גידול בהיקף המטענים בנמלים: דרושים שני רציפים חדשים

הנמלים יגיעו למיצוי מלוא הקיבולת ב-2018 ■ תוכניות להקמת רציפים חדשים באשדוד ובחיפה

ישראל תזדקק לשני רציפי נמל חדשים בתוך עשור לאור הגידול המהיר בהיקף תנועת המטענים בנמלים, כך אמר היום (ד') מנכ"ל חברת נמלי ישראל (חנ"י), שלמה בריימן. לפי נתוני חנ"י, השנה יקלטו שני נמלי הים העיקריים של ישראל, אשדוד וחיפה, תנועת מטענים בהיקף כולל של כ-2.5 מיליון מכולות (TEU).

על פי תחזיות חנ"י, צפוי היקף התנועה של מכולות בנמלים לגדול בשיעור שנתי של 5.3%, ואולם מניתוח הנתונים עולה כי תחזיותיה של חנ"י היו שמרניות לעומת קצב הגידול בפועל. להערכת חנ"י, הנמלים יגיעו למיצוי מלוא הקיבולת שלהם כבר ב-2018 ולא יוכלו לקלוט סחורה נוספת. מטענים שלא ייקלטו בנמלי ישראל יועברו לנמלים במדינות סמוכות - מה שיביא לייקור המוצרים ויוקר המחייה.

אתמול אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה להפקיד להתנגדויות הציבור את התוכנית להקמת "נמל המפרץ" - רציף חדש בחיפה, ובחודש הבא אמורה המועצה לאשר להפקדה את התוכנית להקמת נמל הדרום - רציף חדש בנמל אשדוד.

בכך, למעשה, מגיעה לשיאה עבודה בת 5 שנים שהובילה חברת נמלי ישראל על מנת לתת לשתי הערים אפשרות להתחרות על הקמת הנמל החדש הראשון. כושר השינוע של הרציפים החדשים יהיה בהיקף של 1.1 עד 1.4 TEU כל אחד. ההשקעה הכספית בהקמת כל אחד מהרציפים נאמדת בכ-4 מיליארד שקל.

בחנ"י מעריכים כי ניתן יהיה לסיים את בניית הרציף ראשון כבר ב-2018, אילו ההחלטה על כך תתקבל ללא עיכובים. בנוסף לבעיית המקום, מוגבלים הנמלים מבחינת גודל אוניות המכולה שביכולתם לקלוט, עקב עומק המים הרדוד יחסית. הסחר העולמי עובר בהדרגה לאוניות מכולה ענקיות מסוג פוסט-פוסט פנמה, שאינן מסוגלות להיכנס כיום לנמלי ישראל.

נמלים
 נמלים