הקו המחבר בין סיוה לטבע

בצל "אירועי טבע " שהתרחשו בשבוע שעבר, הלך מעט לאיבוד קרב תמחור די אגרסיבי על חלק מפעילותה של חברת טכנולוגיה ששמה MIPS - קרב שמתנהל בין שתי רוכשות, אחת מהן היא חברה ישראלית לכל דבר ועניין, סיוה (Ceva) שמה.

מאבק פומבי של שתי חברות טכנולוגיה על חברה אחרת הוא די נדיר, ולא רק בזירה הישראלית. בדרך כלל, מו"מ לרכישת חברה מתנהל בחדרי חדרים, ורק מי שצריך לדעת עליו מודע לפרטיו. בסופו, על פי רוב, תצא הודעה כי חברה X רכשה את חברה Y, ומעט מאוד יודעי דבר יכולים לספר כיצד נקבע מחיר הרכישה, והאם הרוכשת הייתה רק אחת מני רבות.

לכן, הקרב שבו מעורבת סיוה מעט חריג, ואפילו מזריק מעט חיים בגזרה הישראלית בוול סטריט שקצת איבדה מזוהרה.

והנה תקציר האירועים הקודמים. סיוה, שמפתחת שבבים לעיבוד וניתוח אותות תקשורת דיגיטליים, הודיעה לפני קצת למעלה משלושה שבועות כי הציעה ל-MIPS האמריקנית לרכוש את יתרת פעילותה שלא נמכרה (ראו בהמשך) תמורת 75 מיליון דולר במזומן, וזאת במקביל למו"מ שמנהלת MIPS למכירת אותה פעילות ל-Imagination האנגלית לפי תג מחיר של 60 מיליון דולר. MIPS, שמפתחת שבבים למעבדים מרכזיים, מכרה בתחילת נובמבר חלק ניכר מהפטנטים על שמה תמורת 350 מיליון דולר לקבוצת Bridge Crossing, קונסורציום של חברות בהובלת המתחרה ARM.

Imagination לא נותרה חייבת, ושלושה שבועות לאחר היוודע דבר המהלך של סיוה, שיפרה הצעתה ונקבה במחיר של 80 מיליון דולר. לא עברו 24 שעות, וסיוה עטתה שוב כפפות, והציעה 90 מיליון דולר - 50% יותר מהצעתה המקורית של Imagination.

מו"מ כמו סרט מתח

היכן עומדים הדברים כרגע? ובכן, ביום רביעי האחרון - יממה לאחר שסיוה שיפרה הצעתה, הודיע דירקטוריון MIPS כי הצעת החברה הישראלית אכן טובה יותר מזו של החברה האנגלית, וכי הוא מחויב להמשיך לנהל מו"מ מול Imagination עד סוף יום העסקים של יום שישי האחרון, 14 בדצמבר. יום זה חלף עבר לו, ומכיוון שוול סטריט חוזרת לעבודה ביום שני, עדיין לא ניתן לדעת כיצד הגיבה Imagination - האם ויתרה לסיוה או שיפרה הצעתה בשנית.

כך או אחרת, הקרב על MIPS הזכיר לנו קרב תמחור דומה בו הייתה מעורבת לא אחרת מאשר טבע. השנה הייתה 2003, וטבע נאבקה על ליבה של סיקור האמריקנית מול חלק ממתחרותיה, דוגמת סנדוז. סיקור ניהלה מו"מ מול שבע רוכשות פוטנציאליות, ולאחר שארבע ויתרו, נותרו שלוש - טבע ושתיים אחרות. לאחר 8 חודשי מו"מ, שמתואר במסמכי טבע כמו סרט מתח אמריקני, יצאה טבע כשידה על העליונה ורכשה את סיקור תמורת 3.4 מיליארד דולר.

סיוה אינה טבע, ו-MIPS אינה סיקור, אך המקרה של סיוה הזכיר לנו שמו"מ לרכישת חברה יכול להיות הרבה יותר מעניין וצבעוני מכפי שהוא נתפס על פני השטח. המשך יבוא.