ערמוני על דנקנר: "עניין עם בעל חוב שלא רוצה להכיר במצבו"

מנכ"ל קרן הפנסיה גילעד וחבר נציגות האג"ח באי.די.בי אחזקות מספר לראשונה מדוע ההסכם שהושג עם ההנהלה הוא האפשרות העדיפה למחזיקי האג"ח: "פירוק יביא בתרחיש הגרוע להחזר של 10 אגורות ל-1 שקל אג"ח"

"עמדו על השולחן שתי אפשרויות - ללכת להליך משפטי שתוצאותיו לוטות בערפל ויכול להוביל גם לפירוק, כשאין ספק כי שיעור ההחזר בו יהיה נמוך ביותר, כשמהעבר השני באה החברה ואומרת שהיא צריכה קצת זמן, ומתחייבת לשים 180 מיליון שקל על השולחן אם יתקיימו מספר תנאים" - כך מציג יואב ערמוני את הדילמה שעמדה בפני הגופים המוסדיים המחזיקים באג"ח אי.די.בי בשבוע שעבר.

ערמוני הוא מנכ"ל קרן הפנסיה לעובדים דתיים גילעד וחבר בנציגות האג"ח של אי.די.בי אחזקות. בתור שכזה היה חלק מהצוות שניהל בשבועות האחרונים מו"מ מול הנהלת הקונצרן שבשליטת נוחי דנקנר, שהסתיים באישור הסכם בין הצדדים לדחיית תשלום ריבית של 65 מיליון שקל למחזיקי אג"ח ד', מהחודש הנוכחי לסוף מארס.

"לפני ההצבעה שלחנו לחברה מכתבים שהיא לא ערה למצבה, על רקע התנגדותה לכניסה למו"מ על הסדר חוב", מספר ערמוני. "יש לנו עניין עם בעל חוב בעייתי שלא רוצה להכיר במצבו, ובהסכם הנוכחי הוא הסכים להידברות שמטרתה להגיע לקווי מתאר מוסכמים של הסדר החוב". באשר לעובדה כי הדחייה נעשתה ללא קבלת כל פיצוי מהחברה, ערמוני מסביר כי "כרגע אנחנו לא במו"מ על הסדר. בהסדר אנחנו נבקש פיצוי".

בשבוע שעבר סערו הרוחות באי.די.בי, לאחר שהצעת החברה לדחיית תשלום הריבית נדחתה ברוב גדול. בתמורה לדחיית התשלום הציע דנקנר הזרמה עתידית של 120 מיליון שקל לקופת החברה במידה שאיל ההון מארגנטינה, אדוארדו אלשטיין, יממש את אופציית ההשקעה שלו בגנדן (החברה באמצעותה שולט דנקנר בקונצרן).

נאמן אג"ח ד', עו"ד מורן מאירי, קיבל החלטה שלא לפרסם את תוצאות ההצבעה, ותחת זאת התכנסו נציגות מחזיקי האג"ח, הכוללת מלבד קרן גילעד גם את הראל-פיא, פסגות ואקסלנס, ליום מרתון של דיונים כדי למנוע מהצדדים להגיע לביהמ"ש.

מטרת אי.די.בי הייתה לשפר את ההצעה לשביעות רצונם של הראל וגילעד, שהיוו למעלה ממחצית הקולות בהצבעה (שדרשה רוב של 75% מהמחזיקים), שכן תמיכתם תביא לאישורה. זאת, לאחר שהצבעת פסגות - הגוף המיליטנטי ביותר נגד דנקנר, נוטרלה בשל הגדרתו כ"בעל עניין מנוגד" .

בסופו של יום דיונים מתיש, הוסכם בין הצדדים כי בנוסף להתחייבות להזרמה עתידית של 120 מיליון שקל, ייכנסו הצדדים להידברות על "חיזוק המבנה הפיננסי של החברה" שאם יצלח, יוביל להזרמה נוספת בהיקף של 60 מיליון שקל מגנדן.

הסכם זה, שאושר על ידי מחזיקי האג"ח בתמיכת הראל וגילעד, זכה לביקורת בתקשורת הכלכלית, כיוון שמחזיקי האג"ח לא קיבלו את תשלום הריבית שהגיע להם כאשר בקופת החברה יש את האמצעים לשלמו, וכן על שנתנו ארכה לדנקנר להמשיך לשלוט בחברה תקופת זמן נוספת מבלי שהזרים לה הון חדש.

לערמוני יש ביקורת רבה על האופן בו הוצג ההסכם בתקשורת. לטענתו, ההסדר תואם את האינטרס של מחזיקי האג"ח: "נבנתה כאן התחייבות, שבינתיים מומשה בחלקה הקטן, להזרמה של 215 מיליון שקל עוד לפני שהתחילו הדיבורים על הסדר חוב באי.די.בי. תראה לי באיזו עוד חברה היה דבר כזה. זה הישג יפה וחבל שהוא לא בא לידי ביטוי בתקשורת", הוא מתרעם.

- יכול להיות גם תרחיש שבו אלשטיין לא יממש את האופציה בגנדן, ואז אין הזרמה.

"מה יש לי להפסיד מעוד 3 חודשים? משפטית רק חיזקתי את מעמדי. אני לא אתחיל עכשיו תהליך שיכול להפעיל טריגרים מול הבנקים והנושים של אי.די.בי פתוח, שבסופם לא אקבל מבימ"ש את הסעד שאני רוצה, שמול זה אני יכול להיות במצב אחר לחלוטין אם הכסף יוזרם לחברה.

"הברירה השנייה - לפרק את אי.די.בי אחזקות, תביא בתרחיש הגרוע שאותו צריך לקחת בחשבון החזר של 10 אגורות ל-1 שקל איגרת בכל הסדרות. זו גם הסיבה מדוע הבנקים, להם צריכה אי.די.בי לשלם 69 מיליון שקל במאי, שותקים. כי הם לא יכולים לטלטל את הסירה יותר מדי".

ערמוני מדגיש כי הנציגות התעקשה במו"מ מול אי.די.בי שהסכום הנוסף שיוזרם לחברה, אם ייחתם הסכם עקרונות לפריסת חובות הקונצרן, יעמוד על 60 מיליון שקל, כיוון שהוא יאפשר לחברה לפרוע את התשלומים לבנקים בחודש מאי ותשלומי אג"ח ביוני בהיקף של 225 מיליון שקל. "כבר במארס אנחנו נדע, לא רק אם ההזרמה של ה-120 מיליון שקל תתקיים, אלא גם לגבי ההזרמה של 60 מיליון השקלים", הוא מדגיש. "הם לא ישימו 120 מיליון שקל בחברה, ולאחר מכן לא יגיעו להסדר חוב".

"לא ניתן צ'ק פתוח"

ולמרות הטיעונים לזכות ההסכם שמציג ערמוני, בפסגות התנגדו לו בטענה כי פסק הזמן שניתן לחברה ארוך מדי, ודרשו שהיקף הזרמת ההון יהיה גבוה יותר. "אני רק יכול להצטער על כך", אומר ערמוני. "פסגות הם גוף שתרם מאוד לנציגות, ואני מצר על החלטתם לפרוש ממנה, כי הם היו שותפים רבי ערך".

בניגוד לפסגות, גישתו של ערמוני כלפי אי.די.בי היא פייסנית יותר. "אפשר לבקר הרבה את דנקנר וההשקעות שביצע, אבל בסוף גם התהפכו לו מול העיניים שוק הסלולר, בגלל הרגולציה, והרווחיות של שופרסל לנוכח התחרות העזה. כמה 'סוסי עבודה' רציניים שלו לא הביאו את הדיבידנד, ועל זה נוסף התקן החשבונאי 9 IFRS, שלא מאפשר לו להרים את הכסף מהקומות התחתונות למעלה".

אל מול הקולות המיליטנטיים בתקשורת שקוראים למחזיקי האג"ח לקחת את החברה מידי דנקנר, אומר ערמוני כי "עכשיו צריך לשתות מים קרים, ולראות איך נכנסים לתוכנית שתביא את החברה למצב בו היא יכולה לשלם את חובותיה, על-בסיס הנכסים הטובים שלה. אם נבוא לנוחי ונגיד לו למכור את כל הנכסים במחירי סוף עונה - זה מיצוי לא נכון של היכולות, שמנוגד לאינטרסים של העמיתים שלי ושל כלל מחזיקי האג"ח".

- מהי רמת האמון שיש בין חברי הנציגות להנהלת אי.די.בי?

"אני מדבר בשם עצמי, וההתייחסות אל החברה היא של 'כבדהו וחשדהו'. נהיה עם האצבע על הדופק. אנחנו דורשים הסדר ולא ניתן לחברה צ'ק פתוח באופן בלתי מוגבל. אל מול תוכנית שעושה שכל ומאפשרת לחברה להשתקם ולהחזיר כספים לנושים, נהיה פתוחים למו"מ".

קרן הפנסיה הסולידית השקיעה כ-130 מיליון שקל באג"ח אי.די.בי

קרן הפנסיה גילעד הוקמה בשנת 1959, והייתה מיועדת לחיסכון עבור עובדים דתיים. עם השנים נפתחה הקרן גם לעמיתים שאינם דתיים, ובין המעסיקים שחוסכים לעובדיהם במסגרתה נמצאים בנק מזרחי, פלאפון, מוטורולה וחברות היי-טק נוספות. זוהי קרן סגורה בבעלות העמיתים, שמספרם נאמד בכ-8,800, מהם כ-4,800 עמיתים פעילים והשאר עמיתים שהגיעו לגיל פנסיה.

במשך כל שנות פעילותה, הקרן שמרה על איזון אקטוארי, ולכן לא נכללה בהסדר קרנות הפנסיה הוותיקות שנערך בשנות הה-90. נכון לסוף הרבעון השלישי השנה, נמצאת הקרן בעודף אקטוארי של 179 מיליון שקל, והיקף הנכסים המנוהל בה הוא כ-7.8 מיליארד שקל. דמי הניהול שגבתה בשנת 2011 מנכסיה הצבורים היו 0.2%, שיעור נמוך ביחס לענף.

אי.די.בי אחזקות היא המקרה הראשון של חברה בה מושקעת הקרן אשר מגיעה למצב שאין ביכולתה לפרוע את החוב. את אג"ח החברה שבידיה (כ-58.8 מיליון ע"נ) רכשה גילעד במחיר מלא, בהנפקה בדצמבר 2006. הקרן מחזיקה גם אג"ח של החברה הבת אי.די.בי פתוח, בהיקף 73 מיליון ע"נ.

קרן גילעד נחשבת לסולידית, ובדיקה של תמהיל נכסיה מגלה שסך הנכסים שמושקעים באג"ח מיועדות וממשלתיות מהווה 57% מהיקף הנכסים. היקף ההשקעה באג"ח קונצרניות, כמעט כולן בדירוג גבוה, עומד על 29.3%, ואילו ההשקעה במניות מסתכמת ב-4% בלבד. לקרן אין השקעות באופציות, מוצרים מובנים או קרנות הון סיכון, אך היא השקיעה עד כה כ-150 מיליון שקל בקרנות המנוף בראשית ואוריגו. לאחרונה השתתפה גילעד בגיוס ההון של קרן פימי 5, והתחייבה להשקיע בה כ-5 מיליון דולר.

בהתאם לתמהיל ההשקעות הסולידי, רשמה הקרן ב-2008 תשואה חיובית בזמן שיתר קרנות הפנסיה סיימו את השנה עם תשואות שליליות דו-ספרתיות. ואולם, שנה לאחר מכן, כששוקי ההון עלו בחדות, הציגה גילעד תשואת חסר ביחס לאחרות. "אנחנו נוהגים שמרנות רבה בעסקים, לא קופצים ולא נופלים", מדגיש ערמוני. "עמית שמשקיע את כספו בקרן פנסיה רוצה לראות יציבות, וזה מה שאנחנו מספקים לו".

ההכרעה של הצעת אידיבי
 ההכרעה של הצעת אידיבי