המנהלים של בסט ביי וזינגה - המנכ"לים הגרועים של 2012

כך על פי סידני פינקלסטין, פרופסור ותיק בבית הספר לעסקים של קולג' דרטמות ■ מארק צוקרברג לא נכנס לרשימה, אך ספג ביקורות על "אגו מסיבי"

מי הם המנכ"לים הגרועים ביותר ללא עוררין של 2012? סידני פינקלסטין, פרופסור ותיק בבית הספר לעסקים של קולג' דרטמות, מפרסם זה שלוש שנים את הרשימה שלו לדירוג המנכ"לים הכושלים.

השנה במקום הראשון מופיע בריאן דאן, שהתפטר באפריל מתפקיד מנכ"ל בסט ביי עקב טענות כי קיים יחסים לא-ראויים עם כפיפה צעירה ממנו בהרבה. בשנה שחלפה החברה בניהולו ספגה ירידה במחיר המניה, קריסה במכירות ואובדן חלק מנתח השוק לטובת המתחרות. בנוסף, התמכרותו של בריאן לרכישה חזרה של מניות החברה עלתה לבסט ביי 6.4 מיליארד דולר וכמעט לא הניבה תועלת.

למקום השני הגיע אוברי מקלנדון, מנכ"ל צ'ספיק אנרג'י, שהתקשה להפריד בין ענייניה הכספיים של החברה לענייניו הכספיים הפרטיים. לדברי רויטרס, לווה מקלנדון 1.1 מיליארד דולר במשך שלוש שנים בהלוואות שלא דווחו כנגד אחזקתו, ואף ניהל מהצד קרן גידור בת 200 מיליון דולר בשוק הנפט והגז - "ניגוד אינטרסים ברור", לדברי פינקלסטין.

במקום השלישי ניצבת אנדריאה ג'ונג, שהתפטרה באפריל מתפקיד מנכ"לית חברת הקוסמטיקה אבון, אך ממשיכה לכהן כיו"ר עד סוף השנה. ג'ונג לא הצליחה לפת עיותיה התפעוליות של החברה ולהכשיר מחליף, ודחתה הצעת רכש בסך 10.7 מיליארד דולר מחברת מוצרי הטיפוח קוטי, שבדיעבד התבררה כמציאה גדולה לאבון. מ-2004, בתקופת כהונתה של ג'ונג, התכווץ שווי החברה מ-21 מיליארד דולר ל-6 מיליארד דולר.

במקום הרביעי מופיע מארק פינקוס, מנכ"ל זינגה. מתחילת 2012 צללה מניית זינגה ב-75%. פינקלסטין טוען שפינקוס עשה כמה שגיאות, בהן יצירת תלות רבה מדי בפייסבוק, שמניב נתח גדול מהכנסות זינגה.

במקום החמישי ניצב רודריגו ראטו, שהתפטר ביולי מתפקיד יו"ר הבנק הספרדי בנקיה. ראטו כיהן בעבר כשר האוצר של ספרד וכמנכ"ל קרן המטבע הבינלאומית. כעת הוא נחקר בחשד למרמה, תיאום מחירים ומעילה בפרשת קריסתו המחרידה של בנקיה, שנזקק לחבילת הצלה מממשלת ספרד. ב-2011 דיווח בנקיה על רווח של 309 מיליון אירו, אך לאחר התפטרותו של ראטו תוקן נתון זה להפסד של 3 מיליארד אירו.

שני מנהלים בכירים אחרים, מארק צוקרברג מפייסבוק ואנדרו מייסון מגרופון, כמעט נכנסו לרשימה. צוקרברג ספג ביקורת על "האגו המסיבי" שלו, ורשימת החסרונות של שניהם כוללת חוסר בגרות נפשית ומניות שנעות בכיוון אחד בלבד - ולא הכיוון הנכון.