ככה מתנהל הכדורגל באפריקה?

שבועיים לפני אליפות אפריקה, מבתרר כי 4 משחקים של נבחרת דרא"פ בהכנות למונדיאל 2010 "סודרו" למהמרים

שנתיים אחרי שאירחה את גביע העולם בכדורגל, ושבועיים לפני שתארח את אליפות אפריקה, התאחדות הכדורגל של דרום אפריקה עוברת את אחת הטלטלות הגדולות בתולדותיה. נשיא התאחדות הכדורגל של דרום אפריקה, קירסטן נמטאנדני, וארבעה בכירים נוספים בהתאחדות הושעו על-ידי פיפ"א מכל פעילות אחרי שהתברר כי היו מעורבים בשערוריית מכירת משחקים.

מדובר בארבעה משחקי הכנה שקיימה נבחרת דרום אפריקה לקראת המונדיאל אותו אירחה ב-2010 - המשחקים נגד תאילנד, בולגריה, קולומביה וגואטמלה.

מהחקירה של פיפ"א עולה כי נשיא התאחדות הכדורגל של דרא"פ יצר קשר עם אחד מראשי ההימורים במזרח הרחוק - ווילסון פרומל מסינגפור, שדאג לארגן שופטים למשחקי ההכנה על מנת להשפיע על תוצאות המשחקים. שני המשחקים האחרונים של דרום אפריקה לפני המונדיאל, במאי 2010 (שבועיים לפני תחילת המונדיאל), מול גואטמלה (0-5 לדרא"פ) ומול קולומביה (1-2 לדרא"פ) - העלו את החשש הכבד לאי סדרים: במשחק מול גואטמלה העניק השופט הניגרי שסודר למשחק 3 פנדלים לזכות דרא"פ, כולם בטענה לנגיעות יד של שחקני גואטמלה ברחבה; במשחק מול קולומביה, אליו סודר שופט מקניה, כל שלושת השערים נכבשו מפנדלים.

כל ארבעת המשחקים הללו סודרו, כך טוענת פיפ"א, בסיוע בכירים בהתאחדות הכדורגל של דרום אפריקה על-ידי ברון ההימורים הסינגפורי ווילסון פרומל. אגב, פרומל נמצא כיום במעצר בית בהונגריה, אחרי שנידון לשנתיים מאסר בגין הימורים על משחקי כדורגל בפינלנד ב-2011.

"הבפאנה בפאנה" הגיעו למונדיאל אותו אירחו עם רצף של 12 משחקי הכנה ללא הפסד. במונדיאל התברר כוחה האמיתי של הנבחרת: היא הודחה בשלב הראשון, אחרי שהוציאה נקודה אחת בלבד משלושת משחקיה בבית המוקדם, והפכה למארחת הראשונה בתולדות המונדיאלים שלא עוברת שלב.

כאמור, הטלטלה הזאת עוברת על התאחדות הכדורגל של דרום אפריקה שבועיים בלבד לפני שתארח את אליפות אפריקה.