לידיעת עובדי אינטל: מינואר תקבלו דיוור קבוע מקריית גת

קרקעות ל-7,000 יח"ד ישווקו בצפון קריית גת ב-2013 ■ העיר הישנונית מהדרום, שמזוהה בזיכרון רק בסמוך לשמות אינטל ונינט, תנסה לרכוב על השכונות החדשות כדי למשוך אוכלוסייה חדשה לעיר

לפני שנה הוצפה העיר קרית גת בכרזות שעליהן מספרי הטלפון של מינהל מקרקעי ישראל. "רוצים דירות? תתקשרו". את הכרזות הפיץ ראש העירייה אבירם דהרי שכבר יותר משנה דורש ממחוז ירושלים במינהל להתחיל בשיווק קרקעות המיועדות למגורים בחלקה הצפוני של העיר.

במינהל לא התרשמו, וטענו כי ב-2003 נכשלו מכרזים לשיווק למרות שהוצעה קרקע במחיר אפס. "המינהל הופצץ בטלפונים וביקש שאוריד את השלטים", מספר דהרי בראיון בלעדי ל"גלובס". "זה עבד".

רכבת מתחנת עזריאלי בתל אביב מגיעה לקרית גת בתוך 32 דקות, כביש שש מקצר את הנסיעה לעיר, והממשלה החליטה להעביר את מחנות צה"ל דרומה - כל אלה חלחלו אל מסדרונות המינהל, וכך, במחצית הראשונה של 2013 ישווקו בצפון העיר קרקעות המיועדות להקמת לא פחות מ-7,000 יחידות דיור בבניה רוויה וצמודת קרקע. זאת לאחר שמרבית יחידות דיור אושרו השנה האחרונה בוד"ל, וחלקן נמצאות בשלבי אישור סופיים.

השכונה החדשה צפויה להביא לעיר, שבה חיים כיום 50 אלף תושבים, 30 אלף נוספים.

העיר שזכתה להצלחה בתחום התעשייה והצליחה למשוך אליה לא מעט מפעלי היי-טק כמו אינטל ומיקרון לצד מפעלים מסורתיים כמו סוגת וסלטי צבר, עומדת כעת בפני האתגר והצורך להזניק גם את המגורים.

מתחת לשדרות

"עם כל ההתפתחות, שדרות וקרית שמונה מדורגות בלמ"ס בדירוג סוציו-אקונומי גבוה יותר מהדירוג של קרית גת, שעומד על 4 בלבד", טוען דהרי. "כל מענקי האיזון לא שווים כלום. בשנות ה-90 בנו מהר, עבור העולים, והשכונות נראות בהתאם. 60% מבתי האב שלנו הם אנשים הפטורים מתשלום ארנונה לפי חוק, רובם עולים מבוגרים ללא פנסיה.

"יש לנו גם הרבה מקרי רווחה בעיר, יותר מ-9,000 משפחות בעיר גרות בדיור ציבורי. השכונות הזדקנו ובמקום שהיו לי ארבעה גני ילדים אני צריך כבר ארבעה בתי אבות. הדרך היחידה להביא אוכלוסייה חזקה לעיר היא לפרוץ את ביורוקרטיית הבנייה. כל הפרויקטים של שיקום שכונות למיניהן נכשלו". לדברי דהרי לפני שבוע אישרה הועדה המקומית את פרויקט התמ"א 38 הראשון בעיר.

"קרית גת היא גן עדן לתעשייה ועכשיו היא תהיה גן עדן ליזמי נדל"ן למגורים", הוא אומר. "מי שדחף וקידם את אזור התעשייה של העיר והביא במו ידיו מפעלים לעיר הוא אהוד אולמרט שהיה שר התמ"ת. ולכן כשהאשימו אותו בהאשמות שקשורות במעטפות, אני הזמנתי אותו לעיר ועשינו לו כאן טקס כבוד. אותי לא מעניינת הקומה וחצי שהממשלה מאשרת עבור חיזוק בניין מרעידות אדמה. כל יזם שירצה לבוא ולעשות פרויקט בעיר, אני אעשה תוכנית נקודתית ואאשר לו גם ארבע קומות".

הפער הגדול שנוצר בין ההצלחה של אזור התעשייה של העיר כמוקד משיכה לשלל מפעלים, לעומת שכונות המגורים הוותיקות בעיר שמשוועות להתחדשות, הוא המטרה הראשונה שדהרי מבקש לממש. לדבריו, הגיע העת המתאימה לצמצם את הפער. מלבד שכונת הבנים בעיר, שנמצאת בבנייה וכוללת 1,500 יחידות דיור, ושכונת גוגנהיים המיועדת לאוכלוסייה דתית, בעיר מורגש כבר זמן רב מחסור בדירות, ומורגש באופן חמור יותר בהיצע הדירות להשכרה. "אם עושים תמ"א 38 באזור הכי ותיק והכי פחות מבוקש בעיר, זה אומר הכול", אומר דהרי. "מי שקנה דירה בשכונות ותיקות בעיר ב-100 אלף ב-2004 חילק אותה לשלוש דירות ומשכיר אותה ב-7,000 שקל היום.יש תשואה גבוהה יותר מזה?

"מעבר לכך, יש לנו היום שתי כיתות ממר"ם בעיר, אנחנו דואגים ששלטי החוצות לא יכללו קונוטציות שליליות כמו 'די לאלימות' או 'שמים סוף לסמים', ומספרים רק על הישגים חיוביים כמו זכיות של בני נוער בתחרויות ספורט. בשכונות הישנות אנחנו משפצים מה שניתן ואנחנו מוכנים לקלוט אוכלוסייה חזקה אלינו. בשכונת הבנים דירה חדשה עולה יותר מדירה באשקלון ליד הים. זה טוב וזה לא טוב. כי קשה לתושבים כאן לקנות דירות".

דהרי (49), נשוי ואב לחמישה, נבחר לראשות העיר בשנת 2003. "לפני שנבחרתי לראשות העיר כל חיי עבדתי באזור המרכז" הוא מספר. "מעולם לא עבדתי בקרית גת עד שנבחרתי לראשות העיר. אם אני במרחק חצי שעה מעזריאלי, זה לא משחק תפקיד. מה שחשוב היום זה איפה שהמשפחה שלך חיה ולא איפה אתה עובד. זה אתגר להביא אנשים שעובדים באזור התעשייה בקרית גת לגור בעיר. "רוב האנשים מעדיפים להיות קרובים למקום עבודתם, אבל אם הם צריכים איכות חיים למשפחה המרחק מהעבודה מקום שני.

"אין לי ספק שמישהו שעובד באינטל יבוא לגור בקרית גת. החל מחודש ינואר נשלח מידעון לכל עובדי פארק התעשייה, נציף אותם במידע על העיר והחיים השוטפים בה".

היזמים שבונים כיום בעיר, מדווחים כי מרבית רוכשי הדירות החדשות בעיר הם משפרי דיור מקרית גת. חברת דונה למשל, רכשה ב-2010 קרקע ל-112 יחידות דיור בשכונת הבנים, בשני מגדלים של 14 קומות.

בכיר במינהל: "הרכבת לקרית גת היא חרב פיפיות"

את הפוטנציאל בקרית גת מזהים גם במינהל מקרקעי ישראל. "יש בקרית גת משהו לא ממומש כל השנים", אומר מנהל מחוז ירושלים במינהל מקרקעי ישראל, חמי כסיף. "היא נתפסת כפריפריה אבל היא מרכז הארץ האמיתי. סמוכה לכביש 40, כביש 6 ורכבת של 32 דקות מעזריאלי. "הרכבת המהירה הייתה דווקא חרב פיפיות לעיר", אומר כסיף. "אנשים מרשים לעצמם לעבוד באינטל, אבל להמשיך ולגור בתל אביב. מעבר צה"ל דרומה הפך את קרית גת ליעד מצוין עבור אנשי קבע שעוברים לשרת בדרום אך מעוניינים להישאר לגור קרוב למרכז, במקום שנמצא יחסית באמצע, בין הדרום למרכז, וקרית גת היא נקודה מצוינת".

לדברי כסיף, מינהלת המגורים של משרד הביטחון הביעה עניין בחלק מהמגרשים שישווקו ואם תגיש בקשה רשמית לרכישה של מתחם מגורים, המינהל יבחן אפשרות להקצותה ללא מכרז. אחד האתגרים המשמעותיים שעומדים בפני המינהל הוא לוודא שהשכונה החדשה, שמנותקת גיאוגרפית מהעיר הוותיקה ונמצאת צפונית לכביש 35, לא תהיה מנותקת מהעיר, כפי שקרה בשכונות קרית השרון בנתניה ונווה סביון באור יהודה. "אנחנו לא רוצים שתיווצר הפרדה, ולכן התוכנית כוללת גם הקמת גשרים שיחברו בין שני חלקי העיר", מסביר כסיף. "חלק ממבני הציבור והשירותים לשכונה החדשה יהיו בחלק הוותיק של העיר. התוכנית כוללת 3,000 דונם ו-7,000 יחידות דיור בבנייה צמודת קרקע ובבניינים של 3-5 קומות ומגדלים של 15-22 קומות, ובמרכז פארק בשטח 650 דונם.

"במסגרת הוד"ל, 30% מהדירות בפרויקט יהיו דירות קטנות של 85 מ"ר, ו-300 מהדירות יוקצו לטובת דיור להשכרה ארוכת טווח. הוד"ל דיבר על כמות גדולה יותר של דירות, אך ראש העיר התנגד, והגיעו לעמק השווה".

- האם השכונה החדשה תצליח למשוך אוכלוסייה חזקה מחוץ לעיר?

"בסופו של דבר המחירים משחקים תפקיד, וקרית גת היא אלטרנטיבה למי שלא מסוגל לקנות דירה במרכז הארץ".