קשה לכם עם חוסר הוודאות בשווקים? קנו את המניות האלה

זמינות האשראי, עודפי הנזילות במאזני החברות, פתרון הצוק הפיסקלי הצפוי והעונתיות בתחום - כל אלו מרמזים כי עברנו את נקודת השפל בהשקעות ההוניות

הצוק הפיסקלי כבר כאן. החשש מפני פקיעת הטבות המס, שתגרור האטה משמעותית בפעילות הכלכלית בארה"ב ברבעון הראשון, משפיע כבר היום על המגזר העסקי בארה"ב, וצפוי להאט את צמיחת התוצר ברבעון הרביעי למחצית מזו שברבעון השלישי.

חוסר הוודאות הכלכלית הביא את החברות לעצור את ההשקעות ההוניות (CAPEX) כבר ברבעון השלישי. אלה נותרו ללא שינוי לראשונה מאז המשבר של 2008, ואחרי צמיחה בטווח של 5%-7% ברבעונים האחרונים.

השקעות הוניות, נציין, משמשות לשדרוג או שימור נכסי החברה, שיפור תהליכי ייצור, הגדלת כושר ייצור ושיפור מרווחים.

גם המיתון באירופה וחוסר הוודאות לגבי הצמיחה בסין והחלפת המשטר שם, השפיעו על פעילות החברות, אך לא כמו החשש מאותו צוק פיסקלי. גם מדדי אמון הצרכנים, שנגעו בנובמבר בשיא של ארבע שנים, צנחו בנתונים המקדמיים לדצמבר, כפי שפורסמו בשישי האחרון - מה שמראה כי גם הצרכנים החלו לחשוש מהבאות.

עוצמתה היחסית של הכלכלה בארה"ב, לעומת אירופה ושווקים מתעוררים אחרים, באה לידי ביטוי בביצוע יתר משמעותי של מניות שקשורות לפעילות המקומית, בדגש על תחומי הבנייה, האשראי והצריכה. ביצוע היתר הגיע בשנתיים האחרונות לעודף תשואה של עשרות אחוזים לעומת חברות גלובליות, גם כאלה שמוכרות לשווקים הצומחים באסיה.

בחודשים האחרונים חוזר הביטחון למשקיעים בשווקים צומחים, דוגמת אסיה, והדבר בא לידי ביטוי בהזרמת השקעות פיננסיות משמעותיות לאזורים אלו ולביצוע יתר משמעותי של הבורסות בשווקים אלו על פני ארה"ב ואירופה. ביטחון זה מבוסס על התאוששות הנתונים הכלכליים בסין. נראה כי העברת השלטון במדינה עוברת בצורה חלקה, תוך התחייבות הממשל החדש לצמיחה ולתעסוקה. 60% מהיצוא של ארה"ב הם מוצרי השקעה וחומרי גלם, כך שגם כאן מתקבלת אינדיקציה לגבי עוצמת התחום.

נחזור לארה"ב, שם זמינות האשראי, עודפי הנזילות במאזני החברות והשיפור ההדרגתי הצפוי לאחר פתרון כזה או אחר בצוק הפיסקלי, אמור להחזיר את החברות להשקיע בהוצאות הוניות. גם עונתיות בהשקעות הוניות, המאיצות ברבעונים הראשון והרביעי, כמו עלייה בהזמנות מוצרי השקעה בנתון הזמנות מוצרי בני-קיימא לחודש אוקטובר, מרמזות כי ככל הנראה עברנו את נקודת השפל בהשקעות ההוניות. תהליכים אלה, וכן הצפי להתרחבות מגזר התעשייה, הביאו את UBS להעלות את סקטור היצור ממשקל חסר למשקל יתר באחרונה.

תהליכים ארוכים

בבואנו לשלב את שתי התזות הללו - הטיה לחברות מוצרי ושירותי הון מחד ופיזור גיאוגרפי לשווקים מתעוררים בדגש על אסיה מאידך - ניתן להאיר כמה חברות שנהנות גם מתהליכים ארוכים ומבניים בכלכלה העולמית והאמריקנית, כמו השקעה בתחומי הגז והנדל"ן, שיפור כושר ייצור במפעלים ועוד.

לפני שנגיע לחברות המומלצות, נציין כי ניתן להשקיע בתחום דרך תעודות רבות, ובהן EXI הגלובלית, XLI ו-IYJ על השוק בארה"ב, ו-PSCI על המניות הקטנות בתחום בארה"ב.

חברת ג'נרל אלקטריק מהווה את ההשקעה האולטימטיבית בתחום, תוך פיזור רב-תחומי וגיאוגרפי. החברה פועלת בתחומי תשתיות אנרגיה, תחבורה, פתרונות שונים לבית, וכן מימון דרך חטיבת המימון, וצפויה למכור השנה בכ-150 מיליארד דולר ולהרוויח כ-16 מיליארד דולר. השוק האמריקני אחראי לכמחצית ממכירות ג'נרל אלקטריק, וכ-20% מגיעים מאירופה. החברה צומחת באסיה, שם מכירותיה עומדות על כ-15% מהסך, ובאפריקה והמזה"ת היא מוכרת כ-7% מהסך. ג'נרל אלקטריק התממשה בצורה חדה מתחילת אוקטובר, אחרי עלייה מתמשכת מתחילת שנה. למרות התיקון הזה החברה עדיין נסחרת בכ-60% משוויה טרום משבר 2008.

חברת KBR (סימול: KBR) נוסדה כחטיבה בחברת Halliburton, אשר הופרדה והונפקה בשנת 2006. זו חברת הנדסה ותכנון גלובלית, בדגש על תחום הגז הנוזלי (LNG), תשתיות חשמל, פרויקטים סביבתיים ותשתיות כלליות. החברה מפוזרת היטב מבחינה גיאוגרפית, ופועלת ביותר מ-70 מדינות. ארה"ב מהווה 22% מהכנסותיה, המזה"ת כולל עיראק - 28%, ואסיה ואוסטרליה - כ-15%. לחברה 27 אלף עובדים, וצבר הזמנות נוכחי ופוטנציאלי גדולים, בעיקר בתחומי ה-LNG. החברה צפויה למכור השנה בכ-8.5 מיליארד דולר ולהרוויח קרוב ל-400 מיליון דולר.

חברת Foster Wheeler (סימול: FWLT) גם היא חברת הנדסה ותכנון, הנחלקת בפעילותה לשני תחומים מרכזיים: תכנון ובנייה; ותשתיות לזיקוק, LNG, כימיקלים, סביבה ועוד. החטיבה השנייה גם מתכננת ומייצרת ציוד לתחנות כוח ומפעלים במגוון רחב של מוצרים. החברה מעסיקה 11 אלף עובדים ברחבי העולם. ארה"ב מהווה 25% מהכנסותיה, אסיה ואוסטרליה - כ-30%, ואירופה כ-25%. שווי השוק של החברה קטן יחסית, ומכאן גם הסיכון בהשקעה בה. החברה צפויה למכור השנה בכ-4 מיליארד דולר, ולהרוויח כ-164 מיליון דולר. הרווח צפוי לזנק לכ-200 מיליון דולר בשנה הבאה.

חברת Flowserve (סימול: FLS) היא מיצרניות המשאבות הגדולות בעולם, המתמחה בתכנון, ייצור ושירות של משאבות ובקרים לתחנות כוח, בתי זיקוק, התפלה, פטרוכימיה, כמו גם פרויקטים גדולים של תשתיות. כ-45% מהכנסותיה משווקים מתעוררים, כ-35% מארה"ב, וכ-11% מאסיה ואוסטרליה. בסך-הכול החברה פועלת ב-56 מדינות, ומעסיקה 11 אלף עובדים. החברה, הצומחת מהר במכירותיה, צפויה למכור השנה בכ-4.7 מיליארד דולר ולהרוויח כ-450 מיליון דולר.

עוד מומלץ לבחון חברות דוגמת AES, הצומחת בתחום החשמל (בעיקר באמריקה הלטינית); URI, המוטה בעיקר לשוק בארה"ב וקנדה; ו-ITW, הפועלת בתחומי תעשייה רבים.

לסיכום, השקעה בחברות הפועלות בתחום מוצרי ושירותי הון תוך פיזור גיאוגרפי בין חברות הפועלות בארה"ב במקביל לשווקים מתעוררים בדגש על אסיה וסין, עשויה לתת פתרון טוב לתקופת חוסר הוודאות הנוכחית בכלכלה האמריקנית. להערכתנו ב-UBS, כלכלה זו תאיץ את צמיחתה במהלך 2013, עם פתרון בעיית הצוק הפיסקלי ותקרת החוב.

*** הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

חברות השקעות הוניות
 חברות השקעות הוניות