"האוצר מרסן מע' הבריאות, אך עם חב' הביטוח הכל חופשי"

מנכ"ל משרד הבריאות תוקף את הממונה על הביטוח באוצר: "זה כמו חצי גוף שלוקה בשבץ והוא מרוסן עד העצם, בעוד שהחצי השני חופשי לגמרי"

משרד האוצר יודעים לרסן את מערכת הבריאות באופן שוטף ומרסן מדי, אבל מה שהם יודעים לעשות כל כך טוב במערכת הציבורית לא נעשה מול חברות הביטוח ומול המימון הפרטי" - כך טען היום (ד') מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, במהלך הכנס השנתי של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות.

"זה כמו חצי גוף שלוקה בשבץ והוא מרוסן עד העצם, בעוד שהחצי השני חופשי לגמרי", טען גמזו, והוסיף כי מדובר במהלך מכוון שצימק את ההוצאה הציבורית במקביל להגדלת ההוצאה הפרטית: "המדיניות הזו היתה בגדר 'ונטיל' ללחצי ההוצאה שלהם. שסתום הלחץ הזה הומצא באגף התקציבים לדורותיו וברור להם היום שזה ברח להם בין הידיים".

פרופ' גמזו פנה ישירות לממונה על הביטוח במשרד האוצר, פרופ' עודד שריג, והטיח בו ביקורת נוקבת: "הממונה חייב להפשיל שרוולים ולעסוק בשימושים של הביטוחים הפרטיים. המצב הזה שבו הביטוח המסחרי מעודד קודם מימוש של הביטוח המשלים, מעודד הגדלה של השימושים בביטוחים ובשירותים הפרטיים.. לא יכל להיות שהמערכת תנוע בקצב כזה ללא שום השפעה מצד מי שאחראי לשוק הזה".

גמזו ביקר באופן נקודתי את ההחלטה האחרונה של שריג, לאפשר לחברות הביטוח להגדיר בעצמן מהי מחלה קשה ומהי פחות: "אי הוודאות לגבי שוק הבריאות מחייבת רגולציה קפדנית ודינאמית. הסתלקות מהרגולציה כי זה 'מורכב וקשה' כפי שקרה השנה עם סוגיית המחלות הקשות היא הרת אסון. זה ג'ונגל, וזה לא טוב לא ללקוחות ואפילו לא לחברות הביטוח בעצמן".

פרופ' גמזו הבהיר כי אגף הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר חייב להבין כי ביטוחי בריאות אינם "כמו כל ביטוח", ועל כן אנשיו חייבים לשתף פעולה עם משרד הבריאות ולגבש תוכנית אחידה לפיקוח עליהם.

פרופ' גמזו מתח ביקורת גם על משרדו שלו, וציין כי המשרד נכשל לאור הממצאים שמלמדים על כך שמרבית המבוטחים באמצעות ביטוחים משלימים לא מודעים לזכויות שלהם ולעתים קרובות לעובדה שהם מחזיקים מספר תוכניות ביטוחיות. לדבריו, המשרד לא השכיל להפוך את המידע לנגיש ולשקוף יותר. גמזו הכא על חטא גם בעניין ריבוי הרבדים השונים של הביטוחים המשלימים, והגדיר זאת "מירוץ חימוש שבצידו מיליונים". גמזו פנה גם אל מנהלי בתי החולים וקופות החולים, וציין כי מערכת הבריאות הציבורית לא יכולה לדבר בגנות הרפואה הפרטית כל זמן שהיא עצמה צריכה לעשות יותר בכל הקשור לשירות, לאיכות ומדידת תורים.

הממונה על הביטוח באוצר, פרופ' עודד שריג, הזהיר מפני מה שהגדיר כ"אמירות פופוליסטיות", וטען כי הגידול בהוצאה הפרטית על בריאות לא מביא בהכרח לעלייה בפרוצדורות הרפואיות. עוד טען שריג כי "כפל ביטוחי" אינו דבר מזיק בהכרח, וכי הציבור מספיק בוגר כדי לבצע בעצמו את בחירותיו. עוד טען שריג כי ראוי שהשירותים שמספקים הביטוחים המשלימים יינתנו במתקני קופות החולים ועל ידי הצוותים הרפואיים של כל קופה בנפרד, זאת כדי לייצר תחרות אמיתית.

פרופ' גבי בן נון, מומחה לכלכלת בריאות מאוניברסיטת בן גוריון ומי שלקח חלק פעיל בעיצוב חוק ביטוח בריאות ממלכתי, טען כי אחת הבעיות שיוצרים הביטוחים השונים היא שכר גבוה מאוד שמשולם לרופאים במסגרות הפרטיות. "כל מי שעסק במו"מ שהתנהל מול הרופאים בשנה שעברה, ראה איך הרופאים צחקו על תוספות השכר שהציעה המדינה. ככה זה כשהם רואים מה מציעים להם מול מה שהם יכולים להרוויח בסקטור הפרטי", אמר בן נון.