מפלה לאדרעי: בג"ץ קבע - ההסתדרות היא הארגון היציג ברכבת

המשמעות של החלטת בג"ץ: לפחות בשנה הקרובה גילה אדרעי לא תוכל לשמש כיו"ר ועד העובדים ברכבת ישראל ■ החשש: תקדים שבו עובדים יהיו "שבויים" בידי ארגון עובדים שהם אינם חפצים עוד להיות מיוצגים על-ידו

ההסתדרות תמשיך לשמש כארגון היציג של עובדי רכבת ישראל לפחות בשנה הקרובה - כך קבע הערב (ה') בג"ץ, מספר שעות לאחר הדיון שהתקיים היום.

השופטים אליקים רובינשטיין, יורם דנציגר וצבי זילברטל דחו את הערעור שהגיש ארגון כוח לעובדים על החלטת בית הדין הארצי לעבודה, שקבע כי כל זמן שבמקום עבודה מתנהל משא-ומתן מתקדם להסכם קיבוצי בין מעסיק לארגון עובדים אחד, לא יוכל ארגון עובדים אחר לטעון כי הוא זה שמייצג את העובדים - גם אם לכאורה מרבית העובדים עברו לשורותיו.

על-פי אותה החלטה, גם לאחר שנחתם ההסכם תהיה "תקופת הימנעות" של שנה, במסגרתה לא ניתן יהיה להכיר ביציגות של ארגון עובדים אחר - זאת בטענה כי הדבר נועד לכונן יציבות במקום העבודה.

הפרשה החלה לפני כחצי שנה, לאחר שיו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ויו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אבי ניסנקורן, הדיחו את יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי, ובהמשך את הוועד כולו, בטענה כי חצו קווים אדומים בהתנהלותם.

אדרעי וחבריה מיהרו לחבור אל הארגון המתחרה כוח לעובדים, והודיעו בתוך מספר ימים כי הם צירפו לשורות הארגון למעלה ממחצית העובדים.

מהלך שכזה, על-פי חוק, אמור היה להפוך את כוח לעובדים לארגון היציג של עובדי החברה. אלא שבית הדין הארצי לעבודה קבע אחרת, כאמור, וזאת בלי להיכנס בכלל לשאלה מי מהארגונים מייצג יותר עובדים ברכבת.

שופטי בג"ץ הסבירו כי הם לא ראו מקום להתערבות בהחלטת בית הדין הארצי לעבודה, אולם הוסיפו: "הנחתנו היא כי בית הדין יידרש אל המקרה הזה לפי הצורך, באופן שיבטיח תום-לב מצד כולי עלמא ואי-נעילת דלתות, בוודאי בתום השנה, בנסיבות שבהן אין לכך מקום, וזאת מבלי לפגוע במהלך תקין של ההסכם, שלגביו כשלעצמו לא שמענו טיעונים".

במילים אחרות, בג"ץ מקווה שהפסיקה של בית הדין הארצי לא תביא לכך שעובדים יהיו שבויים בידי ארגון עובדים שהם אינה חפצים עוד להיות מיוצגים על-ידו.

באשר לגילה אדרעי, המשמעות היא שלפחות בשנה הקרובה היא לא תחזור לשמש כיו"ר ועד העובדים - לא מטעם כוח לעובדים וודאי לא מטעם ההסתדרות.

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן אמר היום לאחר הפסיקה: "ההסתדרות תמשיך להיות הבית של עובדי הרכבת ולשמור, כפי שעשינו עד כה, על זכויותיהם ובטחונם התעסוקתי של עובדי הרכבת". יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הוסיף: "מדובר בעשיית צדק אמיתי. ביהמ"ש העליון שמר על היציגות ברכבת ישראל. אנחנו מברכים על ההחלטה ומכאן עובדי רכבת ישראל כולם יוצאים לדרך חדשה תחת המטרייה היציבה והמגנה של ההסתדרות".

מארגון כח לעובדים נמסר בתגובה: "כוח לעובדים גאה לעמוד לימינם של עובדי רכבת ישראל במאבק חשוב זה. בחצי השנה האחרונה גילינו חבורה אמיצה של עובדים מאוחדים ונחושים הנלחמים לא רק על מקום עבודתם, אלא על עתידו של שירות ציבורי חשוב כרכבת ישראל . במהלך חסר תקדים חתמו מעל ל-1,100 עובדים על טפסי הצטרפות לכוח לעובדים במהלך חמישה ימים בלבד - אנו גאים בכל אחד ואחד מחברינו ברכבת על האומץ והנחישות שגילו. בלא קשר לתוצאות הדיון בבג"צ, מובהר עתה להסתדרות כי המהלך של הדחת וועד מכהן בניגוד לבחירת העובדים, הוא מהלך שאין העו עוברים עליו בשתיקה. כוח לעובדים ימשיך לעמוד לצד כל עובד הנאבק על זכויותיו- ברכבת כבכל מקום עבודה אחר".

את ההסתדרות ייצגה בהליך עו"ד ארנה לין; את ארגון כוח לעובדים ייצג עו"ד איתי סבירסקי; ואת הנהלת הרכבת ייצגו עורכי הדין גדעון רובין, אלון עזרא וליאור בונר, ממשרד רובין שמואלביץ' ושות'.