דוח PwC: חברה בישראל משלמת בממוצע 33 תשלומי מס

שיעור המס הממוצע לחברה בישראל הוא נמוך יחסית למערב ועומד על 30.5%, אך מערכת המס המקומית היא מהמורכבות בעולם המערבי

מדוח Paying Taxes לשנת 2013, שפורסם באחרונה על-ידי הבנק העולמי (The World Bank Group) ורשת ראיית החשבון והייעוץ הגלובלית PwC, זו השנה השמינית, עולה כי מערכת המס בישראל הינה מן המורכבות בעולם המערבי. לפי הדוח, ישראל מדורגת במקום ה-82 בדירוג מורכבות מערכת המס, מתוך 185 מדינות שנבחנו (מקום 1 מייצג פשטות).

לפי ממצאי הדוח, מרבית המדינות בהן מערכת המס הינה מורכבת יותר מזו של ישראל הן מדינות עולם שלישי. בישראל, שיעור המס הממוצע לחברה לפי הדוח עומד על 30.5%, שיעור נמוך יחסית למדינות העולם המערבי, אך יחד עם זאת גבוה יותר משיעור המס במדינות דוגמת אירלנד, לוקסמבורג, קפריסין, שוויץ, וסינגפור, המהוות עבור ישראל תחרות על משאביהן של חברות רב-לאומיות להקמת מרכזי מחקר ופיתוח.

לפי הדוח, חברה בישראל נדרשת לשלם בממוצע 33 תשלומי מס שונים, בגין רווחיה, שכר עובדיה, רווחי הון, דלק, מכס, מע"מ ועוד.

בארה"ב, לשם ההשוואה, נדרשת חברה לשלם 11 תשלומי מס שונים, בקפריסין נדרשת חברה לשלם 28 תשלומי מס שונים, ובסינגפור חברה ציבורית ממוצעת נדרשת לשלם 5 תשלומי מס שונים בלבד.

דוח Global Paying Taxes הינו דוח המתפרסם אחת לשנה על-ידי הבנק העולמי, פירמת ראיית החשבון והייעוץ הגלובלית PwC וה-IFC (International Finance Corporation).

במסגרת הדוח, הנערך זו השנה השמינית, מופו השנה 185 כלכלות ברחבי העולם. דירוג מערכות המס מבוצע באמצעות יצירת חברה המשמשת case study עבור כל מערכות המס בעולם ובחינת הפרמטרים על בסיס חברה זו בכל אחת ממערכות המס שנבחנו.

מהדוח עולה כי חברה ציבורית ממוצעת בישראל מקדישה 235 שעות לצורך הכנת הדוחות שהיא מעבירה לרשויות המס. זאת בהשוואה לארה"ב, שבה מקדישה חברה 175 שעות בהכנת דוחות המס, בקפריסין - 147 שעות, בסינגפור - 82 שעות, באירלנד - 80 שעות, בשוויץ - 63 שעות ובלוקסמבורג - 59 שעות בלבד.

בקנדה חברה מקדישה 131 שעות בהכנת דוחות המס, בצרפת - 132 שעות ובאנגליה - 110 שעות. בסין, לעומת זאת, מקדישה חברה ממוצעת 338 שעות לצורך דיווחי מס. בברזיל המצב הוא החמור ביותר. לפי הדוח, לחברה בברזיל נדרשות לא פחות מ-2,600 שעות עבודה כדי להכין את דוחות מס.

מס אפקטיבי גבוה

דורון סדן, שותף מסים ב- PwC Israel, מציין כי "קיימים פערים ניכרים בין שיעורי המס המוצהרים בישראל לבין המס האפקטיבי שבסופו של דבר משולם על הרווחים. בעוד ששיעור מס החברות בישראל אינו גבוה מהממוצע במדינות ה-OECD - בעקבות מגבלות שונות, כגון על אופן קיזוז הפסדים ואופן קבלת זיכוי ממיסי חוץ - שיעור המס האפקטיבי המשולם הוא גבוה יותר".

לדברי סדן, "מורכבות מערכת המס בישראל מתבטאת בקיומם של נושאים בסיסיים רבים אשר אינם מוסדרים בחקיקה, כגון טיפול בשותפויות, בדיבידנדים ובהפחתת הון, ובמקום זאת מטופלים בדרך של הליכי פרה-רולינג מול רשויות המס, מה שמביא לעיכובים רבים בפעילות הכלכלית. מנגד, החקיקה נעשית בצורה רחבה מאוד כדי לכלול בתוכה את כל המצבים האפשריים, מתוך ניסיון לסגור את כל הפרצות, ותוך התמקדות במקרי השוליים. המחיר הוא פגיעה בציבור רחב של חברות".

מורכבות מערכת המס
 מורכבות מערכת המס