שופטי בתי הדין מקבלים "תיק עיתונות" על ההליכים שבפניהם

הנוהג של עדכון שופטים על פרסומים בתיקים תלויים ועומדים גורר ביקורת ■ השופט בדימוס שלי טימן: "אם מדובר בנוהל - זה לא בסדר" ■ עורכי דין: "הדבר עלול לפגוע באמון הציבור" ■ דוברות בתי הדין: "חשוב שהשופטים יהיו מעודכנים"

אנחנו חיים בעידן שבו מתקיים סיקור תקשורתי אינטנסיבי ויומיומי של דיונים שמתנהלים בבתי המשפט ושל ההחלטות ופסקי הדין של השופטים, סיקור שלעתים מביא להתנגשות בין הזכות לחופש הביטוי לבין זכותם של המתדיינים בבתי המשפט להליך נקי והוגן.

מי שכלל אינו אמור להיות מושפע מהסיקור התקשורתי הוא השופטים. עם זאת, גם השופטים, ככל אחד, קוראים עיתונים וצופים בטלוויזיה, לפעמים אודות משפטים שהם עצמם מנהלים.

מדיון שהתנהל באחרונה באולמה של אחת משופטות בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב במסגרת סכסוך עבודה מתוקשר, עלה כי שופטי בתי הדין לעבודה מקבלים עדכונים שוטפים אודות פרסומים בתקשורת על הליכים משפטיים, גם כאלה שנוגעים לתיקים שמתנהלים בפניהם.

ל"גלובס" נודע כי במהלך הדיון העלה אחד הצדדים בפני השופטת נושא הקשור בתיק המתנהל, תוך שהצביע על פרסום שהופיע בבוקר באותו עניין באחד העיתונים. בתגובה, הפתיעה השופטת ואמרה לעורך הדין כי היא מכירה את הפרסומים, וכי שופטי בתי הדין לעבודה מקבלים באופן מסודר קטעי עיתונות מדוברות בתי הדין.

זיהום ההליך

בדיון אחר, שהתנהל בפני שופט אחר של בית הדין לעבודה, פירט אחד הצדדים את עובדות המקרה, והשופט אמר לו כי הוא קרא על כך בסקירת עיתונות שקיבל. גם נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופטת נילי ארד, אמרה לאחרונה במסגרת דיון כי היא מודעת לדברים שעלו בדיון מכלי התקשורת.

סוגיית יידוע השופטים על פרסומים בתקשורת אודות תיקים שהם מנהלים היא מורכבת ואינה חד-משמעית. שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב בדימוס, שלי טימן, סבור כי לא ראוי כי דוברות בתי המשפט תעביר לשופטים עדכונים בנוגע לפרסומים בתקשורת, הנוגעים להליכים שמתנהלים בפניהם. עם זאת, ככל שמדובר בדיווחים על החלטות ופסקי דין שכבר ניתנו, אין הוא רואה בכך בעיה.

"ראשית, חשוב לזכור כי התקשורת היום היא נגישה ובו-זמנית, והשופטים יכולים לקרוא כל דבר בזמן אמת ב'גלובס', ב-ynet בוואלה ובמקומות אחרים - אפילו את מה שמתרחש באולם סגור. הכול היום מאוד פתוח ונגיש", אומר טימן.

"אולי אני יותר מדי קפדן, אבל אני חושב שלמרות זאת, דוברות בתי המשפט איננה צריכה כמערכת להעביר לשופטים פרסומים על הליכים שעדיין מתנהלים בפניהם, וודאי שלשופטים אסור להתבטא באולם על הפרסומים הללו. זה עלול לתת הרגשה לא טובה לצדדים. לסיכום, כעיקרון, ככל שמדובר בפרסומים על הליכים שמתנהלים ולא בפסקי דין והחלטות, אם מדובר בנוהל של הדוברות - זה ממש לא בסדר".

גם עורכי דין העוסקים בתחום דיני העבודה טוענים כי לא ראוי ונכון ששופט יקבל באופן שוטף דיווחים על תיקים המתנהלים בפניו. לדבריהם, השופטים עלולים להיות מושפעים מהדיווחים התקשורתיים, וההליך המשפטי עלול "להזדהם" בגין העברת הפרסומים אליהם בצורה כה מסודרת ושגרתית.

לדברי עו"ד אלי שקד, שכיום הוא בעלי חברת יחסי הציבור "שקד תקשורת" המתמחה בליווי הליכים משפטיים מורכבים ובעלי פרופיל ציבורי, לנוהל של העברת פרסומים לשופטים "עלולות להיות השלכות רחבות הנוגעות באמון הציבור, שכן הרשות השופטת שואבת את בסיס כוחה מאמון הציבור, כי מערכת זו פועלת בסביבה נייטראלית ונקייה מהשפעות חיצוניות".

לדבריו, "בהליך משפטי המעורר עניין תקשורתי רב, הלחץ המופעל על השופטים על-ידי התקשורת הוא אינטנסיבי ביותר, ולעתים קרובות הצדדים משתמשים באמצעי התקשורת על מנת להעביר מסרים לשופטים מעל דפי העיתון. לכן, מבחינה ציבורית נדמה כי המערכת המשפטית צריכה לנקוט דווקא בגישה מחמירה הפוכה - הימנעות מחשיפה לעיתונות המסקרת מקרים תלויים ועומדים. בוודאי לא כדאי שתנהל מעקב יזום ומובנה אחרי פרסומים - ולו למראית-עין".

מנגד, דוברות בתי המשפט סבורה כי הנוהג של יידוע שופטי בתי הדין לעבודה אודות פרסומים בתקשורת שקשורים לתחומי עיסוקם, הוא חשוב ומסייע להם בעבודתם.

דוברת בתי הדין לעבודה, רות שמיר, מודה כי השופטים מקבלים מפעם לפעם עדכונים אודות פרסומים בתקשורת, גם כאלה שנוגעים לתיקים שמתנהלים בפניהם, אך כאמור, היא אינה רואה בכך כל בעיה. להיפך - לדבריה, חשוב מאוד שהשופטים ייראו את כל מה שמתפרסם בכל רחבי הארץ, אפילו במקומונים קטנים ואיזוטריים, כדי שייראו עד כמה עבודתם רלוונטית, רבת-השפעה וחשובה, וכדי שיישארו מעודכנים.

שמיר סמוכה ובטוחה כי השופטים לא מושפעים מהפרסומים כלל. לדבריה, "ראשית דבר ואחריתו, ודאי הוא ואין חולק כי פסיקותיהם של שופטים אינן מושפעות מפרסום בעיתונות. העברת הפרסומים הנוגעים לפסיקותיו של בית הדין לעבודה הוא לשם יידוע בלבד".

שמיר מוסיפה כי "אנו רואים חשיבות רבה בהפצת הפסיקה בקרב ציבור השופטים למען יידע את זכויותיו, והיידוע כולל גם מאמרים הנוגעים למרקם החיים הכללי ולכל התחום המשפטי וחידושי הפסיקה בו".

גם דוברת מערכת בתי המשפט, איילת פילו, תומכת בעמדתה של שמיר, אך טוענת כי השופטים מקבלים דיווחים הנוגעים רק לפרסומים אודות החלטות ופסקי דין - ולא על הליכים מתנהלים.

"מערך הדוברות של בתי המשפט אמון על טיפול ביחסי מערכת המשפט ושופטיה מול כלי התקשורת, ובכלל זה שולח לשופטים פרסומים על החלטותיהם ופסיקותיהם בכלי התקשורת", מסרה פילו.