כך תסייע הבורסה לתקומה של הקבוצה מהליגה הרביעית

מועדון הפאר ריינג'רס, שפשט את הרגל בשנה שעברה והידרדר לתהומות הכדורגל הסקוטי, ינפיק השבוע 57% מאחזקותיו עבור 24.5 מיליון ליש"ט

הדרך של מועדון הפאר הסקוטי ריינג'רס בחזרה לימי התהילה שלו תקבל השבוע סיוע משמעותי: הקבוצה מגלזגו תוציא לדרך הנפקת מניות לציבור בבורסה המשנה של לונדון (AIM).

ריינג'רס, שמשחקת העונה בליגה הרביעית בחשיבותה בסקוטלנד, זכר לפשיטת הרגל עליה הכריזה בעונה הקודמת והפירוק של המועדון במסגרתו הוא נאלץ לקום מחדש בליגה נמוכה, צפויה לגייס מההנפקה כ-24.5 מיליון ליש"ט, במהלך שיעניק לציבור 57% מהאחזקות שלה (הערכת השווי של המועדון היא 43 מיליון ליש"ט).

כזכור, חובות בסך 135 מיליון ליש"ט, רובן לרשויות המס בבריטניה (HMRC), הובילו את הקבוצה שזכתה ב-54 אליפויות סקוטלנד לפשיטת רגל ולפירוק. כיום המועדון נקי מחובות, לאחר שאיש העסקים האנגלי צ'רלס גרין רכש ממפרקי הקבוצה את הנכסים שלה, ביניהם אצטדיון אייברוקס שמכיל 51 אלף מקומות. כיום הקבוצה מתנהלת ללא חובות, ולמרות שהיא משחקת בליגה הרביעית, הקהל שלה מקפיד למלא את המגרש, עם ממוצע צופים של קרוב ל-47 אלף איש למשחק העונה.

מי שכבר הבטיח רכישה של חלק מהמניות, באופן מפתיע, הוא מייק אשלי - הבעלים של ניוקאסל מהפרמיירליג האנגלית ובעל השליטה ברשת קמעונאות הספורט הבריטית Sports Direct. אשלי ירכוש 5.20% מהמניות. במידה וריינג'רס תחזור לשחק בליגה הראשונה בשנים הקרובות, ולהשתתף במפעלים האירופיים של אופ"א - אשלי יאלץ ככל הנראה למכור את המניות שלו, עקב האיסור של אופ"א על בעלויות צולבות בכדורגל האירופי.

ריינג'רס תחזור בכך לבורסה במהרה, אחרי שבשנים האחרונות, עד לפשיטת הרגל, מניותיה נסחרו ב-PLUS Stock Exchange, הבורסה הלונדונית לחברות בינוניות-קטנות.

קבוצות כדורגל הפכו במהלך השנים האחרונות ללא מאד אטרקטיביות עבור משקיעים, ומרבית המועדונים שהנפיקו מניות במהלך שנות ה-80 וה-90 כבר עברו מאז לידיים פרטיות. אלא שעדיין יש כמה שמות בריטים נוצצים בשוק המניות: ארסנל, שחלק ממניותיה עדיין נסחרות ב-PLUS; וכמובן מוליכת הפרמיירליג, מנצ'סטר יונייטד, שהנפיקה השנה 10% בוול-סטריט, שם היא נסחרת כעת לפי שווי שוק של 2.24 מיליארד דולר.