אקסלנס: "יש סיכוי שישראל תצורף למדד MSCI אירופה"

בבית ההשקעות סבורים כי אם המהלך ייצא לפועל, הוא יזרים לשוק ההון המקומי כ-2 מיליארד דולר, כמחציתו למניית טבע ■ "ברור כי אם ההחלטה תהיה חיובית, היא תספק תמריץ חיובי לשוק המניות"

למרות המגמה החיובית שמאפיינת את המסחר המקומי בתקופה האחרונה, שוק ההון הישראלי עדיין סובל מחוסר עניין של גופים מוסדיים רבים. דבר זה מתבטא בהמשך הצניחה במחזורי המסחר ובנתוני הבורסה לחודש נובמבר שפורסמו בשבוע שעבר, והראו מחזור יומי ממוצע של פחות מ-1 מיליארד שקל.

מוקדם יותר השנה, פעילים בשוק המקומי עוד תלו תקוות כי התייבשות המחזור עשויה לקבל תפנית ב-2013, בשל תמיכת החלטת חברת המדדים העולמית MSCI לצרף את השוק הישראלי למדד MSCI אירופה, במקום המדד הנוכחי שבו הוא נכלל - אירופה-מזה"ת. אך מבדיקה שביצע בית ההשקעות אקסלנס נשואה עולה כי החלטה שכזו, אם תתקבל, תיעשה רק בעוד שנה, בסוף 2013.

עם זאת, מיכה גולדברג, מנהל מחלקת המחקר באקסלנס, משדר אופטימיות ומציין כי "בשונה מהפעם האחרונה שבה נשקל הנושא, אז אותתו המשקיעים באופן ברור על כך שישראל אינה צריכה להיכלל במדד, הפעם התגובות הראשוניות שמקבלת ה-MSCI הן מעורבות, ובכך מותירות מקום לתוצאה חיובית. "ברור כי אם ההחלטה תהיה חיובית, היא תספק תמריץ חיובי לשוק המניות".

משקל של כ-0.5% בלבד במדד העולמי

בחינת הנושא החלה בחודש יוני האחרון, אז התייחסה אליו MSCI במסגרת הודעה שנתית שנגעה לשינויים הצפויים במדדים השונים שלה, וכללה התייחסות לסטטוס של מדינות נוספות, ובהן יוון, מרוקו וקוריאה.

גולדברג מסביר כי "MSCI טרם שמה את הנושא באופן רשמי על השולחן. תגובות השחקנים בשוק תשפיע על ההחלטה הרשמית והסופית". לפי הערכותיו, תגובות חיוביות מפעילים בשוק תוביל לפנייה רשמית של MSCI להתייחסויות הציבור בסביבות חודש פברואר הקרוב. בהתאם, הוא סבור כי

כחצי שנה לאחר מכן, בקיץ 2013, תתקבל החלטה רשמית על כניסת ישראל למדד, והמהלך בפועל יתבצע, כאמור, בסוף 2013.

באקסלנס סבורים כי פוטנציאל הזרמת ההון לשוק בעקבות ההחלטה יעמוד על כ-2 מיליארד דולר, בעיקר מקרנות שעוקבות אחרי המדד. הצפי הוא כי רוב הסכום יזרום למניית טבע, כשבנוסף כיל, פועלים, לאומי ומלאנוקס ייהנו מהזרמות משמעותיות, של מעל 100 מיליון דולר, כל אחת. "MSCI עשויה ללכת בעקבות הבורסה התל אביבית ו'להגביל' את משקלה של טבע. מהלך זה עשוי להגדיל את פוטנציאל ההזרמה לשאר המניות". הוסיף גולדברג.

באקסלנס מעריכים כי משקלה של ישראל במדד יעמוד על כ-0.85%, לעומת משקל של 0.24% שיש לה כיום במדד MSCI העולמי.

חברת MSCI (רש"ת: Morgan Stanley Capital International) מפרסמת הרכבי מדדים ומשקלים. טריליוני דולרים מושקעים בקרנות שעוקבות אחר מדדים אלו, וההערכות הן שרוב ההון מושקע בקרנות העוקבות מושקע במשקים המפותחים.

לפני שנתיים וחצי, בחודש מאי 2010, החליטה MSCI להעביר את ישראל ממדד המדינות המתעוררות למדד המדינות המפותחות. כשוק מתעורר היוותה ישראל כ-3% מסך השווקים המתעוררים, ואילו כשוק מפותח היא מהווה כיום פחות מ-0.5%.

עקב כך, המוטיבציה של קרנות השקעה זרות לבחון את כדאיות ההשקעה בה נמוכה יותר מבעבר, ולכן לחברות הישראליות קשה יותר לעניין משקיעים זרים ברכישת מניותיהן.

המניות שיהנו הצטרפות ישראל למדד
 המניות שיהנו הצטרפות ישראל למדד