סקר: חברות אינן מעוניינות לממש את הרווחים הכלואים

פירמת דלויט והתאחדות התעשיינים בסקר מנהלי הכספים: 60% ציינו כי רמת המינוף של החברות התעשייתיות - מסוכנת

יותר ממחצית (54%) ממנהלי הכספים בחברות עם "רווחים כלואים" אינם מעוניינים לממשם, למרות הטבות המס המובטחות - כך עולה מסקר משותף של פירמת רואי החשבון דלויט ופורום מנהלי הכספים של התאחדות התעשיינים.

המדינה מבטיחה לחברות תשלום מס מופחת במקרה שיבחרו לממש את הרווחים ולהוציא לחו"ל את ההון שצברו בישראל. ממצאי הסקר מצביעים כי חרף מאמצי החקיקה שהובילו בנושא משרד האוצר ורשות המסים, החברות שמחזיקות בהון הכלוא לא מתפתות לחלק אותו עם המדינה.

הסקר ביקש לבחון את עמדות מנהלי הכספים בחברות תעשייתיות בארץ לקראת שנת 2013 והוא הקיף 110 נשאלים. 60% ממשתתפי הסקר ציינו כי רמת המינוף של החברות התעשייתיות בישראל גבוהה מדי. בסקר לפני שנה ציינו רק 34% מהנשאלים כי רמת המינוף של החברות גבוהה מדי.

רו"ח שרון שתוי-כהן, ראש מגזר התעשייה ושותפה בפירמת דלויט, הבהירה בהתייחס לנתון כי "ניתן להניח כי רמות המינוף של חברות בתעשייה לא השתנו באופן דרמטי במהלך השנתיים האחרונות, אך בעקבות המיתון המתמשך והסדרי החוב השונים, רמת מינוף שבעבר נחשבה סבירה, נתפסת בסביבה העסקית הנוכחית כמסוכנת".

מנהלי הכספים בחברות צופים החמרה במדיניות האשראי של הבנקים, בין השאר בשל הקושי לצפות מגמה מובהקת של שיפור בסביבה הכלכלית. מהסקר עולה עוד כי 53% מהנשאלים סבורים כי ימי האשראי ללקוחות החברות יגדלו, ו-48% סבורים כי ב-2013 יתווספו עוד ימי אשראי לספקי החברות. 46% ציינו כי העלויות לגיוס האשראי לחברות גבוהות. 69% מבין הנשאלים הגדירו את שוק ההון כ"מקור מימון חיצוני שאינו אטרקטיבי לחברות התעשייתיות".

החמרה במדיניות האשראי

במסגרת הסקר נתבקשו הנשאלים להביע את עמדתם בעניין השפעת הממשלה והרגולציה על התעשייה. 63% מהם מעריכים כי הבחירות הצפויות בסוף החודש הבא לא ישפיעו באופן מהותי על מגזר התעשייה בארץ. עם זאת, 21% מהנשאלים העריכו שלמצב הפוליטי בישראל עשויה להיות השפעה שלילית על התעשייה.

כמעט מחצית מהנשאלים אמרו כי השפעת הרגולציה על צמיחת החברה שלהם תהיה שלילית. "רק 3% מבין מנהלי הכספים שהשתתפו בסקר טענו כי לרגולציה תהיה השפעה חיובית על פעילותם, דבר שמחייב את הממשלה לבחון בצורה מעמיקה וכוללת את מדיניותה באשר לסביבה העסקית שבה פועלת התעשייה", אומר רו"ח פנחס קימלמן, יו"ר פורום מנהלי הכספים בהתאחדות התעשיינים והמשנה למנכ"ל כספים באסם השקעות. "על הממשלה להניע מהלכים לרפורמות ודה-רגולציה להקלה על עשיית העסקים בישראל, וזאת כדי לשמור על כושר התחרות של המשק מול שווקים אחרים ולהבטיח את המשך ההשקעות בתעשייה בישראל".

בתוך כך, מנהלי הכספים בחברות הביעו דאגה ממגמת ההתייקרות של עלויות הייצור, לעומת ירידה צפויה במכירות: 71% מהנשאלים צופים עלייה במחיר האנרגיה; 64% דיווחו על צפי לעלייה בשכר העובדים ו-49% מודאגים מעליית מחיריהם של חומרי הגלם: "חלק מהעלויות המשמעותיות למפעלי התעשייה, כמו מים, חשמל וארנונה, הן בשליטת הממשלה, ועליה לעשות כל מאמץ להימנע מהעלאת תעריפים. בשנים האחרונות עלו מחירי התשומות בעשרות אחוזים, וכל עלייה נוספת עלולה להביא לעליית מחיר המוצרים, לצמצום הפעילות העסקית או לסגירת מפעלים ופיטורי עובדים", אמר קימלמן.

מנהלי הכספים פסימיים
 מנהלי הכספים פסימיים