קריוסל: איכילוב התנהל בבריונות סביב הסכם בנק הדם הטבורי

חברת בנק הדם הטבורי קריוסל הגישה תביעה נגד איכילוב ב-37 מיליון שקל ■ מה קורה לתאי הגזע שהופקדו בבנק הדם הטבורי כששתי השותפות בו מתקוטטות?

חברת בנק הדם הטבורי קריוסל הגישה היום (ד') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה בהיקף של 37 מיליון שקל, נגד בית-החולים איכילוב.

לטענתה, בית-החולים פעל בצורה בריונית כלפי קריוסל בתקופה בה הפעילו השתיים יחד בנק דם טבורי בתוך בית-החולים, עד להפסקה חד-צדדית של ההסכם על-ידי איכילוב.

עוד מאשימה קריוסל כי איכילוב ערכה ניסוי קליני רשלני במוצרי החברה, וכי בחרה בחיסכון כספי על חשבון שירות איכותי.

התביעה הוגשה באמצעות עורכי הדין שלומי תורג'מן, מיטל אברהם ועדי דייג ממשרד ש. תורג'מן.

בנקי דם טבורי הם בנקים בהם שומרים הורים עבור ילדיהם את הדם הנאסף מחבל הטבור של התינוקות עם לידתם. הדם בחבל הטבור עשיר בתאי גזע. היום ניתן להשתמש בו לעיתים כחלופה לתרומת מח עצם בטיפול בסרטן הדם, ובעתיד ייתכן ויהיו לו יישומים רפואיים נוספים - איש אינו יודע בוודאות.

בישראל קיים בנק דם טבורי ציבורי, והורים יכולים להחליט לתרום את הדם הטבורי של ילדיהם לבנק זה, לשימוש של כל מי שיהיה זקוק לו. לחילופין, הורים יכולים יכול לשמור דם טבורי לשימוש עתידי שלו ושל ילדיו, בבנקי דם טבורי שמופעלים על-ידי חברות פרטיות. חלק מן הבנקים הפרטיים הללו מוקמים בבתי-חולים.

השאלה הגדולה עבור ציבור הצרכנים היא מה קורה היום לתאי הגזע שהופקדו בבנק דם טבורי כאשר שתי השותפות בו מתקוטטות?

קריוסל הוקמה ב-2001 כבנק דם טבורי פרטי, ו-ב2006 חתמה על חוזה עם איכילוב להקמת בנק דם משותף, לאחר שזכתה במכרז של איכילוב לאספקת שירות זה למשך 20 שנה. קריוסל הביאה את הידע בתחום, ואילו באיכילוב בוצע עיבוד של התאים, והוקצה המקום לשמירתם. קריוסל מציינת כי הזכייה במכרז הייתה עבורה "הפסגה, ונראה היה כי מכאן השמיים הם הגבול".

אלא שלאחר הזכיה התגלו חילוקי הדעות. על-פי קריוסל, השותפים מאיכילוב התמהמהו מאוד במימוש ההסכם. זאת ועוד, פתאום עלו בקשות של בית-החולים למימון ציוד ושיפוצים שונים הקשורים או קשורים חלקית בהקמת בנק הדם, אך לא צוינו במכרז. קריוסל מספרת כי השקיעה מאות אלפי דולרים בתשלומים אלה, כיוון שנרמז לה שאם לא תעשה זאת, "יהיה פיצוץ" ביחסיה עם בית-החולים.

קריוסל מציירת תמונה של "שתייה" של משאביה לצרכי בית-החולים באופן כללי. כך למשל, היא מספרת כי הכשירה עובדת לשיווק מוצריה בתוך בית-החולים, ולאחר מכן גילתה כי צוות איכילוב דרש מהעובדת לשמש כפקידת קבלה מן המניין ברוב זמנה, בניגוד להסכמים בין הצדדים. במקביל, כמה רופאים בתוך בית-החולים הקפידו להמליץ ללקוחות בית-החולים לעבוד דווקא עם החברה המתחרה.

על-פי התביעה, כשקריוסל ביקשה לבצע ניסוי להכנסת שירות חדש לבנק המשותף שלה עם איכילוב, היא גילתה בדיעבד כי איכילוב ביצע ניסוי רשלני ובלתי ניתן לשימוש. בכך, טוענת החברה, "נקבר" המוצר, כיוון שלה לא היה ההון הדרוש לבצע ניסוי נוסף. כמו כן, בית-החולים החליף את ערכת הפרדת התאים בערכה פחות איכותית, כך לדברי קריוסל, וזאת מבלי להתייעץ איתה, בניגוד למוסכם בחוזה ביניהן.

עם כל הדברים הללו השלימה החברה, לדבריה, כי הקשר עם בית-החולים היה כה חשוב לה, אך בספטמבר האחרון ביטלה איכילוב באופן חד-צדדי את החוזה, בעקבות חוב של קריוסל לחברה, אשר עמד על כמיליון שקל, כך על-פי בית-החולים. לדברי קריוסל, אנשי איכילוב ניפחו את החוב ולא שעו לשום בקשה של החברה להגיע להסדר.

לטענת קריוסל, בכך שביטל את ההסכם ודאג להפיץ את העובדה שהחברה לא משלמת חובות, "הרס" בית-החולים את החברה.

יצוין כי קריוסל שקלה ב-2011 הנפקה בבורסה לפי שווי של 25-30 מיליון דולר. כעת היא עדיין מציעה שירותי שימור דם טבורי, אך לא דרך איכילוב.

מאיכילוב נמסר כי ההסכם בין החברות אכן בוטל, וזאת על רקע חוב של מיליון שקל. "כל המנות שהועברו לאיכילוב שמורות בבית-החולים. עם ביטול ההסכם בוצעה פנייה למשרד הבריאות לקבלת הנחייה באשר למנות, ובית-החולים יפעל בהתאם לדין", נאמר.

יצוין כי הכסף ששולם עבור שימור המנות ל-20 שנה כבר שולם על-ידי הלקוחות.