"דחיית חתימת הסכם שמיים פתוחים - מחטף וכלכלת בחירות"

עמי פדרמן, נשיא התאחדות המלונות בישראל, אמר ל"גלובס" כי "אנחנו מאוכזבים ומופתעים מהפליק פלאק של הממשלה...אני מניח שמדובר בוועדי עובדים שונים שזה לא הזמן להרגיז אותם"

"אנחנו מאוכזבים ומופתעים מהפליק פלאק של הממשלה. זה מחטף וכלכלת בחירות", כך אמר היום (ה') ל"גלובס" עמי פדרמן, נשיא התאחדות המלונות בישראל בתגובה להחלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו, מאתמול (ד') לדחות את החתימה הסופית על הסכם שמיים פתוחים עם האיחוד האירופי בשל הבחירות הקרבות.

ביולי השנה בישר שר התחבורה בהתרגשות רבה על כך שהסכם שמים פתוחים עם האיחוד האירופי נחתם בראשי תיבות. את מעמד החתימה הגדירו באותו יום כהיסטוריה שהושגה לאחר משא ומתן שנמשך יותר מ-3 שנים.

"ההסכם יהפוך את ישראל לחלק אינטגראלי ממדינות האיחוד האירופי בכל הנוגע לתעופה, ועם כניסתו של ההסכם לתוקף אני צופה גידול ביעדי הטיסה והוזלה משמעותית של כרטיסי הטיסה. אני רואה בהסכם הישג גדול למדינת ישראל שיאפשר לה להשתלב במרחב האווירי העולמי וליהנות מהיתרונות הגדולים הגלומים בו. מדובר בהסכם טוב לאזרחי ישראל שיסייע לחוסנו של המשק", אמר אז כץ.

אלא שאתמול באופן מפתיע בשעות אחר הצהריים, פרסם משרד התחבורה בשמו של השר הודעה לעיתונות המודיעה על החלטת ראש הממשלה לדחות את חתימת ההסכם שהייתה אמורה להתקיים ב-20 בדצמבר, וזאת בשל הבחירות. "יש צורך להימנע מקבלת החלטות בעלות משמעות מרחיקת לכת ערב בחירות ומתוך עקרון של ממשל תקין ערב הבחירות", לשון ההודעה.

"כל ההסבר הזה של דחיית ההסכם בגלל בחירות הזוי", אומר פדרמן. "אני לא מצליח להבין איך מדינה מקריבה את האינטרסים האמיתיים שלה לטובת אינטרסים אחרים. אני לא מבין למה נכנעים לסקטורים צרים, במקום לראות את טובת הכלל. אני מניח שמדובר בוועדי עובדים שונים שזה לא הזמן להרגיז אותם. אני מניח שזה העניין ולא רצון להעניש את האיחוד האירופי", לדבריו.

גורמים אחרים בהתאחדות המלונות טוענים שעל נתניהו וכץ הופעלו לחצים מצד מתפקדים בוועד עובדי אל על המתנגדים, בדומה להנהלת החברה, להסכם האמור בטענה שהוא יפגע קשה בחברה בשל הכתבת תנאי תחרות לא הוגנים. אשר אדרי, יו"ר ועד עובדי אל על, מסר בתגובה כי אין קשר בין הדברים. "לשמחתי הממשלה הבינה שלא מקבלים בתקופת מעבר החלטות קשות. לא הפעלנו שום לחץ על אף אחד. אנחנו כמעט ולא מעורבים בזה. ביקשנו ונבקש גם מהממשלה החדשה תחרות הוגנת. אנחנו לא מפחדים מהתחרות שהסכם כזה יביא אבל שתהיה הוגנת".

עוד הלין פדרמן כי דחיית ההסכם משמעותה פגיעה אנושה בתיירות. "זה חמור במיוחד בתקופה הזו שהתיירות סובלת מההשלכות של 'עמוד ענן'. אין ענף שסובל מזה יותר מהענף שלנו. התיירות הנכנסת נפגעה בצורה קשה ביותר והמדינה לא נוקפת אצבע. חלק מעלות המערכה צריכה ללכת לשיקום התדמית של ישראל, כלומר להשקיע הרבה יותר בפרוייקטים לשיווק ישראל בחו"ל, בדיוק כמו שמשקמים בניינים שניזוקו מטילים".

עוד לדבריו, דחיית הסכם שמיים פתוחים תמנע מחברות תעופה, שהיו אמורות להטיס הנה עשרות אלפי תיירים, לא יוכלו לטוס כמו ראיין איר שעמדה להטיס לאילת כ-50 אלף תיירים בחודשים הקרובים.

"משמעות ביטול החתימה מול האירופים בשבוע הבא: הפלת ההסכם גם עם ראיין איר, ובאופן דומה יימנעו הסכמי תעופה נוספים גם עם חברות אירופאיות אחרות ויימנע בואם של מאות אלפי תיירים בשנה הקרובה ובשנים הבאות", אמר פדרמן.

הנושא הזה מרגיז גם את לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל. עמי אתגר, מנכ"ל הלשכה: "דחיית ההסכם מסכלת את יישום הרפורמה המיידית והחשובה ביותר לעידוד וקידום התיירות הנכנסת, ופוגעת ביכולת של תעשיית התיירות לתרום לצמיחה ולתעסוקה במשק, דווקא בעיתוי הקשה בו נמצאת התעשייה".

עמי אתגר, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל, מסר בתגובה: "דחיית ההסכם מסכלת את יישום הרפורמה המיידית והחשובה ביותר לעידוד וקידום התיירות הנכנסת, ופוגעת ביכולת של תעשיית התיירות לתרום לצמיחה ולתעסוקה במשק, דווקא בעיתוי הקשה בו נמצאת התעשייה".