עם חברים חילוניים כאלה...

אמנון דנקנר ודן מרגלית, לוחמי השחיתות הגדולים, שמרו על דרעי

לאריה דרעי אין שום בעיה לומר דברים שאינם אמת. למשל: "אין שום מחנאות בש"ס. שיתוף פעולה מוחלט". את זה הוא אמר אתמול. ושלשום. ולפני שבוע. בכל הזדמנות, בעצם. בכך, תאמרו, הוא לא שונה מפוליטיקאים אחרים. זה נכון, אבל לא מדויק. יש באמת לא מעטים דוברי אי-אמת, אבל מעטים יותר, נדירים, עושים זאת בעזות המצח של דרעי. הוא מבטא את השקר כאילו היה דברי אלוהים חיים, או לפחות דברי הרב עובדיה. קשה לעקוב אחר דרעי כשהוא מדבר. המילים יוצאות מפיו כמו ממכונת ירייה משוכללת. זו שיטה שנועדה כמובן לבלבל את האויב, ואם האויב אינו ערני מספיק, או לא אינטליגנטי דיו - זה עובד.

המצח של דרעי

הרב (כן, הוא רב) דרעי היה עז מצח גם כאשר הוציא כספים מקופת הציבור לצריכה מפלגתית ועצמית. גם כאשר נחקר על כך במשטרה ובבית המשפט. גם לאחר שהורשע. וגם עכשיו, לאחר שחזר לפוליטיקה, לביתו הרוחני, שגם בו לא ממש שוררים ערכי אמת ומוסר. כנראה שזה מובנה. כאשר מפרקים את המשפטים המהירים מוצאים שאין בהם הרבה. בלה, בלה, בלה. לעומת זאת, יש הרבה מאוד אי-אמת. אני נמנע לומר שקרים כדי לא לפגוע בכבוד הרב, ובכך גם בכבודה של התורה שהוא מייצג.

איפה לוחמי השחיתות?

למרות כל אלה לדרעי יש חברים. יותר חברים חילוניים, כך נדמה, מאשר אנשי ש"ס. ספק אם בקרב צאן מרעיתו יש לדרעי חברים יותר טובים מחיים רמון, למשל, או אמנון דנקנר ודן מרגלית, הלוחמים בשחיתות שנדבקים מדי פעם לנוכל כזה או אחר. שני עיתונאים אלה התייחסו אל דרעי כאילו היה דרייפוס, וכאילו שופטיו-מרשיעיו היו צאצאי פרדיננד אסטרהאזי האנטישמי. אלה, ועוד כמה כמותם, שמרו על גחלת דרעי המוכשר והמקסים והכל יכול בעת שהוא היה מנוע מלעסוק בפוליטיקה. עם חברים כאלה דרעי לא צריך חברים בש"ס.

אף פעם לא הצלחתי להבין למה מכוונים אלה המדברים על קסמו של דרעי. אני רואה בו אדם דוחה ומקומם. אני רואה בו אדם שהדת והמאמינים בה צריכים להתבייש שהוא מייצגם. ואם מרגלית ודנקנר ושכמותם מעידים על דרעי שהוא יעיל וחכם ומוכשר ושהוא "שילם את חובו לחברה" - יש להיזכר שאלה יצאו גם להגנתו של עופר נמרודי לפני ואחרי שהורשע בעבירות חמורות. זו דרכם של טיפוסים עיתונאיים כאלה להילחם בשחיתות, ובעיקר במושחתים.

הנדוניה

דרעי, כך אומרים מעריציו בהתפעלות, יחזק את ש"ס, יביא לה מנדטים רבים ויקרים. בינתיים לא כל כך רואים את זה. בינתיים רואים שהנדוניה של דרעי לשידוך המחודש עם ש"ס היא הרבה רעל ודם רע. גורלו של אדם אופיו, כבר אמרנו? הציבור נפל פעם אחת בפח של דרעי. אין צורך בפעם נוספת.