בדיקת "גלובס": הלפטופים המובילים המבוססים על חלונות 8

הגרסה ההיברידית מגיעה ללפטופים: מסך מגע ועם אפשרות לשימוש גם כטאבלט ■ בדיקת "גלובס" מגלה כי מדובר בפתרון יעיל בעיקר לשימוש ביתי, בשל משקלו הכבד של הטאבלט

מערכת ההפעלה חלונות 8 של מיקרוסופט - המבוססת על מסך מגע - מביאה את הצרכנים לדרוש מוצרים שמתאימים לשימוש במגע, ובימים אלה משתחררים לשוק הלפטופים, הטאבלטים והמחשבים הנייחים הראשונים המותאמים לה.

למעשה, היא לא רק שינתה אצל חלק מהמשתמשים את חוויית השימוש במחשב או בטאבלט, היא גם הביאה תצורות חדשות של לפטופים המשלבים מסכי מגע או מוצרים הנקראים 'מחשבים היברידיים'. חלק מהלפטופים שהחלו לזרום לחנויות האלקטרוניקה בישראל, מאפשרים לסובב את מסך המחשב ב-180 מעלות כטאבלט, או לפרק את המסך מהמקלדת.

הרעיון של מחשבים היברידיים נשמע מבטיח, אבל לפחות בדגמים שאנחנו בדקנו, מדובר עדיין במוצר לא מושלם. הסיבה היא שכדי שהמסך יתאים לטאבלט וגם ללפטופ - עליו להיות יחסית גדול, ולכן המוצרים יחסית כבדים.

מלבד מחשבים היברידיים, לצרכנים יש אפשרות לרכוש מחשב נייח הביתה. במקרה הזה עומדת לרשותם של הרוכשים האפשרות לקנות מסך מגע, שיתחבר למחשב רגיל. מדובר בקטגוריה חדשה, שאחד הדגמים הראשונים שלה - Touch 10 של LG - צפוי להגיע לישראל. מלבד זה, אפשר לרכוש מחשבי All In Oneהכוללים את כל המחשב בתוך מסך המגע, כמו דגם DP700A3D של סמסונג.

"גלובס" בדק שלושה לפטופים שבבסיסם חלונות 8 שכבר התחילו להימכר בישראל: דגם VivoBook S400 של אסוס, דגם ATIV Smart PC Pro של סמסונג ודגםXPS12 של דל.

המסקנות: הדגם של אסוס נותן פתרון של לפטופ חצי שולחני עם מסך מגע בגודל 14 אינץ', שמעשיר את החוויה במערכת ההפעלה החדשה. הדגם של סמסונג מאפשר לקבל גם טאבלט וגם לפטופ במוצר אחד, אבל משקלו קצת כבד (1.6 ק"ג), והדגם של דל, שמאפשר להפוך את הלפטופ לטאבלט באמצעות סיבוב, מספק מסך מוצלח אך סובל מבעיית משקל דומה.

בשורה התחתונה, משתמשים שירכשו מוצרים אלה ייהנו אמנם ממוצר היברידי ויוכלו לנצל את כל היתרונות של מערכת ההפעלה חלונות 8 - מה שבלתי אפשרי לעשות בלפטופים ללא מסך מגע - אך עליהם להביא בחשבון שמדובר במוצרים יחסית כבדים. המחירים יחסית ללפטופים ולטאבלטים אחרים דומים.

אסוס VivoBook S400: לפטופ שולחני עם מסך מגע

עיצוב: אסוס מגדירה את דגם S400 מסדרת ה-VivoBook שלה כאולטרה-בוק, אבל אל תתנו למושג הזה לבלבל אתכם. בעוד שאולטרה-בוקים הם לפטופים דקיקים וקלים, ה-S400 רחוק מזה. הוא שוקל 1.8 ק"ג ועוביו 2.1 ס"מ. הסיבה למשקל הכבד הוא המסך שמגיע כאן בגודל של 14 אינץ' באיכות מוצלחת וברזולוציה של 1,366 על 768 פיקסלים.

מגע: חלונות 8 היא מערכת הפעלה שנוצרה לעולם מסכי מגע, לכן השילוב של מסך מגע בדגם הזה הוא חשוב. איכות התגובה של המגע כאן טובה, ואפשר לתפעל בקלות את ממשק האריחים של מיקרוסופט בזמן שמבצעים פעולות מסוימות עם המקלדת. הייתה חסרה לנו תאורה אחורית במקלדת, כאשר איכות משטח המגע של העכבר הייתה נעימה לשימוש, כולל מספר מחוות כמו ביצוע זום, שניתן לבצע עם האצבעות.

חומרה: את ה-S400 מריץ מעבד i5 של אינטל במהירות 1.70 ג'יגה הרץ עם 6 ג'יגה זיכרון. הכונן הקשיח מגיע בנפח חצי טרה, כאשר מערכת ההפעלה יושבת על כונן קשיח נפרד מסוג SSD, המאפשרת זמן הפעלה ותגובה מהיר יותר. יש גם כניסת HDMI ו-2 כניסות USB, אחת מסוג 3.0 והשנייה מסוג 2.0. הרמקולים סיפקו תוצאות בינוניות.

סוללה: ה-S400 מגיע עם סוללה שתחזיק רק כ-3.5 שעות בהגדרות גבוהות ועם חיבור אלחוטי לרשת - נתון נמוך ביחס לאולטרה בוקים. המחשב מתחמם מעט כאשר הוא מונח על הברכיים.

בשורה התחתונה: ה-S400 מתאים למי שרוצה לפטופ שישב בעיקר על השולחן ואולי יצא מהבית לעיתים רחוקות. זמן הסוללה לא מדהים, גם המשקל לא קל, אבל גודל המסך והשילוב של מגע עושים אותו למוצר טוב, כל עוד מדובר בלפטופ נייח.

דל XPS12: חצי לפטופ, חצי טאבלט

עיצוב: המגמה בעולם הלפטופים הכוללים את חלונות 8, היא הניסיון לשלב טאבלט ומחשב נייד יחדיו. ה-XPS12 מגיע עם מסך מוצלח בגודל של 12 אינץ', כאשר במצב הרגיל שלו הוא נראה כמו לפטופ רגיל, אולם נגיעה קלה על המסך, מאפשרת לסובב אותו ב-180 מעלות ולהפוך אותו לצד השני וכך מתקבל טאבלט, כאשר המקלדת הופכת לגב של המחשב הזה. דל ניסתה לבנות נטבוק בתצורה הזו לפני כשנה (דגם Inspiron Duo 1090), אך המוצר סיפק אז חוויה לא טובה. הדגם הנוכחי מתקן את הרשמים הלא טובים מהדגם הישן.

טאבלט: השימוש ב-XPS12 מוצלח בסך הכול, אך כטאבלט הוא קצת כבד מדי: המוצר שוקל קצת יותר מקילו וחצי. זה לא הרבה ללפטופ, אבל לטאבלט זה המון. לכן, לא היינו מחליפים את הטאבלט היומיומי שלנו בדגם הזה, אולם כן היינו משתמשים בו כטאבלט ביתי - כזה שמאפשר לשבת בנוחות בסלון ולגלוש באינטרנט, לקרוא מיילים.

חומרה: ה-XPS 12 מגיע עם מעבד i5 של אינטל במהירות 1.80 ג'יגה הרץ, 4 ג'יגה זיכרון, כונן קשיח בנפח 128 ג'יגה. המשטח עכבר מאפשר מחוות מגע, אבל הוא לא נוח לשימוש. המקלדת עצמה מגיעה עם תאורה אחורית ובסך הכול נוחה לשימוש. מלבד זה, יש 2 כניסות USB מתקן 3.0. הרמקולים סיפקו תוצאות בינוניות.

סוללה: הסוללה מחזיקה רק כ-3 שעות בהגדרות גבוהות ועם חיבור אלחוטי לרשת. נתון נמוך ביחס לאולטרה בוקים. המחשב עצמו מתחמם מעט מאוד, כשהוא על הברכיים.

בשורה התחתונה: ה-XPS12 הוא לפטופ מוצלח, אבל לא מהווה תחליף לטאבלט וגם מחירו גבוה מדי.

סמסונג ATIV Smart PC Pro: לפטופ מתפרק לטאבלט

עיצוב: גם לסמסונג יש לפטופ שהופך לטאבלט: דגם ATIV Smart PC Pro (המוכר גם בשם XE700T1C). מדובר במוצר שמאפשר בלחיצת כפתור, שליפה של המסך מהמקלדת והפיכתו לטאבלט נייד. הרעיון עצמו לא חדש והוא קיים כבר הרבה זמן בלפטופים של אסוס הפועלים על אנדרואיד של גוגל, אולם במקרה הזה סמסונג מציעה שימוש בחלונות 8, הכוללת את היתרונות של תוכנות למחשבים ניידים גם בטאבלטים. הבעיה הגדולה בעיצוב של האטיב היא המשקל שלו, שעומד על 888 גרם בחלק של הטאבלט. המשקל הכולל עם המקלדת עומד על 1.6 ק"ג. לא קל במיוחד, ואפילו כבד.

טאבלט: מסך ה-ATIV מגיע בגודל 11.6 אינץ', הרזולוציה עומדת על 1366 על 768 פיקסלים והתוצאות בסך הכול טובות. עבור מחשב נייד המסך מעט קטן לשימוש, למרות שזה דבר שאפשר להתרגל אליו. כטאבלט מדובר במסך יחסית גדול ורחב, שבשל משקלו היחסית כבד מספק חוויה פחות נעימה כאשר אוחזים בו זמן רב (למשל, בעת צפייה בסרט או קריאת ספר).

חומרה: ה-ATIV מגיע עם מעבד i5 של אינטל במהירות 1.70 ג'יגה הרץ, 4 ג'יגה זיכרון וכונן קשיח בנפח 128 ג'יגה. משטח העכבר מאפשר מחוות מגע, אבל רמת נוחות השימוש בו בינונית. המקלדת לא כוללת תאורה אחורית, אבל נוחה לשימוש. מלבד זה, יש לטאבלט קורא כרטיסי זיכרון, כניסת USB ו-mHDMI. המקלדת מוסיפה עוד 2 יציאות USB מתקן 2.0.

סוללה: הסוללה מחזיקה כ-5 שעות בהגדרות גבוהות ועם חיבור אלחוטי לרשת. המוצר לא מתחמם בכלל.

בשורה התחתונה: ה-ATIV Smart PC Pro הוא לפטופ מוצלח כאשר מסתכלים עליו כמוצר המשלב טאבלט ביתי. המשקל שלו קצת מפריע לחוויה.

האביזרים הנלווים

מיקרוסופט Wedge Mobile Keyboard: מקלדת אלחוטית

השקתה של חלונות 8 הביאה את מיקרוסופט להשקה של אביזרים משלימים ללפטופים וטאבלטים. המקלדת Wedge Mobile מותאמת לטאבלטים עם חלונות, אבל היא יכולה לעבוד גם על אייפדים או טאבלטים אנדרואיד, כאשר החיבור הוא אלחוטי בטכנולוגיית בלוטות' ובעזרת 2 סוללות AA. המקלדת קטנה מאוד וכוללת מסגרת מזערית, כך שהמשתמש סוחב בתיק מקלדת קטנה יחסית, אבל עדיין עם כפתורים בגודל רגיל ובמשקל קל. למשתמשי חלונות 8, מיקרוסופט הוסיפה כפתורים ייעודים לחיפוש והפעלת הגדרות, בנוסף לכפתור חלונות הקבוע שנמצא במקלדות לחזרה לעמוד הבית ושליטה בעוצמת הסאונד.

רעיון מאוד נחמד שהגו מהנדסי מיקרוסופט הוא הכיסוי של המקלדת, שגם מכבה ומדליק את המקלדת באופן אוטומטי וגם משמש כתושבת לטאבלט.

לוג'יטק T650: משטח מגע

משתמשים רבים מעדיפים את השימוש בעכבר רגיל במקום משטח המגע הקיים בלפטופים. בלוג'יטק סבורים שיש קהל מספיק רחב שירצה משטח מגע גדול, בדיוק כמו זה הקיים במחשב הנייד. ה-T650 הוא משטח מגע אלחוטי, המתחבר ללפטופ עם מתאם USB. היתרון של המוצר הזה הוא שאפשר לבצע באמצעותו מחוות רבות, שבדרך כלל ניתן לבצע בצורה נוחה רק בעזרת מסך מגע. בעזרת המשטח אפשר לפתוח תפריטים או לעבור בין חלונות פתוחים, במחוות עם האצבעות. למרות היתרון הזה, פחות חבבנו את האפשרות הזו והתגעגענו לשימוש בעכבר רגיל. משהו ב-T650 הקשה על ביצוע פעולות פשוטות, הדורשות העתקה והדבקה של טקסטים. כמו כן, לנו היה יותר נעים להניח את היד על עכבר שגם מאפשר לה לנוח.

ה-T650 פועל על סוללה פנימית, אותה טוענים בעזרת כבל USB המתחבר למחשב.

מיקרוסופט Wedge Touch: עכבר קטן ואלחוטי

עכבר Wedge Touch של מיקרוסופט מיועד למשתמשי חלונות 8, שרוצים מוצר קטן מאוד כאשר הם נמצאים בשטח. העכבר בנוי ממשטח מגע שלם, המשמש לניווט בתפריטים: למעלה, למטה, ימינה ושמאלה באמצעות הזזת האצבע עליו. משתמשי חלונות 8 זקוקים לניווט לצדדים כבר בתפריט הראשי. העכבר פועל על סוללת AA בודדת והוא מתקשר עם הטאבלט בתקשורת אלחוטית (בלוטות'). הוא יחסית נוח, אבל עדיין היינו מעדיפים עכבר קצת יותר גדול עם כפתורי אחורה וקדימה לשימוש בדפדפן.

לוג'יטק Touch Mouse T620: עכבר מגע

בלוג'יטק החליטו לבנות עכבר בעיצוב רגיל, אבל עם משטח מגע המשולב בו. ה-Touch Mouse T620 מאפשר לגלגל עמודים למעלה ולמטה וגם לצדדים באמצעות הזזת האצבע על משטח העכבר. גלגול לצדדים היא יכולת שאולי לא השתמשו בה הרבה בממשק של חלונות 7, אבל בחלונות 8 עמוד הבית דורש גם את האופציה הזו. מעבר לזה, יש יכולת, באמצעות שתי נגיעות עם האצבע בחלק האמצעי של העכבר, לעבור ישר לעמוד הבית.

ה-T620 מתחבר למחשב באופן אלחוטי באמצעות מתאם USB קטן, והוא פועל על 2 סוללות AA. אנחנו מצאנו את העכבר נוח לשימוש, כאשר מדובר בפתרון למי שמחפש גם מגע וגם עכבר רגיל.