משרד הביטחון דורש 700 מיליון שקל על הפרטת תעש

בנוסף, משרד האוצר יעביר כ-1.6 מיליארד שקל למערכת הביטחון בגין הסכמתה להגדיל את השקיפות והבקרה ■ בכיר באוצר: "אין שום הצדקה לשום תוספת לתקציב הביטחון בגלל המבצע הזה, שממילא נמשך 8 ימים בלבד"

משרד האוצר יעביר כ-1.6 מיליארד שקל למערכת הביטחון בגין הסכמתה להגדיל את השקיפות והבקרה, ולהציג בפני האוצר את נתוני השכר והתקציב, נתונים שהיו חסויים עד כה. כך נודע ל"גלובס". ההעברה תתבצע לאחר הישיבה הקרובה של ועדת הכספים, בשבוע הבא.

מדובר בכספים שהובטחו בתחילת השנה; מערכת הביטחון דרשה תוספת של כמה וכמה מיליארדים לתקציב, והאוצר הצליח להתנות העברה של 2.5 מיליארד שקל במה שמכנים "התוכנית להגברת השקיפות והבקרה". לפי האוצר, תוספת של 900 מיליון שקל כבר נעשתה, ונותרה השארית.

אלא שלקראת סוף השנה הפיסקאלית, התגלעה מחלוקת חריפה בין שני המשרדים סביב 700 מיליון שקל בגין הפרטת תעש, שאותם דורשים במערכת הביטחון. מקורות באוצר מסרו ל"גלובס" כי במשרד לא מתכוונים להעביר עוד 700 מיליון שקל בגין הפרטה "שלא יצאה לפועל" כלשונם. באוצר רואים במשרד הביטחון את הגורם המעכב את ביצוע הרפורמה, אחרי שהושגה הסכמה עקרונית עם ההסתדרות לגבי פיטורים של 1,000 עובדים בקירוב.

בתוך כך נותרה פתוחה סוגיית "פיצוי" האוצר למערכת הביטחון בגין מבצע "עמוד ענן". כפי שנחשף ב"גלובס", משרד האוצר אינו מתכוון לתת תוספות תקציביות למערכת הביטחון במסגרת תקציב המדינה בעקבות המבצע. "המבצע עלה פחות ממיליארד שקל, וגם אם זה עלה 3 מיליארד שקל, אין מה לתקצב, שכן אין הוצאות בלתי-צפויות. יתרה מזו, ב-2013 אין כסף ולכן אין תוספות", אמר ל"גלובס" בכיר באוצר.

"גויסו מילואימניקים, שהיו מגויסים בין כה וכה לצורך אימונים. חיל האוויר טס, אולי 50% יותר ממה שהיה טס ללא המבצע. אז מה קרה? אימונים הם דבר שבשגרה, והדברים הללו כבר תוקצבו מראש. אין שום הצדקה לשום תוספת לתקציב הביטחון בגלל המבצע הזה, שממילא נמשך 8 ימים בלבד", הסביר הבכיר שהוסיף ואמר כי "לא כל אירוע מצדיק תוספת תקציב. תקציב הביטחון מספיק גדל ממילא".

"נתוני האוצר מבוססים על שליפות שאין בהן דבר וחצי דבר. בניגוד לאוצר, משרד הביטחון מתכוון לנהל דו-שיח ענייני, שלא באמצעות כלי התקשורת, ומציע לאוצר לנהוג באותה הדרך", מסר בכיר במשרד הביטחון.

לדברי מקורות באוצר, מערכת הביטחון צפויה לדרוש בקרוב תוספות תקציביות בשיעור שנע בין 1 ל-3 מיליארד שקל, אך לפי שיחות עם הבכירים, האוצר לא צפוי ליזום דיון בעניין, והכוונה היא לדחות את הדיונים כמה שיותר.

ממשרד הביטחון נמסר: "באשר להעברה התקציבית, מדובר במימוש של החלטת ממשלה מינואר 2012, שהאוצר בוחר משיקוליו לממשה כעת, ולא בתוספת לתקציב הביטחון.

"באשר לתעש: בהחלטת הממשלה בנושא נכתב '700 מיליון שקל יתוקצבו רק לאחר הגעה להסכמה בין משרד הביטחון לאוצר, לגבי ההפרטה, וככל שהצדדים לא יגיעו להסכמה יכריע ראש הממשלה בדבר אופן הפרטת תעש'. משרד הביטחון אינו מבקש דבר מעבר להחלטת הממשלה. משרד הביטחון פעל ופועל באופן נמרץ למציאת פתרון לתעש, ואף הציג לדרגים הבכירים ביותר מספר מתווים אפשריים לפתרון".