מספטמבר זורם כסף החוצה מהטכנולוגיה; אפל "אשמה"?

האם זרימת הכספים החוצה מממניות הטכנולוגיה היא תחילתה של מגמה או רק תגובה לירידה באפל? ליניב קוניס מפסגות יש תובנות בעניין

מאז שלהי חודש ספטמבר האחרון אנו עדים למגמה שלא אירעה כבר שנים: כסף יוצא ממניות הטכנולוגיה. מן הסתם, מגמה זו קוהרנטית עם הירידה החדה במניית אפל, מרמה של יותר מ-700 דולר ב-19 בספטמבר ל-509 דולר נכון לכתיבת שורות אלו. ואולי בכלל המשקיעים בסקטור, שנהנו מעודף תשואה משמעותי בשנים האחרונות ביחס למדד S&P 500, שינו את טעמם?

זה שנים שסקטור הטכנולוגיה מושך את תשומת לב המשקיעים, אשר מקווים להצליח לבחור בנושאת הבשורה הבאה. בשנות ה-80 של המאה שעברה המאבק היה בין IBM לאפל, בשנות ה-90 בין מיקרוסופט לנטסקייפ, ובשנות ה-2000 היו לא מעט חברות טכנולוגיה שמניותיהן הפכו לנכס צאן ברזל בתיקי ההשקעות (עד שחלקן התרסקו) - למשל נוקיה, RIM, דל, גוגל, וכמובן אפל ואמזון.

לגבי חברות סטארט-אפ בתחום, ברור לכולנו שמרביתן שייכות לדפוס של 1 או 0, כלומר להיות או לחדול. סטיב ג'ובס, מייסד אפל המנוח, התייחס בעבר לנקודה זו, וטען שחברות טכנולוגיה שייכות לדפוס של 0:100. כלומר, חברה שמייצרת ערך טכנולוגי אמיתי פותחת פער אדיר מול מתחרותיה, וכנגזרת שוויה נוסק לשמיים. יתר החברות נשארות במקרה הטוב עם פירורים.

אבל דפוס זה אינו שייך רק לחברות טכנולוגיה בתחילת דרכן. גם כשאלו כבר בוגרות ויש להן מוצר מוכר ומודל עסקי סדור, תוך פרק זמן קצר במונחים עסקיים הן נאלצות להסתגל לסביבה עסקית משתנה. מסיבה זו, לא מפתיע לגלות שחברות מובילות וחדשניות בזמנן (למשל נוקיה, שרק לפני מספר שנים הייתה יצרנית הסלולר הגדולה בעולם) הגיעו בשלב כלשהו למצב של "להיות או לחדול".

המאפיין הבולט בסקטור הטכנולוגיה הוא שהמנצח לוקח את כל הקופה, לפחות באופן זמני. חברה שמצליחה לספק מוצר או שירות איכותי ובעל ערך מוסף לעומת התחליפים הקיימים, נהנית מביקוש גבוה משמעותית מזה של מתחרותיה. כך למשל, פורטל המכירות המקוונות של אמזון, או מנוע החיפוש של גוגל, שולטים ללא עוררין בתחומם.

מנגד, ברגע שחברה מתחרה מצליחה להגיע לפריצת דרך טכנולוגית, היתרון הזה עלול להיעלם בין רגע, ובמקביל תחול ירידה חדה בביקוש למוצר שכבר אינו נתפס כמוביל. הופעתם של מכשיר הבלקברי לפני מספר שנים, ולאחר מכן האייפון, הובילו להשתלטות על נתח משמעותי בשוק מכשירי הסלולר וליצירת שוק חדש, הסמארטפונים. גם הופעת האייפד יצרה שוק חדש, מחשבי לוח, שלמעשה "הורג" בהתמדה את שוק ה-PC והמחשבים הניידים.

לעומת זאת, החברות הבולטות בשווקים הישנים, כמו אינטל, HP ו-RIM, חוות משבר עסקי קשה, שמחייב אותן להסתגל לסביבה החדשה ולבצע שינויים כואבים, אחרת יהיה מאוחר מדי. סוני, שרק לפני שני עשורים שלטה ללא עוררין בשוק האלקטרוניקה הבידורית ונחשבה לחברה חדשנית ומובילה, הידרדרה עם השנים, ובאחרונה איגרות החוב שלה הורדו לדרגת "זבל".

איך להשקיע?

לרוב, כאשר משקיעים בקבוצה של חברות צמיחה בענף פופולרי, התמחור הנדיב שמעניקים המשקיעים למניות של חברות אלו, גורם לכך שההשקעה אינה משתלמת. אתם מוזמנים לבדוק את ביצועי מדד מניות האנרגיה הירוקה באמצע העשור הקודם, ואת מדד חיפושי הגז בארץ מאז השקתו.

עם זאת, דווקא בסקטור הטכנולוגיה ניסיון העבר מלמד, כי קבוצה של חברות בוגרות (להבדיל מחברות הזנק) מניבה תשואה טובה לפחות בהשוואה למדד השוק הכללי. לכן, בסקטור זה יש מקום לחשיפה הן דרך השקעה סלקטיבית בחברות מעניינות בתחום והן דרך מדדים מתמחים. שני המדדים הבולטים הם SPDR Technology (סימול: XLK) ו-iShares Dow Jones U.S. Technology (IYW).

בנוסף, קיים גם מדד מניות טכנולוגיה גלובלי (S&P Global Technology), אולם קרן הסל העוקבת אחריו (IXN) אינה גדולה דיה - חצי מיליארד דולר בלבד.

חלק גדול מהמשקיעים מניחים שמדד נאסד"ק 100, שמכיל את 100 החברות (שאינן פיננסיות) בעלות שווי השוק הגדול בנאסד"ק, מהווה השקעה יעילה במניות טכנולוגיה. אולם כ-30% ממדד זה מורכב ממניות של חברות הפועלות בענפים שונים, ולכן קרן הסל הבולטת על הנאסד"ק (QQQ) אינה מהווה פתרון מושלם.

לסיכום, ימים יגידו אם יציאת הכספים ממניות הטכנולוגיה היא תחילתה של מגמה, אולם לאור הניסיון המר מן העבר, על אלו ביניכם שמשקיעים בסקטור חלה חובת זהירות מיוחדת.

*** הכותב הוא מנהל מחלקת פיתוח מוצרים וחדשנות בפסגות בית השקעות. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לכך המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא וכן אינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע ו/או יחידות בקרנות נאמנות

מניות טכנולוגיה מומלצות
 מניות טכנולוגיה מומלצות