התנועה לאיכות השלטון: "אין למנוע חתימת הסכם שמיים פתוחים"

פנתה ליועמ"ש בדרישה להבהיר האם חתימה על ההסכם כעת אכן מהווה חריגה מהנחיות הפסיקה והיועמ"ש לשמור על איפוק בהפעלת סמכויות הממשלה בתקופת בחירות

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה להבהיר האם חתימה על הסכם "שמים פתוחים" בזמן הבחירות הנוכחי אכן מהווה חריגה מהנחיות הפסיקה והיועמ"ש לשמור על איפוק בהפעלת סמכויות הממשלה בתקופת בחירות.

ביולי השנה בישר שר התחבורה, ישראל כץ, בהתרגשות רבה על כך שהסכם שמים פתוחים עם האיחוד האירופי נחתם בראשי תיבות. את מעמד החתימה הגדירו באותו יום במשרדו כהיסטוריה שהושגה לאחר משא ומתן שנמשך יותר מ-3 שנים. "ההסכם יהפוך את ישראל לחלק אינטגראלי ממדינות האיחוד האירופי בכל הנוגע לתעופה, ועם כניסתו של ההסכם לתוקף אני צופה גידול ביעדי הטיסה והוזלה משמעותית של כרטיסי הטיסה. אני רואה בהסכם הישג גדול למדינת ישראל שיאפשר לה להשתלב במרחב האווירי העולמי וליהנות מהיתרונות הגדולים הגלומים בו. מדובר בהסכם טוב לאזרחי ישראל שיסייע לחוסנו של המשק", אמר אז כץ.

אלא שבשבוע שעבר באופן מפתיע בשעות אחר הצהריים, פרסם משרד התחבורה הודעה לעיתונות המודיעה על החלטת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, המורה לשר כץ לדחות את חתימת ההסכם שהייתה אמורה להתקיים ב-20 בדצמבר, וזאת בשל הבחירות. "יש צורך להימנע מקבלת החלטות בעלות משמעות מרחיקת לכת ערב בחירות ומתוך עקרון של ממשל תקין ערב הבחירות", לשון ההודעה.

הודעה זו עוררה את זעמם של גורמים רבים הן בענף התיירות והן באיחוד האירופי. "כל ההסבר הזה של דחיית ההסכם בגלל בחירות הזוי", אמר בסוף השבוע ל"גלובס" נשיא התאחדות המלונות, עמי פדרמן. גורמים אחרים בהתאחדות המלונות אף טענו כי על נתניהו וכץ הופעלו לחצים מצד מתפקדי הליכוד בוועד עובדי אל על המתנגדים, בדומה להנהלת החברה, להסכם האמור בטענה שהוא יפגע קשה בחברה בשל הכתבת תנאי תחרות לא הוגנים.

בתנועה למען איכות השלטון טענו היום כי אין כל מניעה שהחלטה זו תתקבל בתקופת בחירות. "על פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה שהתפרסמו ב-16 באוקטובר השנה נקבע כי ממשלת מעבר מחויבת באיפוק בהפעלת סמכויותיה לגבי כל אותם עניינים שאין כורח ודחיפות מיוחדת לפעול בהם בתקופת המעבר.

התנועה מדגישה, כי חתימה על ההסכם עם האיחוד האירופי, עליו כבר חתמה הממשלה בראשי תיבות ואשר היה אמור להיחתם בימים הקרובים, שעליו עמל השירות הציבורי במשך כהונתם של שתי ממשלות, הינו במסגרת פעולתה. כל משמעות החתימה שהייתה אמורה להתקיים ביום חמישי הקרוב הינה חתימה פורמאלית, ולא החלטה מחדש על ההסכם.

יתרה מזאת, הסכם 'שמיים פתוחים' הינו בגדר פעילותה השוטפת של הממשלה: על הסכם זה עמלו במשך כהונת שתי הממשלות האחרונות". עוד טוענים בתנועה כי ברור כי אי חתימה על ההסכם מהווה הפרת התחייבות ממשלת ישראל מול האיחוד האירופי ומהווה גם נקודת אל-חזור, שכן לא ברור מתי יהיה ניתן לחתום על ההסכם בשנית לאור אי-החתימה הנוכחי.

"כשם שאסור לאפשר לממשלה לבצע החלטות פוליטיות שמהוות 'מחטפי בחירות', כך אסור לאפשר לממשלה לנצל את הנחיות היועמ"ש ולחדול מלבצע החלטות מקצועיות משיקולים פוליטיים לא עניינים, שכן בכך אף המחדל הינו "מחטף פוליטי", אומר עו"ד חי מיארה, התנועה לאיכות השלטון.