הקורלציה בין מניות ה-S&P 500 צונחת; מה זה אומר?

בחברת ניהול ההשקעות KCPS מצביעים על אינדיקציות לכך שהמניות חוזרות לנוע על פי תוצאות החברות, ולא לפי הסנטימנט המשברי הכללי ■ מהו אופן ההשקעה המומלץ שניתן לגזור מכך

בשבוע שעבר הכריז נגיד הבנק המרכזי האמריקני, בן ברננקי, על תוכנית תמריצים מוניטרית נוספת, הרביעית במספר מאז החל המשבר הפיננסי האחרון. בניגוד להכרזה על התוכניות הקודמות, שלהן השוק חיכה, ציפה והגיב, ההכרזה האחרונה כמעט לא השפיעה על שוקי ההון בעולם.

"סביבת השוק משתנה", אומרים טל קינן, מנכ"ל, יו"ר ואחד ממייסדי חברת ניהול ההשקעות הגלובלית KCPS, וערן פלג, מנהל חטיבת ניהול ההון הפרטי. "היינו בסביבת שוק שמונעת מהמשבר, ובה גורמי המקרו הכלכליים הכתיבו את הנעשה. יש סימנים שהדבר משתנה בהדרגה".

פלג וקינן מצביעים על הסימנים, אשר מעידים על חזרה לנורמליות של השוק, שבו מניות החברות נעות על פי התוצאות הפיננסיות שלהן, ולא לפי הסנטימנט הכללי. "הסימן הראשון הוא ירידה ברמת התנודתיות של השוק. היום מדד ה-VIX (המכונה "מדד הפחד") בשוק האמריקני ירד לרמה של 17 נקודות, שזה קרוב מאוד לממוצע הרב-שנתי שלו. המשמעות היא שהתנודתיות חזרה לרמה ממוצעת, ויש קשר בין רמת התנודתיות לבין השוק. תנודתיות גבוהה מאפיינת בדרך כלל תקופות משבר ושוק נמוך, ותנודתיות נמוכה מאפיינת שוק יותר טוב ויציב".

הסימן השני שעליו מצביעים פלג וקינן, הוא שינוי בהובלת הסקטורים. "בשנים האחרונות, סקטור הטכנולוגיה הוביל את השוק האמריקני. זה נבע מפיתוחים כמו הסמאטרפונים וטאבלטים, שאפשרו לחברות דוגמת אפל לצמוח בצורה מדהימה; אבל גם בגלל הצמיחה המבנית, המשקיעים ראו את הסקטור כחסין בפני כל הצרות הכלכליות שאליהן העולם חשוף. כך, באופן מעניין סקטור הטכנולוגיה, שבעבר נחשב למסוכן, נתפס פתאום כדפנסיבי בעולם של חוסר ודאות כלכלית, ולכן המשקיעים אהבו אותו והוא הוביל את השוק".

לדברי השניים, "אחד הדברים שרואים בחודשים האחרונים הוא שסקטור הטכנולוגיה מאבד מהעוצמה ויכולת ההובלה שלו, וגם זה סימן לשינוי. הסקטור המוביל בחודשים האחרונים בשוק המניות האמריקני הוא הבנקים, וזהו שינוי משמעותי, כי הבנקים הציגו תשואת חסר בשנים האחרונות מאז המשבר, והשנה התשואה בסקטור הפיננסים בארה"ב כמעט כפולה ביחס לתשואה של S&P 500".

בהקשר זה מתייחסים פלג וקינן גם לשוק הישראלי. "עברנו תהליך של גלובליזציה, ויש סקטורים ומניות שקשורים יותר לנעשה בעולם ויש כאלו שפחות. במקרה הספציפי הזה בנקאות וטכנולוגיה בארץ קשורים מאוד לעולם. הרבה אנליסטים מקומיים אמרו בשנה האחרונה שהבנקים זולים, אבל הם הסתמכו על הערכות שווי ולא שמו לב שיש קורלציה גבוהה מאוד בין הפיננסים בעולם לסקטור הבנקאות בארץ. בפועל, הסיכונים הסיסטמתיים היו בינלאומיים, וכל עוד סקטור הבנקאות העולמי לא הצליח להמריא, גם כאן הוא לא המריא למרות הערכות השווי הנמוכות".

מתי מחליפים סגנון השקעה?

להערכתם של פלג וקינן, הסימנים לחזרה למצב נורמלי גוזרים גם שינוי באופן ההשקעה בשווקים. "מאז המשבר השוק פחות מסתכל על המצב הכלכלי של החברות, ומה שהניע אותו היו הגורמים הכלכליים - יש קונספציה שכאשר המצב באירופה משתפר, השוק עולה, וכאשר יש חששות, השוק יורד. השאלה אם לחברה יש תוצאות טובות יותר או פחות הייתה משנית לגורמי המקרו, והערך למחקר ואנליזה של חברות היה נמוך יחסית, כי זה לא מה שהניע את מחיר המניות.

"במצב כזה, היכולת של גופים שהם סטוק פיצ'רס (קרנות נאמנות, מנהלי תיקים וקרנות גידור, ר' ש') לייצר תשואה עודפת למשקיעים, היא מוגבלת יותר, בגלל שהקורלציה הייתה גבוהה מאוד. גם אם היה להם את הרעיון הכי טוב בעולם, היכולת שלו לבוא לידי ביטוי בתשואות היה נמוך, כי ההבדל בין מניה טובה למניה גרועה היה נמוך. מסיבה זו בשנים האחרונות היה כדאי יותר להשקיע בתעודות סל פסיביות - סביבת השוק התאימה לכך".

אלא שבחודשים האחרונים נרשמה ירידה חדה ברמת הקורלציה בין המניות, וזו מתקרבת לממוצע הרב-השנתי (ראו גרף על S&P 500). הקורלציה בין המניות בודקת באיזו מידה הן נעות יחד, אולם אין להשליך מכך לגבי עוצמת התנועה. הירידה בקורלציה בין המניות אינה בהכרח מתואמת עם עלייה בשוקי המניות בטווח הקצר והבינוני, אבל בטווח הארוך נמצא מתאם חיובי מסוים.

לאור הירידה בקורלציה, פלג וקינן אומרים, כי "בראייה קדימה, יש יותר הגיון להקצאת כספים למנהלים אקטיביים לעומת הקצאה להשקעות פסיביות. היום יש יותר ערך למחקר פונדמנטלי, לעומת השנים האחרונות, שבהן לא היה לכך ערך כלל כי גורמי המקרו היו המשפיעים ביותר כאמור. במלים אחרות, בהיעדר תסריטים קיצוניים, התועלת לעומת העלות בהשקעה במנהל אקטיבי, גבוהה יותר עכשיו".

פלג וקינן אף מסמנים את נקודות המעבר בין האסטרטגיות: קצב צמיחה של 2%-2.5% לשנה. "אם עולים מעבר לקצב הצמיחה הזה, זה לא סימן לכך שהולך להיות שוק שורי, אבל זה כן סימן לכך שהקורלציה בשוקי המניות יותר דומיננטית, וכדאי לעבור לסגנון השקעה אחר". נציין כי בשבוע שעבר העריך הפד, כי הצמיחה בארה"ב בשנת 2013 תהיה בטווח של 2.3%-3%, בהשוואה לצמיחה מוערכת של 2.1%-2.6% השנה.

הקורלציה בין מניות
 הקורלציה בין מניות