח הכדור, ונחיתה באזור כפרי עם קבלת פנים ויין לחימום העצמות. 180 אירו. טל" 330683975326, www.skivol.com

הספא הכי מפנק

פועל במלון לה שבישו (Le Chabichou). אין עיסוי שלא נמצא בארסנל, כולל מפל קרח להמרצת מחזור הדם. פרטים באתר www.chabichou-courchevel.com. במלון יש מסעדת קונספט חדשה יחסית, המכונה ביסטרונומי, שהיא עממית ומיועדת לכל המשפחה. מתקיימים שיעורי בישול עם השף, חוויה נחמדה שלא דורשת אודישן ב"מאסטר שף", במחיר 75 אירו

הגעה

טסים לז'נבה, ומשם צריך לנסוע כשעתיים וחצי, ברכב שכור, באוטוסטרדה ל-Albertville, ומשם בדרך התלולה של Moutiers עד לקורשבל. מי שלא רוצה להסתבך עם נהיגת קרח-שלג צריך לקחת אוטובוס מיוחד בשדה התעופה, ולהחליף עוד אחד בדרך. כדאי לשריין מראש מקום. 118 אירו לכרטיס הלוך-חזור, באמצעות האתר של חברת Touriscar Accueil France טל" 41227982000

עוד בסביבה

שלושה עמקים, הרבה אפשרויות

לא רק בקורשבל: אמנם עיירת הסקי קורשבל המתוארת בכתבה היא נהדרת, אבל היא אינה ההמלצה היחידה בצרפת ואפילו לא באזור שלה, המכונה שלושת העמקים (Trois Vallees) שבאלפים הצרפתיים.

שתי המתחרות העיקריות של קורשבל הן מריבל (Meribel) וואל טורן (Val Thorens). "כל אחת מהעיירות יושבת בעמק אחר, והחיבור ביניהן יוצר את המותג שלושת העמקים", אומר קובי גונן, מנהל מחלקת הסקי של חברת קשרי תעופה. "אפשר לגלוש בכל עמק בנפרד, בשלושתם גם יחד או במרחבים שביניהם".

לא חייבים להתמקם דווקא בעיירות הללו, היקרות למדי, אומר גונן, שכן סביבן יש "כפרי לוויין" כמו לה מונייר (Les Menuires) או La Tania, שבהם אפשר להשיג חבילות סקי נפלאות באותו אזור, במחיר מוזל בהרבה.מחירים: הטווח נע בין 1,200 ל-2,500 אירו ויותר (לשבוע, כולל טיסה, העברה, מלון וסקי פס); תלוי ברמת האירוח ובאופי החבילה (עם הדרכה או בלעדיה, עם ציוד או בלעדיו).

מתי לבוא: עונת הסקי באזור יחסית ארוכה - מ-8 בדצמבר עד 27 באפריל, מה שמאפשר עקרונית חופשת סקי גם בפסח. מומלץ להימנע מהחופשות האירופיות כמו חג המולד והשנה החדשה, וגם מחופשת החורף הצרפתית (מהשבוע השני של פברואר ועד סוף השבוע הראשון של מארס), אז האתרים יקרים ועמוסים בהרבה.

מומלצים למשפחות: רשת קלאב מד פופולרית מאוד בקרב ישראלים, במיוחד חבילות על בסיס "הכול כלול" - בדגש על פעילויות לילדים, מהשגחה על תינוקות ועד תוכניות מיוחדות לילדים ולבני נוער.

בשלושת העמקים אמנם אין מועדוני קלאב מד, אבל יש כאלה באזורים אחרים באלפים הצרפתיים, למשל ב-Val Disere (שם חבילה עולה בין 1096 ל-1890 אירו, מוסרים מחברת ב.ד גרייבר). עד השנה לא הייתה בקלאב מד הדרכה בעברית, מהשנה יש בחלק מהאתרים (בתוספת מחיר).

לא רק בקלאב מד, גם באתר הנופש החדש יחסית, Arc1950, שבאלפים הצרפתיים שמים דגש על משפחות עם ילדים. יש הפעלות שלג מיוחדות לילדים ושירותי שמרטפות לתינוקות, אבל הגימיק הוא הבטיחות - בכל הכפר אין מכוניות כלל. כל המכוניות חונות אך ורק מתחת לאדמה, והפעילות מתבצעת בהליכה ובגלישה. המחיר תלוי בתאריך ובמספר הנופשים - בין 1,170 ל-1,848 אירו לשבוע (לא כולל טיסה).

סקי בפעם הראשונה: באתר Les Menuires מציעים החל מהשנה חבילה לגולשים מתחילים, המכונה First Time on Skis, שמציעה תוכנית הכוללת לצד שיעורי הסקי גם טיפולי רפלקסולוגיה ועיסויים לשרירים התפוסים שאחרי. מ-334 אירו לאדם לשבוע, לא כולל טיסה; טל' 0033479007979.